Capaciteitsproblemen?

Klant van Freedom sinds zo ongeveer de oprichting. Zat hiervoor bij T-mobile waar ik gigabit had voor de ongelofelijke prijs van €25 per maand. Ik support graag een goed initiatief, en dus overgestapt naar Freedom via KPN ONT (ook 1Gbps).

Als echte nerd heb ik natuurlijk tal van monitoringtools draaien, waaronder smokeping. Ik ping onder andere naar mn WAN gateway (momenteel lo0.dc2.cmbr.connected.by.freedominter.net) en naar algemene zaken als 1.1.1.1.

Vanaf het begin had ik vaak ~2ms naar de gateway – heel netjes. Met de tijd en met dat Freedom meer klanten kreeg, zag ik elke paar weken/maanden de ping langer worden. Niets schokkends, maar inmiddels dus al ~3ms. Meestal zie ik ergens snachts wat packet loss wat duidt op onderhoud, en als de boel weer terug komt, een iets hogere gemiddelde latency. Niets ergs aan, hoort bij groei en zal ooit wel weer opgelost worden (toch?)

Wat mij echter de laatste tijd (2-3 maanden) opvalt is dat het nu wel heel bont wordt. Waar ik bij T-mobile op elk moment van de dag, 943/943Mbps speedtest haalde – deed ik aan het begin bij Freedom overigens ook – haal ik het nu eigenlijk nooit. Upload gaat vaak wel maar download blijft meestal russen de 300 en 600 hangen. Tijdens rush hour valt hier nog iets voor te zeggen, maar 's ochtends on 7 uur enz moet dit gewoon volle bak gaan. En dat doet 'ie dus niet. Jammer.

Getest met speedtest.net, speedtest.freedom.nl, iperf3, binary download en nog een hele vracht tools. Sommige hosts lijken betere routes te hebben en komen soms wel bij de 700-800 download, maar het merendeel komt zo ver niet. Upload gaat best aardig, download blijft vooral hangen.

Ook valt mij op dat tussen ~20:00 en ~21:00 (rush hour op internet) de latency elke dag flink oploopt.

Al met al duiden deze dingen volgens mij op capaciteitstekort ergens in het netwerk.

Ik heb al contact gezocht met de Helpdesk maar voor alsnog geen reactie.

Post het berichtje hier vooral om eens te polsen hoe anderen het beleven en of er misschien meer zijn met soortgelijke issues.

Afgelopen 10 dagen:


(dip op 17 oktober was upgrade van mijn router (SFP ipv externe mediaconverter enz) en boel netwerkapparatuur. Gaf aanvankelijk mooi voordeel maar dag later was het magisch weer weg…

Afgelopen jaar:

Snelheid en capaciteit blijft imo bij Freedom een ondoorzichtig gebeuren.

Interessant om naar te gaan raden waarbij - en ik denk ook Freedom zelf - nauwelijks (in)zicht heeft in & op het fysieke netwerk.
Freedom heeft - helaas - geen eigen netwerk voor gebruikers, levert vooral diensten en zorgt voor aansluiting (waar dat haar mogelijk is).

Ik denk dat je wat specifieker moet zijn met je “hele vracht tools”. Zeker als je een “tool” gebruikt weet je niet waar de verbinding naar toe loopt.

Het is zeker niet zo dat als je een aansluiting hebt met een bandbreedte van 1gbit, je ook gegarandeerd 1gbit bandbreedte hebt naar het hele internet.
Heb je wel eens overwogen dat T-mobile en Level3 (waar speedtest.net lijkt te zitten) wellicht gemakkelijker te realiseren is als een kleine speler als Freedom, die wellicht voor dit verkeer zal moeten betalen?

Lees je eens in over “peering versus transit” dan zal het duidelijker worden. Je zult er niet vrolijker van worden, dat niet.

