T-mobile trekt eigen klanten voor bij de aanleg van glas in Eindhoven

T-mobile is hier in Eindhoven bezig de laatste wijken te voorzien van glasvezel. Hier zijn ze al zo’n 1.5 jaar zeker al mee bezig.

Via dit glasvezel netwerk mogen ook andere partijen zoals FREEDOM hun diensten leveren. Althans… zo werd er beloofd in de marketing.

Wij hebben onze aanvraag lang geleden direct al gedaan en in oktober 2021 zou het aangelegd worden. Na lang wachten (vast covid enz) zagen we pas in september de eerste aanleg teams in ons deel van de wijk Gestel. Deze mensen legde lege dikke buizen aan door de straten op de stoep voor de huizen. Door die buizen moet nog glas geblazen worden.

Pas eind februari zagen wij in een deel van onze straat dat er dunnere buisjes werd aangelegd bij een aantal huizen onder de voortuin door naar de muur van hun woning vanaf de stoep voor hun huis waar de glaskabel bij hun naar binnen moest gaan. Toen hadden wij direct gevraagd bij wie dat was gebeurd of ze T-mobile hadden of een andere provider. En allemaal zeiden ze “T-mobile”.

Fast forward naar vandaag. De aanleg teams zijn nu hetzelfde aan het doen in onze deel van de straat. 3 huizen in ons rijtje daar worden dunne buisjes onder de voortuin doorgeblazen naar de muur van hun woning waar dan het glas uiteindelijk naar binnen moet gaan.

En ja, 1x raden wat de buren zeiden toen we vroegen “welke” provider men ging nemen. Juist. T-mobile.

Ik ben de straks op de medewerkers afgestapt van het aanleg team en vroeg hun of ze ook bij ons kwamen maar nee. Ze lieten mij hun opdrachten zien en ons huis adres stond daar niet op.

Er moet nog bij alle buren een aansluitpunt in de woning gemaakt worden en er moet nog daadwerkelijk glas geblazen worden door de leidingen. Maar ik had begrepen dat dat binnen 2 weken hier in de buurt geregeld moest zijn.

Verleden jaar hoorde ik van andere mensen in een andere wijk hier in Eindhoven waar ook glas is aangelegd door T-mobile een raar verhaal. T-mobile vertelde die mensen dat direct na aanleg kon men alleen maar T-mobile nemen en niets anders eerst. Als men een andere provider wou hebben moest men nog 2 jaar wachten en zelf dan betalen voor de aanleg van het glasvezel door hun tuin heen en het aansluitpunt in huis. Ik vond dit erg vreemd klinken en zei dat ik dat erg vreemd vond om te horen. Immers T-mobile adverteerde er zelf mee dat er 5 of zo andere providers er ook gebruik van hun glasvezelnetwerk mochten maken.

Ik kreeg dus de eerste signalen dat T-mobile de eigen of nieuwe eigen klanten voor liet gaan verleden jaar al. En nu het hier in de wijk meegemaakt te hebben kan ik niet anders concluderen dat het daadwerkelijk zo is.

Als test had ik begin februari de T-mobile klanten service opgebeld en geïnformeerd als zogenaamde nieuwe klant zijnde. Ik vroeg hoe snel wij glasvezel hier konden krijgen op ons adres wetend dat het nog aangelegd moest worden naar de huizen het laatste stuk en dat er nog geblazen moest worden. Eind februari kon dat ingepland worden werd mij toen verteld!

De aanleg teams zijn wat vertraagd door o.a. covid, maar als wij willen kunnen we binnen korte tijd een werkende glasvezel verbinding hebben van T-mobile zelf.

Wij zijn vanaf het eerste uur Freedom foundation member maar zitten nog vast aan het stomme ziggo (1000/50) of we moeten DSL nemen. Maar dat DSL kan niet bonded pair zijn tenzij er al een bonded pair ligt van KPN of voormalig XS4ALL. Wat wij hadden bonded pair van XS maar zijn daar mee gestopt toen KPN aankondigde om XS om zeep te helpen. Wij willen niet eerst een maand of twee KPN bonded pair nemen en dan overzetten naar Freedom terwijl er belooft is door T-mobile dat we Freedom konden nemen via hun glasnetwerk. Maar nu beginnen we ons echt zorgen te maken of dat op korte termijn nog gaat komen.

Een nare vervelende situatie voor mensen die dachten eindelijk glasvezel te kunnen krijgen van hun gekozen provider via het T-mobile glasvezelnetwerk.

Heel vreemde gang van zaken inderdaad, ruikt naar misbruik van monopolie positie…

Dat is al jaren zo en t-mobile is daarin niet uniek.
Ook al leggen ze de glasvezel in jouw huis, sluiten ze eerst hun eigen klanten aan.
Als het netwerk werkt en voltooid is, komen de andere providers.

Even out-of-the-box denken, is het misschien goedkoper om 1 jaar T-mobile abonnement te nemen (en niet te gebruiken) en dan weer op te zeggen, dan het later aan te laten leggen?

Ik denk dat je zelfs wegkomt met een proefabbo, als ze dat aanbieden. Glas ligt, een paar maandjes billenkknijpen… FREEDOM. :grimacing:

Edit: maar los daarvan, dit is afaik monopolie-misbruik en moet je melden bij de ACM.

Eerste 1 jaar had ik bij T-mobile aangesloten via glasvezel. ik had al eerder firtzbox op glasvezel geplaatst. Daarna had ik aangepast gemaakt voor freedom. In juni 2021 heb ik overgestapt van t-mobile naar freedom. Daarnaast heb ik aansluiting van adsl van xs4all laten vervallen.

Je hoeft niet eens billen te knijpen, gewoon Freedom over koper blijven gebruiken en T-mobile direct na het aansluiten weer opzeggen. :grin:

2 likes

Toch wel jammer dat dit het geval is en zit je bij de verkeerde partij dan krijgt je geen aansluiting tot dat alle eerste klas klanten zijn voorzien.

Je bent dan letterlijk een tweede klas klant en zou mooi zijn als Freedom dan ook ook een lagere prijs hoeft te betalen voor een tweede klas verbinding, dit als compensatie voor de achterstelling van hun klanten.

Deze korting kan dan weer naar de klant als compensatie voor het langere wachten op de verbinding en hebben van het krijgen van scheve ogen naar de buren toe die een eerste klas behandeling krijgen.

Herkenbaar met T-Mobile glasvezel, zo lijkt het hier in Loosduinen, Den Haag ook te gaan.

De buren zijn inmiddels al maanden voorzien van een werkende glasvezelaansluiting in huis via T-Mobile zelf, mijn pre-order voor Freedom via glasvezel loopt al sinds vorig jaar oktober en er is nog niets gebeurd. Hier steekt nog steeds de roze spriet uit de stoep.

Nu ik en mijn partner veel meer thuiswerken begint de VDSL verbinding van 70/20 MB toch een beetje te knellen.

Via Freedom hoorde ik dat er testen lopen met verbindingen via T-Mobile glas, maar goed, we wachten af…

Ik heb contact opgenomen met de helpdesk.

Ticket#92142813 stond nog open in mijn mail en daar heb ik op gereageerd.

Tussentijdse oplossing: we nemen rechtstreeks glas via T-mobile en zodra derde partijen via het glasnetwerk daadwerkelijk mogen komen dan stappen we direct over naar Freedom.

Nu hopen dat de Freedom glas aanvraag de T-mobile aanvraag niet gaat verstoren. Gedoe allemaal zeg :confounded:

vergelijk met praktijken van een andere partij :

tijdsduur en prijzen: “Eigen klanten eerst”

Aangemaakt bij de ACM.

