Aanpassing beschrijving interactieve televisie

De dienst televisie is nu een jaar actief. Na een erg valse start met eigenlijk alleen maar problemen, zijn een aantal problemen opgelost. Live tv kijken functioneert nu en het terug kijken van oude uitzendingen gaat in het algemeen ook goed. Helaas zit het werkend krijgen van begin gemist niet bij de problemen die ondertussen zijn opgelost.
Bij het gebruik van de begin gemist functie, begint de uitzending meestal wel te spelen, maar tijdens het kijken bevriest het beeld regelmatig en stottert het geluid veelvuldig. Vooral rond de eindtijd van de live uitzending is het een drama. Mocht je de begin gemist functie gebruiken bij een zeer populaire uitzending, dan is de kans groot dat de uitzending niet eens start, blijkbaar is het maximale aantal begin gemist streams dan in gebruik.

Op de pagina https://freedom.nl/diensten/tv-van-canal-digitaal staat in de sectie over " Interactieve diensten bij tv-kijken" nog steeds de dienst “begin gemist” vermeld. Gezien de huidige stand van zaken voor begin gemist zou het misschien beter zijn om de functie begin gemist als experimentele dienst te vermelden (beta fase) zodat nieuwe klanten voor de tv dienst niet zo teleurgesteld zijn bij gebruik van begin gemist.
En laten we hopen dat Canal Digitaal ooit de moeite neemt om ook deze functie betrouwbaar werkend te maken, zodat het weer als volwaardige functie vermeld kan worden.

Bedenk dat begin gemist een Private stream is tussen de video server en jouw viewer. (Als je thuis op 3 apparaten begin gemist zou starten heb je ook gelijk 3 streams te pakken). Dat kan niet anders omdat ieder toestel net op een ander moment start.
Direct kijken loopt via multicast, waarbij er maar aan pakket stream het centrale punt uit loopt.
Elke router onderweg splitst de stream in duplicaten waar nodig.

Ik denk dat je observatie dat bij populaire programma’s begin gemist gebruiken best een lawine van streams kan veroorzaken.
10.000 begin gemist streams = gelijk 10.000 keer 20Mbps = 200 Gbps bandbreedte… :wink: (SD)

Heeft CD een of meerdere servers binnen in het Freedom network?

Freedom heeft geen netwerk zoals KPN dat heeft, dus dat heeft geen zin.
Freedom levert via KPN, Cambrium, en vele andere locale providers.
Leveren via een server bij Freedom zou alleen maar een vertraging en extra overhead opleveren.
Ik weet niet of er distributie servers bij Cambrium, KPN etc. staan, waarschijnlijk niet.

Ik weet niet voor hoeveel Nederlandse providers Canal Digitaal de televisiediensten levert, maar misschien is dat wel de oplossing, een distributieserver om de begin gemist drukte op te vangen bij de netwerkbedrijven. Dit zou mogelijk het probleem oplossen voor iedere Nederlandse provider die Canal Digitaal aanbied via dezelfde netwerkbedrijven.

Wat is anders het eerste punt waar alle Nederlandse netwerkbedrijven bij elkaar komen? Is dat Amsterdam IX? Misschien is het een optie dat Canal Digitaal een distributieserver in/dicht bij Amsterdam IX zet voor alle Nederlandse klanten via alle Nederlandse netwerken.

Aan de andere kant. Wij kijken nooit via de Canal Digitaal app. Hoe is de ervaring met begin gemist via de Canal Digitaal app? Vergelijkbaar, of loopt begin gemist dan gewoon goed. In dat laatste geval zit het probleem in de tv-ontvanger. Ik verwacht dat het probleem niet in de tv-ontvanger zit maar in de capaciteit.