1gbit niet haalbaar?

Hi All,

Na 6 jaar overgestapt van XS4ALL glasvezel (500/500mbit) naar Freedom glasvezel (1000/1000mbit).
Vanochtend was het zover; watismijnip.nl liet mijn nieuwe IP zien en vlijtig ging ik aan het werk om e.e.a. te testen. Hieronder mijn bevindingen:

• De verbinding is sneller (lees: minder latency) dan bij XS4ALL (KPN). Het scheelt toch al snel een 2- tot 4 ms. Niet dat je hier in het dagelijks leven veel van merkt, maar als IT’er voelt het toch fijn.
  • De routes lijken beter te zijn (lees: korter) als bij XS4ALL.
  • De mijn.freedom.nl omgeving is ziet er gelikt uit, eenvoudig maar verder doeltreffend.
  • De internet verbinding is tot zover stabiel. Heel fijn :slight_smile:

Punt van aandacht is wel nog de effectieve snelheid van de lijn. Bij XS4ALL haalde ik met vrijwel elke speedtest iets meer dan 500/500mbits. De upload piekte klokte hier vaker af op 550/600mbit. Bij Freedom zijn de resultaten minder. Ik haal in de vele speedtests (via speedtest.net) slechts 300/400/500mbit down, terwijl de upload wel afklokt op 910/930mbit.

Vanmiddag heb ik contact gehad met de helpdesk maar hier kwam ook niet zoveel uit, behalve dat ik eigen apparatuur gebruik en de support hierop beperkt is.

Mijn netwerk: NTU → Edgerouter 4 → Edgeswitch 24 → PC.
Wat ik raar vind is dat de upload de 1Gbit/s wel vrijwel altijd haalt maar de download achter blijft.
Op mijn netwerk staat een NAS waar ik (getest via FTP) vrijwel de volle 1Gbit/s naar kan schrijven en lezen.

Conclusie: iets gaat niet helemaal lekker. De Edgerouter kan 3,5Gbit/s afhandelen dus daar zoek ik het ook niet zo snel. Bovendien is hij wel in staat de upload te leveren, dus waarom de download niet?

Er staat niets van traffic management ingesteld, de Edgerouter is clean kwa config en routeert enkel internet. MTU waarden 1512 voor de ETH poort, 1508 voor VLAN6 getagged op de ETH poort en 1500 voor de PPPoE verbinding.

Enkele voorbeelden van speedtest:
Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test (lokaal NL)
Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test (frankfurt, wel 937 up maar slechts 373 down?)

Heeft iemand nog tips of ideeën wat ik eens kan uitproberen?

staat je hardware offloading nog disabled?

Offload enabled voor forwarding (NAT), pppoe en vlan.

Ben een beetje in verwarring over de MTU van 1512 die jij opgeeft voor de ETH poort. Ik neem aan dat dat de WAN ETH poort is en niet de LAN ETH poort. Klopt dit?

Reden voor de vraag is de volgende.
Heb zelf geen glasvezel maar een VDSL2 verbinding, echter de MTU van de PPPoE verbinding is hier ook 1500.
Dit houdt in dat ik als ik vanaf mijn PC netwerk ping naar een externe server, dit goed gaat tot een packet grootte van maximaal 1472 (getest vanaf command line middels “ping -D -s 1472 1.1.1.1”).

Je zou dus kunnen overwegen om de upload en download test (vanaf de command line) uit te voeren met variërende packet grootte, om uit te sluiten dat dit een factor is.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is simpelweg de eerste gedachte/vraag die bij me opkwam nadat ik je bericht last zojuist.

Het gaat idd om de WAN ETH poort. Als ik test via het no fragment commando dan kan ik idd succesvol tot 1472 gaan, daarna krijg ik een fout dat het niet mag worden gefragmenteerd.
Ik heb reeds meerdere variabelen geprobeerd maar op de huidige settings is hij het meest stabiel (en voelt het internet ook niet ‘traag’)

je kan de NTU nog resetten, en evt rechtstreeks op de ntu een testdoen om er zeker van te zijn dan je een 1gbit profiel hebt gekregen bv. je waarden laten eerder een 500mbit profiel zien en dat had je dus wellicht is er helemaal niet aangepast? even ervan uitgaande dat je via kpn zit?

Ik zit inderdaad via KPN. Hoe laat ik die NTU test doen, via de helpdesk?

( wget -O /dev/null) http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
Ik krijg consistent rond de 100Mbyte down.

Snelste lijn via die testsite heb ik met Redhosting in Almere. (922/771 vandaag)
Die 937 naar Frankfurt haal ik nooit.

Via deze link haal ik al 850/900mbit down.

Bij de 1472 moet je 28 optellen, dan kom je dus op 1500

Beetje spuit 11 maar ter referentie om fatsoenlijk een speedtest uit te kunnen voeren met Iperf /FTP of HTTP
https://speedtest.serverius.net/