Het belang van vrije modem/routerkeuze

Vandaag las ik dat VodafoneZiggo naar de rechter stapt om vrije modem/routerkeuze tegen te houden. Een trieste zaak wat mij betreft, al had ik, gezien mijn ervaringen met Ziggo, ook niet anders van ze verwacht.

Wat me wel tegenvalt is dat in de commentaren op dat nieuwsbericht op verschillende sites door lezers zo neerbuigend wordt gedaan over het idee van vrije keuze van de apparaten die in je huis staan. “Wie zou dat nou willen?” “99,9% heeft dat niet nodig”, enzovoort.

Je kunt het belang hiervan vanuit allerlei invalshoeken benaderen. Alleen al het feit dat een bedrijf zou bepalen welk apparaat jij in jouw huis, op jouw grondgebied, moet neerzetten, vind ik zeer kwalijk. Dat moeten we niet normaal vinden. Zeker niet als je dat bedrijf ook nog eens maandelijks geld betaalt, zodat zij vervolgens jou hun regels kunnen opleggen. Nog los van het technische aspect, vind ik het principieel gezien al een hele onredelijke gang van zaken.

Ik zou ook heel wat anekdotes kunnen delen over mijn ervaringen met ISP-modemrouters, waarbij recente DOCSIS-apparaten met de Puma 6-chipset toch wel de kroon spannen. En in Ziggo’s geval het gebrek aan IPv6 in bridge mode, het niet werken van GRE / protocol 47, waardoor 6-in-4-tunnels ook niet bruikbaar zijn, en ga zo maar door. Ik ben wat dat betreft blij dat ik mijn hele familie- en vriendenkring ondertussen bij Freedom heb ondergebracht. Ik heb sindsdien eigenlijk nul “support” meer hoeven leveren, op zo nu en dan een OpenWrt firmware-update na.

Verder zijn veel van die ISP-modemrouters heel erg bloated, krijgen ze nauwelijks firmware-updates, en in eigenlijk alle gevallen is er nul broncode voor beschikbaar, kan je niet zelf je binaries compileren, zijn de builds niet reproducible, en ben je dus eigenlijk overgeleverd aan de leverancier die je maar “moet vertrouwen”. Ik heb persoonlijk niets tegen bijvoorbeeld AVM, en ik denk ook niet dat ze een malafide partij zijn, maar die Fritzboxen hebben wat mij betreft veel te veel functionaliteit, en vrijwel alle code die erop draait, is proprietary. Voor veel mensen zullen het desalniettemin prima modemrouters zijn, maar het is simpelweg helemaal niet wat ik wil. Een router moet pakketjes rondsturen, sommige pakketjes blokkeren, en verder niets.

Voor mij was vrije modem/routerkeuze met afstand het belangrijkste argument om in 2019 Founding Member van Freedom te worden. Ik heb daar destijds nog uitvoerig contact met ze over gehad; in de tijd dat Anco nog mails aan klantenservice@freedomnet.nl beantwoordde, en Freedom alleen op papier nog maar bestond (er was zelfs nog geen mail van Soverin, zo lang geleden dus). Mijn standpunt was - en is - dat ik van een ISP verwacht dat de lijn tot aan de FTU of het ISRA-punt werkt, en zij hem tot op dat punt onvoorwaardelijk ondersteunen. Vanaf het moment dat de glas- of koperkabel het huis in komt, is het mijn zorg; alles tot dat punt is de verantwoordelijkheid van de ISP.

In het verleden heb ik zelfs bij XS4ALL meegemaakt dat er een kabelbreuk buiten was, en zij me toch weigerden te helpen omdat ik geen Fritzbox had. Ik heb toen zelf KPN NetwerkNL moeten bewegen om te komen, want zij deden het niet. Gelukkig had ik daar een kennis die aan wat touwjes kon trekken, maar het is natuurlijk wel triest dat zoiets nodig geweest is. Dat was voor mij ook het moment dat ik besefte dat XS4ALL echt niet meer het bedrijf was dat ze vroeger waren, en had ik dus alle hoop gevestigd op die, destijds, toekomstige nieuwe ISP, die ondertussen alweer een tijd werkelijkheid is.

