[AdTech:] Pixel tracking, cookies en online klantprofielen

Dat is een leuke handschoen… Als de Aldi adobetm kwijtraakt zijn ze klaar.
De rest heeft meer uitdagingen.

Zie wetstekst:

(57)
Indien een verwerkingsverantwoordelijke aan de hand van de door hem verwerkte persoonsgegevens geen
natuurlijke persoon kan identificeren, mag hij niet worden verplicht om, uitsluitend om aan een bepaling van
deze verordening te voldoen, aanvullende gegevens te verkrijgen ter identificatie van de betrokkene. De verwer­
kingsverantwoordelijke mag evenwel niet weigeren de door de betrokkene tot staving van de uitoefening van zijn
rechten verstrekte aanvullende gegevens aan te nemen. De identiteit van de betrokkene dient ook digitaal te
worden vastgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van dezelfde persoonlijke beveiligingsgegevens, die door de
betrokkene worden gebruikt voor het aanmelden op de door de verwerker van de gegevens aangeboden
onlinedienst.

1 like

Met of zonder pincode? :rofl:

1 like

Nog een imho zeer ernstige aantasting van je privacy:
Verzekeraar geeft geld terug als je beweegt.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4934946/geld-verdienen-sporten-zorgverzekering-verzekeraar

Was vandaag weer een item over op tv. En natuurlijk geen woord over de schending van privacy. En de verzekeraar komt er nog mee weg ook, omdat ze alleen korting geven op de aanvullende verzekering (en alleen maar omdat het wettelijk niet toegestaan is op de basisverzekering)

Je moet dus een app downloaden (kost 3.50 euro per maand) en de medische gegevens die je daarmee verzameld stel je ter beschikking van je zorgverzekering.

Onbegrijpelijk dat er niet veel meer gewaarschuwd wordt en de mensen ervan bewust gemaakt worden dat ze echt ongelofelijk veel data “vrijwillig” aan hun zorgverzekering geven voor een paar centen korting.

2 likes

Dat is dan de 2e, AMEF… bied al een tijdje korting aan op de ziektekosten verzekering als je een APP gebruikt en wat laat registreren.
De APP is dan nodig om vast te stellen dat je, je aan de voornemens houdt.

Ik las het in dat artikel ja, daar hadden ze het over Menzis

Maar dan ook nog terloops dit zinnetje
“Voor mensen die niet kunnen bewegen omdat ze bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, heeft ASR nog geen oplossing bedacht.”

Echt te belachelijk voor woorden

[cynisme] Na het Coronapaspoort dan ook meteen maar een Assurantiepaspoort invoeren? Kun je korting krijgen bij sportscholen, sportverenigingen, evenementen, rijwielhandel, etc. [/cynisme]

Door een massale registratie van gebruikers van deze optie wordt voor verzekeraars ook meteen duidelijk wie er niet voor in aanmerking komen en dan kunnen ze eenvoudig en gericht de pakketten van die groep in prijs/premie verhogen of gericht levens- en overlijdensrisicoproducten van geselecteerde groepen nog eens kritisch tegen het licht houden. Immers, het risico dat groep ‘ongezonde’ mensen weglopen is voor de verzekeraar aanvaardbaar, ze houden dan de gezonde (traceerbare) groep over als vaste klantenbasis. Het mes snijdt voor verzekeraars aan twee kanten!

Dit lijkt in geen enkel opzicht meer op iets wat ook maar in de buurt komt van een Ziekenfonds; ondanks de brede kritiek op het zorgstelsel krijgt/neemt de marktwerking gewoon ruim baan. En sinds wanneer is positieve discriminatie geen discriminatie meer?

Menzis heeft die app al jaren.
Ook online vragen invullen levert punten op.
https://www.menzis.nl/ontdek-samengezond
Ik heb wel eens vragen gesteld, ze beweren dat het los staat van de verzekering.

En er komen ook steeds meer gemeenten met een groen licht app voor op de fiets.
Via gps zien ze dat je in de buurt bent en plannen dan een groen verkeerslicht.
En de steden in Nederland hangen ook al vol met wifi tracking.

Ik heb zelf al altijd GPS op mijn telefoon uit staan. Dit jaar is de uitzondering ivm de corona app.
Maar dat soort fietsers apps zal ik nooit gebruiken. Net als die zogenaamde slimme thermostaten die een bericht krijgen als je bijna thuis bent.
Veel mensen beseffen echt niet waar ze mee bezig zijn met het opgeven van hun privacy.

1 like

Het gemak, besparen/gratis, daarna de gewenning en het gevoel dat je het waargenomen voordeel ‘op zou geven’ wanneer je af zou haken, is de rode draad van het concept dat vraag en aanbod in deze tijd bij elkaar brengt.