Ja zeker, ben er bekend mee :wink: Verhaal werd al lang zat, vandaar dat ik wat details weggehouden had.

iperf3 getest naar oa serverius en naar AWS ec2 in eu-central-1 (Frankfurt). Speedtest variërend van beste latency (leuze door Speedtest.net) en KPN Amsterdam, T-Mobile amsterdam en ook Serverius Amsterdam.

Ik snap ook wel dat 1Gbps niet te garanderen valt (al zegt de ACM dat een provider daar dan wel duidelijk over moet zijn), maar van een A-grade provider als Freedom verwacht ik zeker wel meer. Als T-mobile het kan voor €25, moet Freedom het ook kunnen voor €49.

Het staat Freedom vrij om te peeren met wie ze willen. Momenteel loopt alles via de AMS-IX en gaat meeste verkeer dus via betaalde transit.

1 like

Niet noodzakelijkerwijs als van die €49 als daarvan weet ik veel zeg aansluit fee €25 afgaat omdat het van een ACM kan/mag worden gefactureerd.

De tarievenstructuur is weinig doorzichtig. Hoewel dat “confidential” zal zijn, zou ik wel willen weten voor welk kostbedrag een normale user-connectie nu echt E2E bottom-line in de boeken staat. Ik gok dat dit voor 1Gbit connectie, eerder ca €15 is dan €25, laat staan €50 per maand.
Mocht ik grandioos verkeerd zitten, zou ik dat graag voorgerekend zien.
NB: die €15 zal op schaal nog wel goedkoper kunnen blijken, zeker wanneer de investering van aanleg, er al uit is.

Ook de tarieven van AMS-IX hangen weer samen met de aangesloten capaciteit e/o cross-connects. Een 100GE is relatief flink goedkoper dan 10 losse 10GE’s. Een T-mobile zal sws alles zo veel mogelijk intern via haar eigen EU netwerk routeren. Die in, verhouding, paar TB’s noodzakelijkerwijs via de AMS-IX zijn peanuts op het geheel van haar totale doorvoercapaciteit. Een Freedom zal ws alles extern moeten afrekenen.

bron: https://www.kpn-wholesale.com/w3/file?uuid=fb1dc44b-6c4a-4036-88ce-afdb3e50b00c&owner=a7c50efb-c547-48a2-99c7-81c55be15337&contentid=26288
te vinden via: WBA

In een situatie met een 1Gbps PON verbinding. Met een gemiddels verbruik van 9Mbps. (gebaseerd op 2 streams van 25Mbps gedurende 4 uur per dag)

Maandelijks
€ 18,83 (1. tarieven voor aansluitlijen - FttH 1Gbps best effort)
€ 9,75 (5. overige kosten - maandelijkse tarief voor backhaulverbinding naar de bovenliggende OLT of CityPoP)
€ 1,34 (3. transport tarieven - per klant tot 5Mbps)
€ 2,00 (3. transport tarieven - 4x 0,50 Mbps)

€ 31,92 excl. btw en excl. eenmalige kosten en andere zaken)
De prijs die KPN rekent voor een aansluiting zal naar mijn idee eerder in de buurt van € 45/50 per maand liggen. (Gebaseerd op het bovenstaande en de info van het document van de ACM, zie hieronder.)

Andere zaken zoals een IX laat ik weg, anders zijn we bijna een financiele balans aan het maken.

Heb je leestijd over, dan hier een besluit van de ACM van augustus 2022. https://www.acm.nl/system/files/documents/besluit-tot-bindend-verklareren-toezeggingen-kpn-en-glaspoort.pdf

Vanaf pagina 15 diverse bedragen die providers noemen, waaronder
67) … Cambrium wijst erop dat tot 1 juli 2020 het WBT-tarief van KPN voor 1 Gbit/s per saldo uitkomt op €53,57 exclusief BTW.36 In dezelfde periode bedroeg de retailprijs van KPN voor deze snelheid €53,72 exclusief BTW.
68) …Vanaf 1 juli 2021 heeft KPN haar retailprijs van haar 1 Gbit/s internet-only abonnement verlaagd met €7,50.
Vanaf pagina 22 wordt iets dieper op de prijsopbouw van VULA PON ingegaan.

1 like

Een latency van 2-3 ms is toch best netjes. Hier een glasverbinding via dezelfde lo0.dc2.cmbr.connected.by.freedominter.net. Enkele plaatjes van smokeping, waaronder een freedom dns server. Het meten van de gateway/switch is niet heel betrouwbaar omdat deze vaak ICMP een lagere prioriteit geeft en waardoor de latency wat meer afwijkt.

Een speedtest geeft bij mij ongeachte het tijdstip dezelfde resultaten.





De volgende is wel van de gateway. Hier zie ik dat de RTT van de gateway tussen de 4,3 en 6,3 zit. Ik zie geen bijzonderheden in de avonduren t.o.v. overdag. Wanneer ik de grafiek uitzoom dan is het nog slechter zichtbaar maar ook in de nacht zie ik hetzelfde als hier.

Kijk mooie getallen!

Wat me opvalt is dat jouw getallen veel consistenter zijn. Zoals je ziet is dat bij mij anders. En zeker hoor, 3ms is nog altijd belachelijk goed; dus daar hoor je me niet over. Had het er meer ook neer gezet omdat het past in plaatje van lage snelheid en de door mij gesuggereerde capaciteitsproblemen.

Overigens nog altijd geen reactie van support. Ingediend op 19 oktober.

Wat probeer je hier nu precies mee te zeggen? Want dat KPN (veel te) duur is, ben ik zeker met je eens. Maar daarom betaal ik voor Freedom via KPN ONT dus ook €77 per maand.

Het lijkt mij dat Freedom – ongeacht het netwerk en de belichter – altijd een ongeveer gelijke bruto marge overhoudt. Daarom is via KPN veel duurder enz. Kwaliteit van de verbinding tussen de diverse netwerken/belichters, zou dus ongeveer gelijk moeten zijn.

Of mis ik hier nu iets?

De post over de prijzen van KPN heeft niets met jouw oorspronkelijk post te maken. PtrO schreef iets over bedragen in een post hierboven. Ik reageerde daarop met een kleine onderbouwing.

3 likes

Idd uitkijken dat we hier/aan geen links maken naar, om bv Freedom hier uit te gaan fileren.
Ik ga er vanuit dat Freedom een zeer gezonde prijs hanteert voor haar diensten. Het zou hierin wmb wenselijk zijn, al was het maar symbolisch, om dingen naar keuze wel of niet te bieden.

Mijn reactie om te weten wat iets nu daadwerkelijk kost, was & is vooral generiek bedoeld. De moerasachtige onderbouwing van een ACM geeft mij niet bepaald meer helderheid om een gevoel van onbehagen omtrent prijs (of beter kartel) vorming weg te nemen.

Wanneer iemand alleen de Freedom internetaansluiting wenst zonder de nu impliciet aanvullende gebruiksfuncties (van Helpdesk* tot F-secure), zou dat bij Freedom mogelijk moeten zijn.
*Support/telefoonnummer om iets te kunnen melden dat daar dat stuk is, is wmb geen helpdesk.

Het zou Freedom als freedom partij, opener maken in haar streven te komen tot een vrij en neutraal internet.
Mijn part rekent Freedom voor functies; een symbolisch bedrag zodat daarmee niet het gebruiken maar het afnemen van functionaliteit een gebruikskeuze kan worden.

Om wat ontopic te blijven, zou het kunnen beschikken over een bepaalde doorvoercapaciteit of de monitoring daarvan, een keuze kunnen worden. Hoe/waarmee dat precies in te gaan richten, is dan een andere uitdaging.