En ik kan meteen ook zeggen dat Freedom inderdaad de houding heeft die ik eind 2019 al aangaf te verwachten. Toen ik afgelopen maart in mijn nieuwe huis ging wonen, werkte de glasvezelverbinding niet. En daarmee bedoel ik dus dat er helemaal geen licht op de kabel stond. Ik heb toen Freedom gebeld, en vreesde eigenlijk het ergste. Iedere ISP zou in zo’n geval zeggen “u gebruikt ons modem / onze router niet, dus wij kunnen u hierbij niet ondersteunen”. Maar Freedom niet. Er werd niet eens naar gevraagd; er werd alleen gekeken of er aan hun kant signaal gemeten kon worden. Dat was niet zo, dus er werd direct een KPN NetwerkNL-monteur gestuurd. Geen welles/nietes-discussie, maar gewoon geholpen zoals het hoort.

Uiteindelijk heeft die netwerkmonteur alleen maar in de switch in de centrale een poort goed moeten zetten, en daarna werkte alles meteen. Het probleem lag niet bij mij en niet bij Freedom, maar bij de netwerkbeheerder. Op zich helemaal geen spannend verhaal, maar bij iedere andere ISP zou zoiets waarschijnlijk tot eeuwige discussies geleid hebben, en zou de schuld meteen bij mij als klant zijn gelegd.

Dat laat toch wel zien hoe groot het cultuurverschil kan zijn. Freedom die bij iedere bestelling de mogelijkheid geeft om al dan geen modemrouter te huren en nog normale ondersteuning tot het overnamepunt geeft, of een VodafoneZiggo die “Connect Boxen” verplicht stelt die zowel in software als in hardware vol met bugs zitten, en naar de rechter gaan om te voorkomen dat betalende klanten die vervangen door iets anders. Daar moet ik echt mijn complimenten voor geven, en zeggen dat het me goed doet dat de investering die ik in 2019 heb gedaan ook zo heeft uitgepakt.

14 likes

Vrije modem keuze is idd één van de breekpunten voor mij.

Tegenstanders komen met allerlei bangmakerij, maar als je wat verder kijkt dan je neus lang is houd het geen steek.

Voorbeeld:
https://tweakers.net/nieuws/182228/ziggo-stapt-naar-rechter-om-vrije-modemkeuze-tegen-te-gaan.html?showReaction=16112902#r_16112902

Reageerden roept hard: “in Duitsland willen ze er vanaf”

Geeft een linkje naar Heise.de en dan vind je in het artikel de volgende passage: “Konkrete Beispiele enthält das Papier jedoch nicht, sodass unklar ist, was genau die Probleme sind, und warum die Autoren glauben, dass sie nicht zu beseitigen sind.”

Oftewel het is van de providers daar hetzelfde geroeptoeter zonder enige feitelijke onderbouwing.

De Berec vind vrije modem keuze een goed idee, en van problemen is niets gebleken in Duitsland noch Italië.

2 likes

Ik ben maar gestopt met lezen van commentaren op o.a Tweakers toen de vreemdste vergelijkingen werden gemaakt. Zag al de vergelijking met een energiemeter voorbij komen. :joy:
Iemand refereerde ook nog aan de tijd dat de PTT ook totaal niet happig was om ‘vreemde’ vaste telefoontoestellen toe te staan vanwege het risico op schade aan het netwerk. Blijkbaar echo’t de geschiedenis wederom.

@Dior
Het zijn grappige dingen uit het verleden.
Het leukste was toen de verandering kwam, de PTT op alle aansluitdozen die ze in de winkel verkochten de letters DHZ drukten.(Doe Het Zelf)
Dat was een garantie, om bij klachten geen recht op hulp te hebben.
De winkel heette ook al snel ‘de Walgofoonwinkel’

Logo Autoriteit Consument & Markt
ACM: Consumenten en bedrijven mogen vanaf volgend jaar eigen modem kiezen

Lees verder

Logo Autoriteit Consument & Markt

Consumenten en bedrijven mogen eigen modem kiezen

Consumenten en bedrijven mogen hun eigen modems en routers aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. Deze mogelijkheid om zelf te kunnen kiezen is vastgelegd in Europese regels. De ACM is aangewezen als toezichthouder op deze regels. Met de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft de ACM duidelijkheid over haar uitleg van de regels. Zo maakt de ACM duidelijk aan telecomaanbieders en consumenten over welk deel de telecomaanbieder zeggenschap heeft en voor welk deel vrije keuze van de consument geldt. Ook geeft de ACM aan welke informatie de telecomaanbieder moet publiceren zodat geschikte eindapparaten op de markt kunnen worden gebracht en consumenten deze daadwerkelijk kunnen aansluiten.

Sommige gebruikers sluiten graag hun eigen modem of router aan om het beheer van persoonlijke gegevens en het gegevensverkeer van andere eindapparaten, zoals slimme apparaten, zelf te controleren. De keuzevrijheid voor gebruikers zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. Vrije keuze van modems en routers draagt bij aan lagere overstapdrempels voor consumenten, omdat ze dan in veel gevallen hun eigen modem kunnen meenemen naar een nieuwe telecomaanbieder. De consument mag een eigen modem kiezen, maar mag ook het modem van de aanbieder gebruiken. De telecomaanbieder mag bij netwerkverstoringen die het gevolg zijn van ondeugdelijke apparatuur natuurlijk wel ingrijpen.

Bij het opstellen van de beleidsregel heeft de ACM gekeken naar de mogelijke gevolgen voor onder meer de kwaliteit van het netwerk en beveiligingsaspecten. Er is uitvoerig overleg gepleegd met (markt)partijen en ook gekeken naar andere landen, waaronder Duitsland, waar al langer sprake is van vrije modemkeuze.

De beleidsregel is vandaag gepubliceerd en treedt zes maanden na deze publicatie in werking. Dit geeft de internetproviders de kans om de benodigde processen in te richten en informatievoorziening op orde te brengen zodat eindgebruikers dan uiteindelijk hun eigen modems en routers kunnen kiezen en aansluiten.

Het is fijn dat de ACM dit nu heeft besloten, maar het haalt wel een verkooppunt van Freedom weg :worried:

Inderdaad. Er staat niet beschreven dat de provider een ander product moet verkopen. Als de klant kiest voor een eigen exemplaar moet de ‘informatievoorziening’ geregeld zijn. Er staat ook niets over de mate van support op een eigen exemplaar beschreven, alleen hoe die ‘werkbaar’ moet worden gemaakt.

De kans dat andere providers andere versies (actief danwel passief) gaan aanbieden en supporten na aansluiting beschouw ik als nihil. Het gros van de klanten van andere providers zal de standaard versie blijven afnemen. ISP’s kunnen hun inkoop- en prijsstrategie, assortiment- en abonnementstructuur dusdanig aanpassen dat alternatieve modems nog steeds van minimale afname zullen zijn. Gelukkig is Freedom voorstander van open hard- en software.

Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor GPON gebruikers, of de ONT onder het ‘klantdeel’ of het ‘infradeel’ valt. Ben wel erg blij dat het nu eindelijk ‘klaar’ en definitief is. Volgende hoofdstuk is de kabelmarkt opengooien wat mij betreft.

Een helpdesk kan niet alles ondersteunen.
Wil je eigenwijs toch wat anders, verwacht dan niet tot in details hulp.
KPN maakt het ook wel heel bont. Door bij een fritzbox extra kosten voor de helpdesk te rekenen.
En dan heb je het nog maar over 1 ander type router.
Het woord router kennen ze daar ook niet.
Na een minuten lange discussie: “U bedoelt een experiabox, dat is heel iets anders”

1 like

Daar is de ACM duidelijk in, dat is het klant-deel.

De scheiding ligt bij het kastje waar de kabel die de woning binnenkomt in afgemonteerd zit.

Al kun je je afvragen, in het geval van KPN GPON specifiek, of het heel erg is dat er een mediaconverter aanwezig is. De Nokia ONT is extreem energie zuinig én je hebt geen issue met het punt of je wel de juiste glasvezel connector hebt.

In principe kun je de mediaconverter gewoon vervangen (thans vanaf dat het besluit in werking treedt).

Maar je kunt je ook afvragen of een publiek toegankelijke meter wel wenselijk is. In bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje en Portugal is dat gebruikelijk. Dan heb ik die toch liever achter een deur waarvan de toegang exclusief door mijzelf beheerd wordt.

Overigens de electriciteitmeter word gevoed vanuit het net, en achter het meetcircuit zit alleen jouw overname punt, de hoofdschakelaar. Gas en water hebben ook geen externe voeding nodig.

Voor een oplossing is echter een wetswijziging nodig helaas. Wat mij betreft zouden alle nutsvoorzieningen achter een deur mogen die aan de buitengevel zit. Liefst eentje waar 2 sloten op zitten waarbij de eigenaar van een pand beide sleutels bezit, en de nutsbedrijven 1. Zo heb je als eigenaar altijd toegang, en als nutsbedrijf als de eigenaar de toegang vrijgeeft door zijn exclusieve slot eraf te halen (hoef je niet perse thuis te blijven als het nutsbedrijf iets wil met de meter, die toch wettelijk hun eigendom is). Daarbij heb je natuurlijk altijd het perogatief om de ruimte alleen in jouw bijzijn te openen voor de monteur van het nutsbedrijf.

Bij Docsis en GPON zou dat technisch best kunnen, maar zul je dat bijvoorbeeld via een klantportaal moeten regelen.

Maar ik snap je punt, en ben het er mee eens.

@MartijnZ
In nieuwe flats zit de meterkast vaak ook aan de buitenkant.
Ik zou het niet prettig vinden dat er iemand iets veranderd, zonder dat ik er bij ben.
Er zijn ook nog heel veel huizen waarvan de elektra aansluiting bij de buren zit.

@anon97139585
De elektriciteit en watermeter is wel een heel ander ding.
Ze gaan zelden defect en zijn onderdeel van een kassa systeem.
Iedere wijziging gaat via strikte regels.

Meterkast aan de buitenkant bij flats nog niet gezien dat daar ook de meters voor de individuele appartementen bij elkaar zitten. Wel dat er twee meters op de hoofdaansluiting zitten, 1 voor de hele flat, en 1 waar alle VVE en gemeenschappelijke ruimtes mee gemeten worden. (Maar wil niet zeggen dat er flats zijn alwaar dit anders is). Al zou dan iig een VVE lid toezicht moeten houden bij werkzaamheden.

Hele veel oude huizen hebben per 2 huizen 1 gietijzeren hoofdzekering kast.
Vaak is dat nog van voor de 2e wereld oorlog.
De energiewereld houd helemaal niet van vernieuwen.
Ik heb ze ook gezien met 2 deuren aan de buitenkant, de 2e is dan de cv.
Met de hele verandering in de energie voorziening, zie ik het wel gebeuren dat woonhuizen een technische ruimte krijgen buiten het huis. Domweg omdat dit veiliger is.

Volgens mij begin ik af te dwalen van het onderwerp.

Je dwaalt wat af, maar je hebt wel gelijk. Veel huizen hebben geen ruimte voor de energietransitie…

Dus dan kom je al snel aan een technische ruimte buiten plaatsen met warmtepomp (formaat flinke koelkast+vriezer), buffervat voor verwarming en tapwater en een batterijopslag van ca 100-300kWh.

Vooral die laatste, in geval van Li-ion wil je liever niet in je huis hebben.

Vooral dat laatste.

2 likes

En deze:

Brand uitgebroken in Tesla Megapack in Australisch accupark

Lees verder

Bron: Tweakers

De kans op brand in een Li-ion batterij is heel klein, maar de gevolgen zijn vrij groot.

En op diezelfde notitie: een tank met gas of huisbrandolie wordt ook op veilige afstand van een woning neergezet.

Klopt, met dat verschil dat die “redelijk makkelijk” te blussen zijn. Een accu brandt is een chemische brandt en is nauwelijks te blussen. Uit laten branden is de gangbare aktie.

Die bewuste container in Belgie heeft 4 dagen lang (gecontroleerd) gebrandt.
Niet echt aan te raden in je huis en/of garage.