Alleen sneeuw bij aanzetten Amino uit stand-by

Nadat de Amino box ongeveer twee weken zonder problemen had gefunctioneerd, krijg ik nu sinds een week of twee regelmatig alleen sneeuw afgewisseld met een zwart scherm bij aanzetten van de STB.

Ik weet dat dit probleem al gemeld is, maar er wordt verwezen naar andere topics, topics zijn verhuisd, maar overal waar ik kijk, zie Ik ook dat die topics gesloten zijn. Vandaar dus nog maar eens.

Het probleem treedt niet altijd op maar ongeveer één op de drie keer opstarten en wordt alleen opgelost door de voeding los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Vier minuten later is alles weer werkend.
Omdat ik verder totaal geen (technische) problemen heb, zie ik niet waarom een factory reset iets zou oplossen.
Kan iemand mij duidelijk maken wat er hier aan de hand is en vooral waarom een factory reset iets zou oplossen?

1 like

De stroom van een box halen is niet hetzelfde als een factory reset. Als je de stroom eraf haalt blijven de instellingen in permanente opslag als flash gewoon staan.

In volgorde van zwaardere resets:

  • standby (via afstandbediening)
  • shutdown (stroom eraf)
  • factory reset (15 seconden knop op achterkant indrukken)

Het probleem dat jij noemt klinkt als een hardware probleem. Bel hierover de helpdesk en vraag wat zij voorstellen.

2 likes

Dank voor je reactie. Juist omdat ik al wist wat een factory reset is, was mijn vraag waarom het uitvoeren daarvan iets zou opleveren.
Ik was dan ook blij dat je mijn vermoeden van een hardware probleem tenminste versterkte.

Ik heb toch maar een factory reset gedaan (via het menu) en kunnen constateren dat dit het probleem niet heeft opgelost.
Ik zal dus maar contact gaan zoeken met de helpdesk

Ik krijg het zelfde probleem nadat ik de app op mijn smart-tv heb gebruikt. Ik zal nog eens wat testen want vooralsnog zie ik de relatie niet.

Bij mij kreeg ik na de factory reset hetzelfde probleem voordat ik de app op mijn smart-tv had gebruikt. En omdat ik ook geen relatie zie met de app denk ik dat ik inderdaad eens contact ga zoeken met de helpdesk.

Hier sprong de Amino zojuist ook in standby (dat heb je als je de verkiezingen aan het volgen ben op CNN, je zit uren lang niet aan de afstandsbediening :slight_smile: ). Na weer aanzetten alleen sneeuw. Na de amino via de afstandsbediening uit en weer aan zetten werkte alles weer correct.
Geen probleem hier dus, maar het is wel een vreemd verschijnsel.

Dit heb ik niet meegemaakt, ik heb automatische stand-by uitgezet. Maar bij mij was de Amino alleen weer werkend te krijgen door de voeding los te koppelen, de afstandsbediening had totaal geen effect.

1 like

Dit was overigens de eerste keer dat ikzelf een storing met tv ondervond.
Maar gezien de meerdere berichten over sneeuw duidt dat er toch ergens een vreemd bugje in de software zit.

Alle meldingen zijn dan ook meer dan welkom. Mogelijk dat die helpen te duiden waar het probleem zit. Al was het alleen maar dat er een methode/‘volgorde van handelingen’ gevonden kan worden om deze fout te kunnen reproduceren.

Het is me niet gelukt de fout te reproduceren. Maar:
Gisteren keek ik via de TV-app. Op een gegeven moment bevriesde het beeld en viel daarna weg.
Toen ik daarna naar de Amino overschakelde kreeg ik alleen sneeuw. Na power off werkte het weer.

Na mijn laatste melding van 2 november heb ik nog een paar keer sneeuw gehad bij opstarten, maar nu al een paar dagen niet.

Ik heb nu een screenshot gemaakt van de Systeeminfo van de Amino, om te zien of (automatische) updates ook een verschil maken of dat het echt een hardware problem is. Helaas had ik geen info van voor de factory reset.

Sneeuw betekent meestal een probleem aan de kant van de televisie of kabel.

De klanten die, na het zelf testen met componenten die mogelijk de oorzaak kunnen zijn van de ‘sneeuw’, nog steeds het probleem ervaren wordt aangeraden contact op te nemen met de support van Freedom.