Alleen via IPv6?

Hoi,

Ik ben nog niet helemaal thuis in het IPv6 verhaal. Ik weet dat het de opvolger van IPv4 is en ik dacht altijd dat het een extra iets was, een voorbereiding op de toekomst.

Maar als ik IPv6 uitzet op mijn Fritzbox, dan kan ik niet meer internetten. Hoe zit dit, is IPv6 al de standaard op het Freedom netwerk of moet ik dit niet zo zien?

Dit is een goede start voor meer informatie over IPv6.

Welke instelling schakel je precies uit? Het internet is namelijk ook via IPv4 bereikbaar.

Hoi Eirikr,

Bedankt. Die was ik inderdaad ook aan het doorlezen om iets meer van v6 te weten te komen. Ik kon echter niet direct vinden waarom het bij mij niet werkt.

Wat ik uitvink in de Fritzbox is Internet → toegangsgegevens → IPv6 → IPv6-ondersteuning actief

Daarna heb ik geen internetverbinding meer, ondanks dat “Internet, IPv4” onder Internet → Online-monitor nog steeds op groen staat.

Klinkt als een DNS probleem. Heb je dat al uitgesloten?

Daarnaast; waar test je mee? Wellicht dat je je netwerk even moet uit- en inschakelen.

Ja wel vreemd toch?

Hoe kan ik een DNS probleem het beste uitsluiten?
Ik heb de DNS servers handmatig in mijn netwerkverbinding gezet (IPv4: 185.93.175.43 / 185.232.98.76) maar geen effect. Ik heb ze trouwens ook in de Fritzbox gezet, maar ook geen effect.

Ik test met een PC, laptop en telefoon. Ook verschillende herstarts gedaan.

Lukt het wel om 1.1.1.1 te pingen?

Nee, zodra ik IPv6 uitvink op de Fritzbox krijg ik een timeout.

Waarom zou je IPv6 willen uit zetten eigenlijk?

1 like

Klopt, sowieso niet doen.

Om toch nog even verder te kijken naar het probleem: heb je Fritzbox doet geen ipv4 via wifi al gelezen @All?

Hebben je apparaten wel een LAN IPv4 adres? Het kan zijn dat er iets niet lekker staat met de lease tijd.

Het hoeft niet perse uit van mij. Alleen ik weet nog dat ik het met dezelfde modem voorheen ook altijd uit had staan bij de vorige provider en dat alles prima werkte. Ik zag dat het nu standaard aan stond en wilde me wat verdiepen in IPv6. Ik dacht ik zet het eerst uit en vanaf daar ga ik kijken hoe en wat. Maar het lijkt erop dat het alleen werkt als ik IPv6 heb aan staan en zodoende vroeg ik mij af of dit al de standaard is op het Freedom netwerk.

Hoi Eirikr,

Dat zou er best mee te maken kunnen hebben. Klinkt interessant, ik ga dat even doorlezen en testen.

En verder lijkt het me inderdaad prima als het gewoon goed werkt met IPv6, het was meer even om te kijken wat het allemaal doet en ik ging/ga er vanuit dat het met IPv4 in de basis ook allemaal goed moet werken.

Ik kom er snel op terug. Bedankt allemaal voor de moeite en informatie zover!

Een interessant onderwerp, maar uiteindelijk had het hier niet mee te maken. Fritzbox doet geen ipv4 via wifi

Ik ga nog even verder zoeken.

Ok jammer. Ik heb helaas geen FRITZ!Box bij de hand om de instellingen eens te bekijken.

Heb je wellicht nog andere aanpassingen toegepast? Ik zou bijna zeggen voer een factory reset uit, hang een computer aan de box en test.

Is je PC ook herstart… Als een systeem IPv4 EN IPv6 kan dan wordt IPv6 bij voorkeur gebruikt.
en pas bij falen een fallback naar IPv4. Dus een systeem zal eerst een AAAA query doen en pas daarna een A query.

Dus als je zowel IPv4 als IPv6 op een eind station hebt maar de router IPv6 laat blokkeren, dan kan het zo maar enkele minuten duren voordat er een succesvolle DNS query met een IPv4 antwoord komt. Mogelijk zelfs langer dan de poging tot verbinding maken mag duren.

Maak evt. een capture van het verkeer op je interface. (wireshark)

Ja ook een herstart gedaan. Ik heb ook het IPv6 protocol helemaal uitgeschakeld op de PC, maar geen verschil. Zolang IPv6 maar aanstaat op de router dan werkt het.
Nee verder geen aanpassingen aan de Fritzbox gedaan trouwens, geen gekke instellingen.

Maar ik begrijp dat het dus dat het soms een aardige tijd kan duren? Ik schakel het vanavond gewoon weer uit en dan kijk ik morgenvroeg of het dan wel werkt.

Zoals ik al zei is het geen must en alles draait prima verder. En IPv6 is toch de toekomst, dus verder is het beter zo dan dat het andersom was. Alleen het zou wel moeten werken via enkel IPv4 denk ik, dus het lijkt me prettig als dat ook lukt.

een DNS vraag naar AAAA record, daarna wordt het opnieuw geprobeerd met A record dan volgende server, AAAA en A
elke vraag heeft een timeout van 30 seconden voordat bedacht wordt “er komt geen antwoord”. (aka timeout).

Dat het “een tijdje duurt” heeft met elke naam-> adres vertaling opnieuw te maken. niet met wachten tot IPv6 niet meer werkt…
Dat wordt met name door het eindpunt zelf bepaald. (Je PC/Laptop etc.)
Met maken van een verbinding heeft ook een timeout… als de gezamenlijke uitvragen van DNS langer duurt dan de connect timeout mislukt een verbinding. (dus een minuut of 2)…

Een netwerk capture zal meer zeggend zijn.

Omdat ik bv mijn interne IPv6 verkeer wil blokkeren dat die niet naar buiten gaat zoeven. Los daarvan, heb ik, extern, nog geen reden gevonden om iets te doen met voor/met IPv6.

Hoi allemaal,

Bedankt voor de informatie. Nu begrijp ik waarom ik even moet wachten totdat de PC begrijpt dat we niet meer over IPv6 praten.

Dit heb ik gedaan en toen zag ik dat pingen naar elk willekeurig IP wel gewoon werkt. Dus toch ‘gewoon’ een DNS probleem. Ik heb even een andere DNS server in de Fritzbox gezet en nu werkt alles weer als een zonnetje. Doordat als ik IPv6 aan heb staan, de router ook een IPv6 DNS adres kreeg (die wel werkt) leek het alsof het daar aan lag.

Misschien blockt de DNS server mijn ip, al zou ik denken dat deze check gewoon op basis van een IP range gaat? Ik ga wel even bij de helpdesk langs om te vragen wat ze voor mij kunnen doen. Ik laat het weten als hier iets uitkomt.

“It’s ALWAYS DNS” :rofl:

Hoe vaak ik dit niet heb geroepen, hahaha.

Haha, ja je denk als snel te moeilijk :sweat_smile: