24 oktober 2022: Spoedonderhoud aan core netwerk; Doet het nog steeds niet

Dit lijkt niet te kloppen @Anco

Internet doet het nog steeds niet.

Helpdesk is effectief ook niet bereikbaar.

Hoi @PeterB ,

Ik heb net zelf even gebeld naar 088-0115666, maar krijg binnen 30 seconden iemand aan de telefoon. Dus vraag me even af wat je bedoelt met het feit dat de helpdesk niet bereikbaar is.

Heb je al een keer je modem herstart? En mocht je een glasvezelverbinding hebben met een ONT, zou ik ook de ONT even opnieuw opstarten.

3 minuten aan de lijn gehangen die alleen maar overging zonder enige indicatie wanneer ik aan de beurt zou kunnen zijn en of de call inderdaad wel doorkwam.
Dat noem ik onbereikbaar.

Ik ben niet thuis, dus modem herstart enzo kan ik niet doen, maar familie zit zonder internet.
Waarom altijd dat ‘reset’ als oplossing? Waarom moet ik iets resetten als er aan de andere kant een rommeltje van gemaakt wordt.

Ik heb bonded VDSL dus geen glas.

En internet doet het nog steeds niet!

Ah kijk, er is inderdaad nog steeds een probleem:

Na een power off/on reset doet internet het weer.
Maar zoals al eerder gezegd, waarom moet ik iets resetten, als het aan de andere kant een rommeltje is?

Het probleem begon om 11:38 en had niets met belichters te maken, want ik heb geen glasvezel.
Het had waarschijnlijk wel met het ‘core’ netwerk te maken, als het ‘core’ is zal de techniek van het transportmiddel er niet toe doen. De berichtgeving kan dus op zijn minst duidelijker.

Ik heb het rond 13:00 ook geprobeert te bellen.
Later las ik dit.
Normaal bellen ze terug, als er geen contact is geweest.

Hier in Hilversum via FiberCrew geen internet verkeer…

Hebben meer mensen last van een extreem lage upload snelheid? Ik heb sinds vandaag een nieuwe 1 gigabit glasvezel verbinding maar de upload speed komt niet boven de halve megabit uit.

Ik heb geen idee of het aan de nieuwe verbinding ligt of aan de onderhoudswerkzaamheden.

Sorry dit heeft niets te maken met een niet werkende internet verbinding geconstateerd op een koper aansluiting die al maanden probleemloss werkt.

Het gaat in de post van stenn over een nieuwe glasvezelverbinding die wel werkt, maar niet zoals verwacht. Dus verzoek om er een apart onderwerp over te starten.voordat dit helemaal los gaat op iets wat met het oorspronkelijke onderwerp niets te maken heeft.

In dit onderwerp zijn de volgende issues geidentificeerd, daar zou het over kunnen gaan:

  • Slechte bereikbaarheid helpdesk, onduidelijke status van wanneer je wel eens contact zou kunnen krijgen.
  • Slechte communicatie met betrekking tot het soort onderhhoud (“belichter” terwijl het ook aansluitingen op koper aangaat, gata imeers om “core”)
  • Onbekend zijn van de helpdesk met werkelijke status onderhoud
  • Het feit dat de klant iets ter plekke moet resetten om e.a. weer werkend te krijgen terwijl er elders een probleem is veroorzaakt. Dat is zeker problematisch als je je eigen internet verbinding via VPN wilt gebruiken als je zelf onderweg bent.

Inmiddels werkt het weer. Helaas is het zo dat ik de ONT handmatig heb moeten herstarten. Het jammer dat de verbinding niet vanzelf tot stand is gekomen. Freedom/Fibercrew Hilversum.

Het werkt nu sinds gisteren weer.

Ik zie dat de helpdesk me heeft geprobeerd terug te bellen vandaag, maar heb de hele dag meetings, dus dat wordt hem niet.

Een ticket systeem met een klanteninlog zou dit proces voor zowel kant als helpdesk kunnen verbeteren, o.a. qua feedback, status en efficiency. @bastiaan

Mijn internet klapt er constant uit bij belasting sinds de toestanden van gisteren. Freedom/Fibercrew Hilversum. Voor mij erg onhandig gezien ik grote videobestanden moet uploaden en downloaden voor een omroep.

Na contact met de helpdesk opnieuw de verbinding opgezet in de Fritzbox (eerst op xs4all en daarna terug op freedom). Het lijkt nu goed te gaan, fingers crossed.

Bij mij nu ook sinds een paar dagen weer prima.
Maar ik zou verwachten dat een herinlog van de FB niet nodig zou moeten zijn als er aan de Core kant wat verandert.
De DSL was al die tijd gewoon up en running, maar geen internet.

Wel is door de reset van de FB mijn snelheid op de DSL nu zo’n 5% hoger dan hij was: Throughput: ​↓ 120,9 Mbit/s ↑ 15,6 Mbit/s (pair bonded DSL, 761 m).

Ben nog op zoek naar een 230V drukknop die 10 seconden of zo de stroom naar de FB onderbreekt. Makkelijk voor de familieleden.
Of nog mooier een raspi thuis die als er een uur of zo geen internet verbinding is geweest (paar pings die niet werken) dat automatisch doet.

Vertraagt opkomende relais zijn heel gangbaar.
Ook handig als de stroom is uitgevallen, die rare piek in het lichtnet komt dan niet in de computer.

Freedom is toch nog wat dieper in mijn issue gedoken met de instabiliteiten van mijn Freedom verbinding via Fibercrew. Het bleek een Vlan instelling aan de kant van Fibercrew die de boosdoener was. Dit was al een bekend probleem bij Freedom. Op de een of andere manier was dit terug verkeerd ingesteld bij Fibercrew.
Fijn dat het is opgelost zo!

1 like

Ik ben bezig met een script om een slecht werkende verbinding te testen. Via een API kan je de FritzBox ondervragen en zo zien wat er aan de hand is, en je kan hem ook herstarten. Ik werk o.a. met de fritzconnection Python library. Volgens mij kan je ook herstarten zonder in te loggen, maar als je wilt kan ik dat nog wel even testen…

1 like

Dank je wel!

Interessante gedachte, beter en veel goedkoper dan via een schakelaar of relais.
De bibliotheek die je aangeeft is ook behoorlijk gedocumenteerd.

Ik herstart de fritzbox wel eens met de telefoon.
Door #990*1590 1590* te bellen.
Vergis je niet 991 i.p.v. 990 is terug naar fabrieksinstellingen.

Je zou het in het geheugen van een oude telefoon kunnen zetten.
Het probleem is echter, dat sommige problemen alleen met een koude start verdwijnen.

Dat gaat me niet helpen, want als ik thuis ben kan ik gewoon de stekker eruit halen en er weer instoppen.
Het gaat erom dat dat ook eenvoudig moet kunnen als ik er zelf niet benof, nog wel belangrijker, als we helemaal niet thuis zijn, bijvoorbeeld op vakantie, want in dat laatste geval wil ik onderweg de VPN server van mijn FB kunnen gebruiken.