Even wat voorbeelden van speedtests die ik zojuist (rond de klok van 3en) gedraaid heb.

Speedtest.net desktop app MacOS) diverse servers:



Via browser, Safari, standaard server:

Via browser, Firefox, standaard server:

Ligt het aan mij, of zou dit een stuk stabieler en ook hoger moeten zijn?

@georgeboot
Ik weet dat Appelige mensen gehecht zijn aan de GUI
Toch is het beter om zoveel mogelijk het gebrek van je eigen toestel te vermijden.
Probeer de CLI eens

Haha die had ik allang getest, had soortgelijke resultaten.
Deze is van zojuist:

Maar even voor de goede orde: wat voor resultaten krijgen jullie als je op een random moment op de dag (maar niet tussen 1900 en 2130, laten we spitstijd even voor wat het is) speedtest.net doet met standaard instellingen enz.? En welke lijnsnelheid heb je?

Speedtest by Ookla

      Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id: 23094)
         ISP: Freedom Internet BV
Idle Latency:     4.01 ms   (jitter: 0.11ms, low: 3.97ms, high: 4.37ms)
    Download:   940.98 Mbps (data used: 764.1 MB)
                  6.37 ms   (jitter: 27.92ms, low: 5.01ms, high: 261.72ms)
      Upload:   890.09 Mbps (data used: 1.3 GB)
                  4.51 ms   (jitter: 25.52ms, low: 3.69ms, high: 528.16ms)
 Packet Loss:     0.0%
Speedtest by Ookla

      Server: TriNed B.V. - Sint-Oedenrode (id: 13883)
         ISP: Freedom Internet BV
Idle Latency:     3.81 ms   (jitter: 0.49ms, low: 3.77ms, high: 5.69ms)
    Download:   920.75 Mbps (data used: 1.3 GB)
                  4.72 ms   (jitter: 0.44ms, low: 3.69ms, high: 11.78ms)
      Upload:   910.77 Mbps (data used: 1.1 GB)
                  4.45 ms   (jitter: 20.67ms, low: 3.66ms, high: 226.73ms)
 Packet Loss:     0.0%

Ik heb heb het niet zo op cookie data collectors, die dan - ik weer paranoïde - je later advh IP iemand wijs kan gaan maken hoe goed zij en ander wel niet (niet) zou zijn.

Maar goed ik krijg er een abominabele 175 down en 150Mbit up bij 15mS ping op via mijn 1Gbit die met platte download elders vrolijk draait op 800Mbit+

wget -O /dev/null https://speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl/10GB.bin
--2022-10-28 12:37:12--  https://speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl/10GB.bin
Resolving speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl (speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl)... 185.93.175.12, 2a10:3780:2:52:185:93:175:12
Connecting to speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl (speedtest0.librespeed.fi001.nl.freedomnet.nl)|185.93.175.12|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 10737418240 (10G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘/dev/null’

/dev/null                           100%[================================================================>]  10,00G  84,7MB/s    in 1m 57s  

2022-10-28 12:39:09 (87,6 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10737418240/10737418240]

Bij tele2 (die ws snellere servers heeft dan Freedom) gaat dit nog’s veel beter met 2022-10-28 12:47:36 (107 MB/s).

Gooi de pit van de pet maar in de put van de pot. Kan inmiddels niets meer met al die zg gecertificeerde tools die iets zouden moeten duiden.

Los daarvan prima tevreden en geen moment het gevoel dat ik onvoldoende snelheid heb.

Die wget (ook geprobeerd met curl) komt bij mij niet heel ver. Rond de 17MB/s.

wget of curl zijn bij mijn cambrium verbinding ~99MB/s dus ruim voldoende.

Dank voor alle reacties.

Ik concludeer hieruit dat mijn verbinding inderdaad trager (en wellicht vooral wispelturiger) is dan die van jullie.

Ik hoop dat de klantenservice (lezen jullie mee?) er iets mee kan.