Alias als afzender

Is het mogelijk een alias als afzender te gebruiken?
Bij het beantwoorden van een email dat is binnengekomen op mijn alias-adres verschijnt mijn mailbox-adres als afzender en dat adres wil ik nu juist verborgen houden. En als ik dat verander in mijn alias-adres krijgt de ontvanger toch mijn mailbox adres te zien…
Bestaat hier een oplossing voor?

Echt 100% verbergen, zal ws niet altijd lukken maar met gebruik van een apart toe te voegen maildentiteit (dwz in webmail e/o mailclient) op/met de betreffende mailalias waarmee je dan expliciet een alias-mail beantwoordt, kom je een flink eind om je hoofdaccount “verborgen” te houden.

Je moet dus goed opletten met welke identiteit onder het mailaccount, je dan een mail beantwoordt. Dit gaat helaas niet automatisch.

Dank voor je reactie: helaas ben ik een digibeet dus weet niet hoe ik eea moet realiseren. Helaas… maar dank nogmaals.

Ik mail met Thunderbird.
Gebruik het meeste aliassen van mailboxen.
Het hoofdadres verschijnt niet in de uitgaande beantwoord mailtjes.
Als je gaat doorsturen kan het wel mis gaan.
Met autoreply moet je ook oppassen.

Mijn 2e postvak heeft een rare naam, het hoofdadres gebruik ik nooit.
Ik heb er een reject 550 filter opgezet met sieve.
Werkt ook nog niet prefect.

Om te antwoorden met/onder alias:
In webmail, ga naar → [instellingen] en dan naar [identiteiten] en klik - beetje rechtsboven - op [+] om er een nieuwe erbij maar dan op naam van je alias. Zorg wel dat je een geldig mailadres gebruikt.

Wanneer je nu in webmail iemand beantwoordt, kun je in het Afzenderveld, de gewenste identiteit kiezen. Zie de handleiding voor andere mailclients die op soortgelijke wijze zal werken. Let op: de identiteit van/in webmail (en omgekeerd), staat los van die zijn ingesteld met andere e-mailclients.

Zover iemand dat niet wist, kun je ook rechtstreeks inloggen op/met het alias zelf (en bijbehorend wachtwoord van je mail-account/webmail-rule). De eerste keer zal worden gevraagd om de identiteit van die (alias)aanmelding in/aan te vullen.
Wanneer je die vervolgens als standaard instelt, zal je met aanmelding via alias voortaan automatisch mail met/onder ook onder die identiteit beantwoorden.

NB: de alias inlog methode is een goede methode om met meerdere mensen, denk aan een vereniging of als huishouden, één mailaccount te delen.
NB: mailalias is geen aparte mailbox, en met alias inloggen ziet dus ook de mail die voor andere aliassen zijn bestemd in/voor die mailbox. Slimmerikken kunnen eventueel met instellen van mail-regels, inkomende mail voor een bepaalde alias, naar een eigen alias-inbox/folders routeren zodat dingen overzichtelijk blijven. Mensen die met alias inloggen moeten dus zorgen dat ze de anderen niet in de weg zitten.

Er zijn vast nog wel andere mogelijkheden maar dit kan je op weg helpen.

Suc6.

Welkom @Wim1 ,

om met een Alias als afzender te versturen
moet je 2 dingen doen:

  • ontvangen als alias: dat is in Mijn.Freedom die alias aanmaken
  • zenden als alias: dat is in Webmail die Identiteit aanmaken

Voor overige lezers en zoekers:
Hoe verzenden en ontvangen onder dezelfde alias, zonder dat mijn mailbox-naam bekend wordt

.1. log in op Mijn.Freedom met de mailboxnaam waar het over gaat

.2. klik daar links op “Domeinen” en wacht even (de info wordt opgehaald)

.3. selecteer onderaan het domein waarbinnen je de alias wilt gaan aanmaken

.4. en kies links in het menu voor “Aliassen”

.5. maak de juiste alias op de juiste mailbox aan, bijvoorbeeld “MijnNieuweAlias@Freedom” op de mailbox “JouwMailboxNaam@Freedom”
Log nu uit vanuit Mijn.Freedom

.6. Ga naar Webmail en log daar in op de bewuste mailbox
( hier als voorbeeld “JouwMailboxNaam” )

.7. ga naar instellingen en daarbinnen naar identiteiten

.8. Maak nu de nieuwe alias aan, met hetzelfde alias-mail-adres als zojuist in de Mijn.Freedom-omgeving
( hier weer als voorbeeld MijnNieuweAlias@Freedom )

opmerking-1 :
Als je onderaan het schuifje Stel-in-als-Standaard AAN zet,
dan wordt vanaf nu ELKE mail vanuit deze mailbox onder DEZE alias verzonden; de meesten willen dit niet.

opmerking-2 :
Het duurt wel even voordat in alle systemen zowel de aangemaakte Mijn.Freedom-Alias als de Webmail-identiteit werken.
Dus wacht een tijd, geniet van koffie, of doe even wat anders …

.9. mailen namens de nieuwe alias :
Bij het maken van een mail, zie je
ofwel de Standaard-Alias als je het schuifje AAN hebt gezet
ofwel de Alfabetisch-Eerste-Alias
Je verandert de afzender in de door jou gekozen alias
door te klikken rechts-onder in het afzender-vak

kies in deze lijst de door jou gewenste afzender

Als je een binnenkomende mail beantwoordt, dan wordt als afzender de identiteit gekozen, die gelijk is aan de alias waarop het binnenkomt.
Behalve als je bij één alias hebt ingevuld, dat DIE de standaard afzender is.

Hopelijk helpt mijn hele stripboek en verhaal jou en anderen.

4 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.