Bij mijn woning werd onlangs glasvezel aangelegd (Open Dutch Fiber).
Dus meteen een abonnement bij Freedom besteld.
(momenteel heb ik VDSL van KPN, op een Cisco 1100)
Gekozen voor eigen modem / zonder monteur.
Ik kreeg een mail dat op datum X mijn verbinding actief zal worden.
En een overzicht van mijn IP adressen…
Maar verder geen enkele info.
De aansluitdatum nadert, maar ik heb nog niks fysieks ontvangen verder.
Er zal toch nog een-of ander aansluitkastje geplaatst moeten worden op die plastic passieve glasfiber box aan de muur?
Wordt deze per post toegestuurd, of hoe gaat dit in zijn werk?
En hoe lang voor de verbinding actief gaat worden deze normaliter verstuurd?
Wat is onlangs? Op ODF heeft Odido het eerste jaar alleenrecht. Pas na dat jaar kan je ook Freedom via ODF bestellen. In de praktijk schijnt dat pas na ca. 18 maanden te kunnen. Bij mij zit sinds een half jaar een ODF aansluiting in de meterkast, maar ik kan volgens de postcodechecker nog niet over op glas.
Een paar maanden geleden. Geleen, Limburg… Kan gewoon meteen elke provider kiezen. Zoals gezegd, de activering datum nadert (nog 2 weken). Het probleem is niet welke provider ik kan kiezen, maar hoe de aansluit hardware geleverd wordt.
Geen idee. Ik weet niks over een jaar wachten.
ODF is momenteel nog de straat aan het dichtgooien. Bij mij zo’n 6 weken geleden aangesloten. En ik heb gelijk Freedom gekozen.
Je kunt het zelf checken met 6164BB huisnummer 3 (niet mijn adres, willekeurig gekozen)
Ik zou de helpdesk maar eens bellen.
Ik heb hier (in Eindhoven) al lange tijd Freedom op glasvezel van wat nu ODF heet (was toen nog een T-Mobile initiatief maar wel open). Ik heb het met installatie en huur van Fritzbox bij Freedom besteld. Op een gegeven moment wilde Freedom een monteur sturen om het aan te sluiten, maar de monteur die T-Mobile had moeten regelen was nog niet geweest om een kastje te installeren. Er wordt een beetje langs elkaar heen gewerkt… Het is uiteindelijk (een paar dagen later) in orde gekomen, maar ga er niet zomaar van uit dat ODF zelf iets doet om bij jou een kastje te komen plaatsen tegen de datum dat Freedom denkt dat het zal zijn gebeurd.
Je kunt het zelf checken met 6164BB huisnummer 3 (niet mijn adres, willekeurig gekozen)
Aha, dat is E-Fiber. Vroeger een zelfstandig glasvezelbedrijf en een van de eersten waar Freedom een contract mee had. In 2022 is E-Fiber overgenomen door ODF en kennelijk opereren ze nu ook onder die naam. In 2022 stond het project in Geleen waarschijnlijk al op de rails, nog onder E-fiber vlag. Je hebt geluk.
Dat alleenrecht voor Odido (vroeger T-Mobile NL) geldt alleen voor projecten die onder ODF vlag gestart zijn zoals begin 2023 in mijn woonplaats . Ik vermoed dat bij de oprichting van ODF in '21 een deal gesloten is met T-Mobile NL en dat die meebetalen per aangesloten huis.