Bij de aanleg en het aansluiten geeft t-mobile klanten die bij t-mobile een abonnement hebben afgesloten voorrang ten opzichte van klanten die via een andere partij ook een internet abonnement hebben afgesloten.

Het gaat hier om het afmonteren en opleveren van de glasvezel aansluiting. De afzonderlijke mantelbuizen liggen al ingegraven bij elk huis in de straat.

Nu zien klanten dat buren er in de straat wel een aansluiting krijgen maar zij niet. En denken er dan over om eerst een jaar bij t-mobile een abonnement te nemen en die na aansluiting op te zeggen en dan na een jaar over te stappen naar de aanbieder van hun keuze. Zo worden die klanten wel snel aangesloten maar dan niet bij een aanbieder van hun keuze.

2 likes

Op zich heb ik geen probleem met het voortrekken van klanten door T-Mobile bij de initiële uitrol van een open netwerk. Waarom niet?

T-Mobile financiert/investeert in een open (AON) netwerk. Dat is in mijn ogen vele malen beter dan een (PON) netwerk met een wholesale opzet, zoals KPN/Delta wat tot hogere kosten voor de andere providers (en dus gebruikers) zal leiden. Laten we wel wezen: T-Mobile is geen Samaritaanse instelling en streeft ook winst na.

Daardoor verwerven zij imo het ‘recht’ op de eerste klanten.

Dat T-Mobile de weg voor andere providers het eerste jaar min of meer blokkeert en daarmee een groter klanten aandeel (omzet) genereert vind ik dus acceptabel MITS na een jaar na aanleg andere providers niet worden gefrustreerd.

Wat ik wel kwalijk vind is de desinformatie (bijv hoge aansluitkosten) die verspreid wordt om klanten onder druk te zetten.

Ik zit al een aantal jaren te wachten op een glasvezel aansluiting (diverse initiatieven geweest maar allemaal afgeblazen). Voor die paar tientjes per maand neem ik gewoon een jaartje 2 abonnementen (goedkoopste T-Mobile over glas + Freedom over vdsl) naast elkaar totdat Freedom over glas hier mogelijk is. Tenzij Freedom eerder kan leveren natuurlijk.

Als jij in de straat de enige bent, waar het roze kabeltje nog uit de grond steekt omdat jij niet door de knieën ging voor de druk vanuit t-mobile om bij hun een abonnement af te sluiten omdat jij de keuze maakt voor een andere aanbieder op hun netwerk. Dan kan dat tot frustratie leiden om dat je ziet dat iedereen aangesloten is, behalve jij.

[drama mode aan]
De buren denken, raar de buur verderop wilde wel aangesloten worden maar heeft er toch vanaf gezien. Waarom, weet die soms iets wat wij niet weten?

Het geeft ook scheve ogen, en dat is er al genoeg tussen buren dus er nog wat erbij, kan net die ene druppel zijn.
[drama mode uit]

LOL!
Hier (in Ridderkerk) steekt een cyaan-kleurig kabeltje uit de grond. Wanneer ik op dit moment bij T-Mobile een abonnement zou afsluiten, zou ik eerst worden aangesloten via VDSL (wat ik niet wil vanwege :spraydotloop: Freedom). Ik wacht dus nog even af tot glasvezel daadwerkelijk mogelijk is.
Ben ook benieuwd hoe lang ODF de fibertjes uit de straat laat steken. Over een tijdje zal de gemeente weer onkruid gaan bestrijden met zo’n karretje met een brander.

Mocht :spraydot: Freedom hier over glas gaan leveren dan wil ik in deze wijk wel flyeren voor Freedom, genoeg adressen (4.893) hier.

Update: vanaf vandaag is het mogelijk om hier een glasvezelabonnement bij T-Mobile af te sluiten. Prijs valt mee. € 40,- per maand voor 1 Gbit, eerste 8 maanden voor € 25,-.

1 like