Dit is een rechtstreeks gevolg van het toelaten van commerciële partijen tot je privé-domein. De acceptatie ervan is blijkbaar op een dusdanig niveau gekomen dat men de verregaande consequenties op langere termijn niet wil inzien en/of er genoegen mee neemt dat het recht op privacy en veiligheid al een gelopen race is.

Het begint erop te lijken dat het invasieve karakter van commerciële partijen tot ver achter de voordeur als geaccepteerd wordt beschouwd. Welk recht zijn wij nog meer bereid om op te geven?

Anders dan bijvoorbeeld de Duitsers zijn wij wel heel snel bereid ons iets op te laten dringen omdat we denken dat we er niet zonder kunnen.

De vraag begint zich op te dringen of wij als Nederlandse maatschappij onze rechten niet domweg en nagenoeg onomkeerbaar aan het verkwanselen zijn.

In de consequenties en eindeloze mogelijkheden die we partijen bieden hebben we nauwelijks nog inzicht laat staan dat we in staat zijn deze te beïnvloeden. Het wordt tijd dat we onszelf de vraag gaan stellen of we niet naar de uitvloeiselen moeten kijken maar naar de oorzaak zelf:

Willen wij als bevolking en eigen individue accepteren dat wij niet meer baas over onze eigen invloedsfeer zijn (zelfbeschikkingsrecht) en onze solidariteit door inmenging van het bedrijfsleven opgeven? Wie heeft het werkelijk voor het zeggen in ons land?

3 likes

Ik heb onderweg juist Bluetooth & Wifi uitstaan. GPS is minder interessant (ten minste als google niet mag meekijken),
GPS (zonder kontact met een thuis basis) is alleen een passief verhaal.

Winkelcentra & Winkels kunnen juist Bluetooth beaconframes en WiFi beacons gebruiken.
De meeste mobieltjes sturen een pakket uit met daarin een namen lijstje met wel WiFi AP’s ze kennen, als een AP zich zelf herkent worden de onderhandelingen voor verbinding gelijk geopend. Aan het namenlijstje is identificatie mogelijk zelfs als MAC adressen wisselelen.
Er is ook een mode waarin een mobiel passief blijft maar dan kan het even duren voordat het Mobiel weet welk AP er is om mee te verbinden. Die is op ten minste android niet meer in te stellen (kon tot Android 3 …ish).

Een aanmelding van een mobiel op GSM-masten geeft de nodige locatie informatie.

Word in ieder geval op de hoogte gebracht

Op 17-2-2021 heb je contact met ons opgenomen. We doen ons best altijd binnen drie werkdagen je vraag te beantwoorden. Helaas is dit niet gelukt. Dat vinden we jammer.

Je ontvangt zo snel mogelijk onze reactie.

Met vriendelijke groet,

Team Albert Heijn klantenservice

Onlangs nieuwe wasmachine gekocht, deze heeft zelfs een wifi aansluiting. Best wel makkelijk, want met 25 slaapkamers, 14 badkamers en 7 wasruimtes, is het altijd weer uitzoeken welke van de wasmachines klaar is met zijn wasprogramma. Nu krijg ik netjes een apje binnen :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Maar ff serieus, een wasmachine met internet aansluiting, welke idioot verzint dat of zit daar op te wachten. Dan krijg je eerdaags een botnet van wasmachines, koelkasten en electriche tandenborstels die een DOS aanval uitvoeren :thinking: :thinking:

Of een creatieve hacker die mijn wasprogramma’s aanpast en op 100 graden insteld of de waterpomp insteld op 150 liter water bij het wasprogramma.

2 likes

Ik had ook laatst verdacht dataverkeer.
Bleek de magnetron te zijn die aan het chatten was met de koelkast van de buren.

1 like

Om inzicht te krijgen in wat al die IoT dingen doen, zou je gebruik kunnen gaan maken van Security and Privacy for In-home Networks ook wel bekend als SPIN.

1 like

Dank voor de tip, ga ik zeker in de gaten houden.
Maar voor nu, kan ik me nog geen enkel apparaat voorstellen wat IoT interressant maakt, of uberhaupt ook maar iets toevoegd aan de functionaliteit.

Zelf heb ik ook geen IoT zaken en zie ook het nut er (nog) niet van in.

image

En via WiGLE kun je met dat lijstje van WiFi AP’s gemakkelijk uitzoeken wat de locaties van die AP’s zijn. Waarmee je achter de waarschijnlijke woonlocatie, werklocatie enz. kunt komen.

Op WiGLE staan allemaal stokoude gegevens van mijn buurt.
Waarscheinlijk werkt het nog steeds als vroeger en zal het installeren van de app jouw omgeving vernieuwen op hun kaart.
Dit is iets waar Google voor op de vingers getikt is.
Het hele systeem is, een duidelijke schending van privacy.