06sep22 22u30 Storing aan webmail/imap/smtp toegang?

Sinds 06sep22 ca 22u30 stuitert de één na de andere imap/smtp authenticatie naar Freedom (en mijn domeinen) eruit waardoor ik feitelijk geen mail meer kan ontvangen of versturen ?

Heb zelfs al gehad dat één van mijn hoofdaccount mijn wachtwoord niet meer accepteerde en ik via de telefoon token procedure een nieuwe wachtwoord moest instellen. Krijg het idee dat de authenticatie server hoteldebotel is geworden en er niet meer uitkomt.

Hebben er meer mensen een toegangsprobleem… vervelend is verder dat ik de helpdesk geen mail kan sturen.

Ik heb er ook last van. Hetzelfde voor authenticatieregels voor de agenda, waar er eerst alleen daarop 504s waren geven die nou ook authenticatiefouten.

In het authenticatielogboek staat ook doodleuk ‘denied’ voor een geldig wachtwoord. Het lijkt wel of die niet upstream kan valideren oid.

1 like

Hier het zelfde probleem, maar alleen op het hoofdaccount. Op het hoofdaccount heb ik authenticatie regels voor imap, smtp, etc. Emailaccounts op mijn eigen domein hebben geen authenticatie regels, die bleven werken.

Ik heb op mijn hoofdaccount de imap en webmail authenticatie regels verwijderd en opnieuw toegevoegd (met hetzelfde wachtwoord). Beide werken nu weer…

De boel is compleet hoteldebotel gegaan :cold_face:. Eén van mijn andere accunts kachelt er zelfs uit op een IP restricted. Wat wil zeggen dat ik niet langer vanaf mijn eigen aansluiting op het bijbehorende dashboard mag inloggen. Overschakelen naar een ander IP adres, helpt geen zier

“Voordeel” voor leverancier is dat er tenminste vanaf het account geen storingsticket meer kan worden aangemaakt :hot_face: .

Ik wacht het gefrustreerd af want om nu even ca 30+ wachtwoorden opnieuw in te gaan stellen, die weer te heradministeren en vervolgens door te geven aan ca 10+ clients, zonder zeker te weten dat dit helpt, gaat mij op dit tijdstip een bruggetje te ver.

Bij mij ook probleem met inloggen op MijnFreedom en Webmail.
Mijn wachtwoord wordt niet meer geaccepteerd, inloggen is dus onmogelijk.

Bij mij geen enkel probleem, niet op MijnFreedom en niet op Webmail. Webmail met Freedom account en eigen domeinnaam mail adressen werken gewoon, ook met alliassen.

Dus niet iedereen, maar sommigen wel.

Ik moest voor de mail account die niet meer toegnakelijk waren, (op mijn Freedom) de IMAP en SMTP authenticatie wachtwoorden opnieuw instellen zodat mijn (vele) clients weer toegang hadden.

Mogelijk is je dashboard wachtwoord, foetsie. Probeer in te loggen met password vergeten en je krijg dan op je gekoppelde 06; een sms met toegangscode waarmee je je het wachtwoord weer kunt instellen.

Erg vevelend dat wachwoorden kennelijk - hier ad-random - verlopen/verdwijnen.

Net met de helpdesk gebeld.
Ze maken nu een ticket aan.

Bij mij werkte geen enkel wachtwoord meer.

Controleer ook even goed of je niet authenticatieregels hebt ingesteld in de MIJNfreedom omgeving in dit soort gevallen.

Kwam ik eerder deze week ook ‘the hard way’ achter… :blush:

1 like

Het is momenteel een beetje een rommeltje.

Om mijn mail weer aan de gang te krijgen moest al mijn smtp/imap wachtwoorden opnieuw als/op authenticatie regel instellen (wachtwoord bewerken en dan het van toepassing zijnde wachtwoord er opnieuw inzetten). Na een uurtjje copy/paste/swap, werkt nu alles dus weer zoals het tot gisteren deed.

Mogelijk is er ergens een catch-je-cache import-leeggelopen die van wachtwoorden kruimelpuntjes heeft gemaakt.

Na wat gedoe, werkt alles nu weer.
Na zoveel keer proberen, ga je ook fouten maken.

@bastiaan
Nog wat geprobeert.
Met IP adressen invoeren werkt het niet.
Als je dat veld leeg laat, werkt het wel.

Hier werkt nu - 7/9 - niks meer. Email ligt eruit en mijn.freedom.nl ook.
De helpdesk is onbereikbaar.
Ik hoop dat dit heeeeel snel opgelost is.
Wat vreemd is: als ik mezelf een mail stuur via een ander email-adres, kan ik wel inloggen en die email bekijken.
Even later krijg ik dan weer de melding dat de imap-server onbereikbaar is.

Ik zou nu - zo mogelijk - even zo min mogelijk doen omdat men in de achtergrond bezig lijkt te zijn met whatever en jij/ik dan op een moving-target gaan schieten.

Wat ik iig moest doen was al mijn imap/smtp wachtwoorden opnieuw in mijnFreedom refreshen. Mensen die geen authenticatie regels (meer) hebben ingesteld, zullen wrs geen issue ervaren.

Veld leeglaten wil zeggen alle IP adressen…
Voorheen kon ik in dat veld netwerken dwz 1.2.3.4/24 invoeren, dat nu ook niet meer werkt. Met IPv6 wordt het helemaal een puinhoop.

Dit is toch geen doen.
Ik weet niet meer wat ik allemaal heb ingesteld.
In mijn.freedom.nl kan ik ook niet inloggen.
Afwachten dus maar.
En morgen de helpdesk eens bellen om te horen wat er aan de hand is.
Vreemd trouwens dat dit op de website freedom.nl niet bij storingen vermeld wordt.

Kun je niet inloggen of heb je geen verbinding ?

Indien je wachtwoord niet geaccepteerd wordt, kun je met wachtwoord vergeten & je 06; een ander instellen. Zorg wel dat het nieuwe wachtwoord afwijkt van het ww waarmee het inloggen niet lukte. Met hetzelfde wachtwoord gebruiken; kan je wel in mijnFreedom komen maar blokkeert anders volgende login. In sessie rules zie je dan “IP restricted”.

Veeg daarna alle rules weg zodat je vanaf dat moment alles weer doet met het enige hoofdwachtwoord en weer opnieuw dee zooi kan gaan instellen.

Zie ook @Erik hierna … en we hebben geen overleg gehad :sunglasses:

Ik heb vandaag de helpdesk aan de lijn gehad.
mijn.freedom optie wachtwoord vergeten gedaan.
Dan kom je er in.
Dan direct alle regels wissen.
Hoofdwachtwoord kun je dan pas herstellen naar een nieuwe.
Dan alles er weer in zetten en de IP velden leeg laten, bij de regels.

Dat was voorheen net andersom.
Dan werkte het alleen als je die nullen er in zette.
Heb zo het vermoeden dat het iets te maken heeft, met de bouw van de nieuwe mijn.freedom

1 like