Oud e-mailadres volstorten met zooi! Wie helpt mee?

Ik denk dat jij het topic niet goed begrijpt. Natuurlijk weet ik wel dat wat ik wil geen enkele zin heeft. Dat weet iedereen. Het gaat er ook niet om of het zin heeft. Het gaat mij om het gevoel dat ik toch iets doe. En het zijn niet alleen de spammers waar het mij om gaat. Er zijn nog meer (er helemaal niet toe doende zaken die ik daarom niet verder toe zal lichten) redenen om de mailbox vol te krijgen. En even voor de goede orde: waar ik mijn tijd aan besteed is niet aan jou. Je had niet hoeven reageren.

Dat jij een wrok koestert is inderdaad jouw zaak. In de titel van het topic roep je echter anderen op jou te faciliteren in het uitvoeren van deze wrok en daardoor mee te werken aan het opzoeken van grenzen op het forum.

Dit platform biedt een mogelijkheid voor allerlei discussies in alle openheid, zo ook aan die van jou. Het is aan de community én dus ook aan de moderators om erop toe te zien dat dit ordentelijk gebeurt. Zolang de richtlijnen worden gevolgd zal over het algemeen niemand ingrijpen.

Het laten meewerken aan wraakacties vormt wel degelijk een reden om vraagtekens te plaatsen en dat het nut ervan in twijfel zou worden getrokken had je dan van tevoren zeker kunnen zien aankomen. Iemand hierop terechtwijzen is hier dan ook ongepast. Het topic wordt met gezonde maar bovengemiddelde aandacht gevolgd.

1 like

top @M123 , dat is mijn idee ook geweest:
alle bij oude-provider binnenkomende mail doorsturen naar de (tijdelijke) Freedom-alias NickName.Weg.Bij.OudeProvider@Freedom.NL

Als daar een jaar niets meer komt, of als je het zat bent,
dan gooi je gewoon die alias weg …
Hoe simpel kan het zijn ?
En het kost je maar één alias bij Freedom.

Goed bedacht van M123 !

( vraag: TIP voor de overstap-pagina van Freedom om het dáár te vermelden ? )

1 like

Ook jij begrijpt het doel van dit topic niet/verkeerd. Het enige wat ik wil is mijn oude e-mailbox vol hebben. Daar wil ik hulp bij. Ik geloof niet dat ik iemand daar ook maar enig kwaad mee doe. Ja, ik denk dat KPN beter zijn best had kunnen doen in het schoonhouden van mijn oude e-mailbox. Het beleid wat ze daarin voeren; daar heb ik een issue mee. Voor de rest heb ik niets tegen KPN. Jij zegt dit topic met bovengemiddelde en gezonde aandacht te volgen. Dat mag. Je zal mij echt niet op iets kunnen betrappen waarmee ik eender welk regeltje overtreed.

Zou zeggen, gewoon even een net belletje naar drs. ing. J.A.M. (Jörg) Kramer en consorten
+31 (070) 3436573

Kevin, als het al zo is dat ik anderen vraag om te helpen met spammen, dan vraag ik toch of ze MIJ willen spammen? Ik vraag in essentie om gespamd te worden, dus ik zie niet in hoe dat dan strafbaar is. En zelfs dat vraag ik niet; ik vraag hoe ik zo snel mogelijk een e-mailbox vol krijg die van mij is. Is die vraag dan écht zo moeilijk dat dat niet begrepen wordt??

Ik wil nu wel even een andere vraag stellen: kunnen we de focus houden op wat ik in mijn eerste post vraag, en niet over het al dan niet zin hebben van mijn doel?

Héél eerlijk; daar heb ik géén rekening mee gehouden. Dat is natuurlijk de bedoeling helemaal niet.

Dat is een oplossing.

Dat is de wél de bedoeling; om het zelf te doen. Een ander hoeft dat niet te doen. Misschien heb ik het allemaal verkeerd geformuleerd waardoor jij denkt dat jij, of wie dan ook, mijn oude e-mailbox moet volgooien.

Dat heb ik ongelukkig geformuleerd; ik zal dat niet ontkennen.

Dat van Natalee lees je anders dan dat ik het bedoelde. Het ging mij om de mate waarin de box moet verdwijnen. En over smaak valt niet te twisten.

Kijk, ik heb geen intenties die tornen aan legale kwesties en algemene voorwaarden. Dat zeg ik ook in mijn eerste post:

En dit topic is mijn inziens nu geheel ten onrechte daarnaartoe verschoven.

I beg to differ, de beste methode is om spam tegen te houden is bij de poort. mail ongezien afwijzen als servers op een Blacklist met redelijke reputatie staan, Werkelijk SPF, DKIM checken (en natuurlijk instellen). In dat geval ben je al 60-70% van de spam kwijt.
Nooit reageren natuurlijk… dat is vragen om een lawine van mail.

Daarna spamassin (via amavis, rspamd oid) vanuit de SMTP server (exim, postfix…) er op los laten. dan haal je de laatste 45-35% er ook nog uit.
Allemaal mail die niet in de mailbox komt en voor het grootste deel niet eens verwerkt wordt in de mail server.Als extra service doe ik ook aan tarpitting (hou een verbinding die afgekeurd gaat worden ook nog een minuut of 2 vast… waardoor een spammer ook nog wat ge-rate-limit wordt).
Exim laat ook bulk detectie toe, dwz. als in een packet een complete mail transactie staat (van HELO → QUIT in een pakket) ipv. het zend/ontvang/zend… conversatie te volgen.

Hiermee hou ik zo’n 50-60K spam mail per maand uit m’n mailbox.

Ik had een Sieve filtertje staan om de mail van het xs4all account naar een mapje te sturen.
Dat kan natuurlijk ook op bestemming Discard gezet worden.
Dan verdwijnt alles in het niets.

Ik had een mail adres (of eigenlijk 2) bij XS4ALL en dat wordt nu nog naar me geforward. Dit is ooit door iemand (al dan niet met opzet) opgegeven bij zo’n “voordeeltjes van de dag” website en sindsdien komt er een onophoudelijke stroom crap op binnen, iedere keer van andere mailinglijsten van zogenaamde “affiliates” waar ik dan toestemming voor gegeven zou hebben (ik heb nog niet eens toestemming aan die eerste gegeven!).
Omdat ik daar toch weg ben heb ik als proef eens een tijdje flink op de afmeldlinks geklikt en inderdaad is er nu nog meer spam dan daarvoor. En ook heel veel waar helemaal geen afmeldlink in zit.
Nog een maand of 3 en dan valt die forward dood, als het goed is. Het oude mailaccount gewoon werkend aanhouden dat doet men bij XS4ALL niet, alleen je forward blijft werken tot 6 maanden na je opzegging.

Jouw verhaal lijkt verdacht veel op het mijne. Jij zegt dat XS4ALL jouw mailaccount niet werkend houdt. Dat had in mijn geval ook zo moeten zijn, alleen is de realiteit heel anders. Aangezien XS4ALL nu van KPN is, zou het me niets verbazen als jouw accounts ook “zwevende” worden.

Forward heeft hier een jaar gelopen.
Toen de postvakken naar KPN gingen, stopte de forward.
Ik kreeg ook wat spam omdat de filters uit waren na vertrek.

Als ik nu mail naar dat adres stuur, krijg ik een melding: host mx.kpnmail.nl[195.121.65.158] said: 554 5.7.1 Lijkt me een normale melding voor een adres dat pas verwijderd is.

Mijn account was meteen al onbereikbaar op de dag dat ik het gemigreerd had naar Freedom. Ik kan er niet meer op inloggen om de mail te lezen of de instellingen te veranderen.
De forward die ik als laatste had ingesteld werkt nog wel. Beloofd is dat die een half jaar zal werken. Of dat ook aangehouden gaat worden zullen we zien.
Je weet toch wel zeker dat je XS4ALL account niet is omgezet naar een “Pack” account? Dan blijft het wel werken maar dan blijf je ook betalen. Dat is een optie, volgens mij zelfs de default optie, als je DSL of glas opzegt.

Mijn tips om enkele dingen te doen vóórdat je niet meer bij jouw OudeMailBox kunt komen:

Maak eerst op één van jouw Freedom-MailBoxen een unieke tijdelijke alias aan,
ik zeg hier even
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL

Een dag of wat later doe je het volgende:

Log in op OX-WebMail.VorigeProvider.NL
Loop door alle instellingen heen, en verander waar nodig jouw gegevens.

( hoofd-e-mail )
Maak van jouw “hoofd-mail-adres” de gisteren aangemaakte Freedom-alias
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL
Vanaf nú krijg je dus alle “systeem-mails” op die Freedom-alias binnen.

( contactgegevens )
Welke contactgegevens hebben ze echt niet meer nodig ? Maak die blanco,
of -als je er iets MOET invullen, gebruik dan “mijn adres” maar:
Sesamstraat 23
9876 WA ddenzee
Maar je kunt ook zelf een vakantie-adres bedenken.
Let wel op: soms moet de VorigeProvider jou nog wel kunnen bereiken!
(bv. eindafrekening, openstaande factuur, enz.)

( accounts en aliassen bij de Vorige.Provider )
Bewerk de e-mail-accounts en aliassen en maak van de omschrijving iets als:
naam: JouwNickname
achternaam: Weg.bij.VorigeProvider
Welke aliassen heb je zéker niet meer nodig? Is iedereen ingelicht wat jouw nieuwe alias/e-mail-adres is geworden?

( ondertekeningen )
Kijk wat je nog wilt veranderen of verwijderen bij de mail-Ondertekeningen

( adresboek )
Exporteer het Adresboek van de VorigeProvider, als je bij Freedom nog geen adresboek hebt, dan zou je het daar kunnen importeren.
Als je het handmatig doet, dan is dat een goed moment om jouw adresboek eens bij e werken en op te schonen.

( doorsturen via filterregels )
Stel bij Automatisch_Doorsturen jouw gisteren aangemaakte Freedom-alias in,
zodat je vanaf nu alle mail krijgt doorgestuurd.
Soms kun je als laatste regel instellen: “mail verwijderen”, dan zal de VorigeProvider niets meer bewaren in jouw oude mailbox.
Maak eventueel jouw Vakantie-melding of Afwezigheids-melding leeg.

( mail import bij Freedom )
Bij Freedom bestaat de mogelijkheid om alle mail van jouw VorigeProvider te importeren in je nieuwe Freedom-mailbox. Dan wordt automatisch een map met de naam import aangemaakt, met daaronder de mappen uit jouw OudeMailBox.
Dit duurt wel even!
Misschien wil je jouw OudeMailBox eerst een beetje opruimen en onnodige mailtjes verwijderen; dat scheelt tijd (en opslag).
Als de import bij Freedom klaar is, (of als je dit niet wilt) dan kun je door naar de volgende stap:

( oude mailbox opruimen )
Log in op OX-WebMail.VorigeProvider.NL
Loop door de mail en gooi weg, wat nu weg mag.

Verwijder ook verder-onnodige mappen in jouw Oude-MailBox.
Maak, als je zeker bent, ook de Prullenbak leeg.

De komende tijd stuurt VorigeProvider alle binnenkomende mail direct door naar jouw Freedom-alias
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL

Mocht je dat zat worden, dan gooi je gewoon die Freedom-alias weg.
Mail van de VorigeProvider kàn dan niet meer worden afgeleverd.

Dus dáárom gebruiken we hier een Freedom-alias voor !

Er zijn vast nog meer tips,
kijk daarvoor op de website van Freedom.
(maar vanwege dit item leek het me handig dit hier bij elkaar te hebben)

2 likes

@Drs_W
Zijn dat geen overdreven maatregelen.
Je adres veranderen, bij een provider waar je zo lang klant bent geweest.
Dan denken, dat je ineens heel anoniem bent daar.

Het helpt tegen lakse providers die geen actief verwijdering beleid hebben…, dan kan er bij lekkage van user profielen minder werkelijke info gedeeld worden.
De systemen voor facturatie etc. worden niet uit Mail profielen gevoed.

@Erik, ik zie dat @Noci mijn antwoord al geeft:

Sowieso is het slim om gegevens-sporen waar jij straks niet meer het beheer over hebt te verwijderen. (want je gaat je abonnement afsluiten)

Als dan ook nog eens een belangrijke reden om te vertrekken is, dat veiligheid en privacy niet (meer) goed zijn geregeld, dan zie ik dat als extra reden om zo weinig mogelijk achter te laten.

Natuurlijk wèl voldoende gegevens om jouw (voormalig) abonnement netjes af te handelen.

Maar ik zit hier bij :spraydot: Freedom, dus ik laat het aan elke lezer om te kiezen òf en hoeveel van mijn tips worden uitgevoerd.

Anderzijds kan ik me ook wel vinden in jouw argument, hoor.

Misschien iets offtopic maar zeker de moeite waard als je 10 minuten over hebt:

Zoals anderen al eerder aangegeven: Als je de mailbox snel vol wil hebben zonder zelf een spammer te worden kan je het best via imap wat grote mails als “concepten” klaarzetten.

1 like

Beste Sublmp555,

exit4all verplichtte u de mail te Forwarden?
En dat pikt u zomaar? Bepaalt u dat niet lekker zelf? Ik heb destijds best wat energie gestopt in het op de hoogte brengen van al mijn contacten. Om dat in de toekomst te voorkomen, heeft de rechter in de zaak xs4all v.s KPN, xs4all niet in het gelijk gesteld maar wel bepaald dat in het vervolg alle ISP verplicht zijn de domein namen te respecteren van nieuwe klanten. In het kort dus dat je je E-mail adres kunt meenemen. Dat was voor Freedom O.A. een reden om alle nieuwe klanten in de gelegenheid te stellen om een eigen domein naam te registreren. Wel zo makkelijk wanneer je bij Freedom wil vertrekken in de toekomst, al kan ik mij dat HELEMAAL niet voorstellen :face_with_hand_over_mouth: