Alias aanmaken; hoe lang duurt het voordat die actief is?

Ik heb twee aliassen aangemaakt gekoppeld aan mijn freedom mail adres. Twee uur geleden heb ik er een testmail naar toe gestuurd vanuit een ander e-mail adres, maar ze zijn nog niet aangekomen.
Ik had gedacht dat de aliassen gelijk actief zijn. Of duurt dat een tijdje?

Als alles normaal werkend is, is doorgaans na 5 minuten wel actief (controleer het met een testmail).
Helaas kan het gebeuren dat dit (veel) langer duurt.

De test mail die je verstuurt voordat de alias actief is, wordt dan getried zonder dat die ooit zal aankomen (vaak ook niet nadat de alias na aflever-rettry wel actief komt).
Als de eerste toetscontrole, na zeg 5 minuten, niet werkt; probeer het dan over een uur of twee opnieuw. Wellicht is of heeft iemand iets in de tussentijd, een schopje gegeven.

NB: wat ik zelf heb/doe dat ik een stel vooraf aangemaakte aliassen heb gemaakt, die ik in geval van direct - tijdelijk - gebruik, dan onmiddellijk kan inzetten.Iets met alias01-99@mijnmailbox.nl
Aliassen die ik op/voor de lange termijn nodig heb, kunnen vaak ook wel een dagje wachten.

Ze zijn vandaag met de mail aan het sleutelen geweest.
Het werkt op dit moment niet zoals het hoort.

Bedankt. Ik kreeg na een paar uur een bericht van het Mail Delivery System: “Delayed Mail (still being retried)”. Er wordt nog 5 dagen geprobeerd om het af te leveren.

Inmiddels heb ik opnieuw een testmail verstuurd en deze komt wel onmiddellijk aan.
Dus waarschijnlijk een vertraging vanwege het sleutelen.

Bedankt voor de reactie.

Varieert, ook voor het sleutelen, tussen vrijwel onmiddellijk en een paar uur.

Net weer eens geprobeerd. Nieuwe alias gemaakt, testmail verstuurd, komt niet aan. Een uur later weer een testmail verstuurd, die komt wel aan.

Blijkbaar duurt het eventjes. In de delayed mail van de eerste twee testmails staat dat nog 5 dagen geprobeerd wordt om het af te leveren, die zijn echter nog steeds niet aangekomen.

Kan me herinneren dat het vroeger bij xs4all op 5 minuten stond.
Later werd dat ook 42 minuten.
Het voorkomt wel, dat mensen heel kort een alias aan maken.

Dat heb je bij Freedom ook niet nodig. Op je hoofdaccount heb je naast Ă©Ă©n permanent anoniem email adres, zoals op elke mailbox bij Freedom, op dat hoofdaccount nog drie tijdelijke anonieme email adressen, twee die ongeveer 3 maanden geldig zijn en eentje van een jaar geldig.

Ik zie maar 1 tijdelijk email adres.
Heb ook maar 1 mailbox en geen domeinnaam bij Freedom.
Zie wel, dat het tijdelijke adres nu anders is als voorheen.

Waar vind ik die andere adressen?
Hoe kan ik zien, wat de levensduur van de adressen is?

Ik zie die niet op de mailboxen bij min eigen domein, maar bij de @freedom.nl mailbox:


image

Dan zal het wel zo beperkt zijn hier, omdat ik geen domein aangemaakt heb.
Er ook nog 4 email accounts beschikbaar zijn.
Ik heb mijn domeinnaam nog steeds elders gehost.
Ik zie op dit moment 1 adres zonder vervaldatum.

Update: Ik ga het zien, zag ineens een mooie domeinnaam die vrij is. Die er net aan gehangen.

Bij de installatie-order maakt :spraydot: freedom voor elke (sub-) leverancier een aparte alias aan, zodat zij jouw originele hoofd-account niet zien.

Enkele weken ná installatie verdwijnen die, en houd je -volgens mij- nog maar één Sine-Nomine-alias over.

… maar ik kan er naast zitten, hoor … :wink:

1 like

Ik heb wel eens voorgesteld om er een knopje achter te zetten.
Daar mag je dan beperkt op drukken om een vernieuwde alias te krijgen.
Krijg je een keer bagger, druk je op het knopje.
Dan is de alias ook echt bruikbaar.

Mijn nieuwe domeinnaam doet het inmiddels.
Had er al eerder een op het oog, die was na quarantaine in een flits weg naar een opkoper.
Deze blijkt 7 historische whois records te hebben, kan alleen de gegevens niet zien.

Ik heb ook een alias aangemaakt bij XS4ALL. Ook daar duurt het een uurtje ongeveer voordat het actief is.

Gisteren eentje gemaakt. Met minuutje of zo actief.