Alternatieve belichter voor Freedom internet via Delta fiber op komst?

Is er enige hoop dat Freedom binnen niet al te lange tijd over de Delta glasvezel via een andere belichter dan Delta zelf kan gaan leveren? Dit met het oog op lagere tarieven uiteraard.
Als je de vaste korting voor contractverlenging bij Delta meerekent is Freedom op dit moment per maand €27 (37%) duurder dan Delta voor een 1Gb fiber internetverbinding.

Delta heeft infra van failliete fiber partijen overgenomen en daarna de andere belichter(s?) uit de PoPs gezet.

Dus ik vermoed dat daar weinig kans op is.

Het is jammer dat dit wettelijk niet geregeld is (“must-carry van andere providers”).

Aan de andere kant, dit maakt het aanleggen, nee overnemen van fibernetwerken voor Delta wel interessant want zo houden ze de concurrentie buiten, ook al is het Delta product zelf inferieur, ondanks de lawaaierige reclame. KPN doet middels WBA iets soortgelijks.

Ik vrees dat de uptake van fiber nog niet goed genoeg is dat er meerdere partijen zijn die een tweede fiber-infra aan gaan leggen.

Je zou zeggen dat dit een klus voor de politiek zou moeten zijn. Maar daar zie ik zo geen oplossing…

Helaas, in de politiek vind men dat er genoeg keuze is. Dat je voor die keuze moet verhuizen omdat per adres er eigenlijk geen keuze is, dat benne details.

Was ik al bang voor. We zitten op dit adres vast aan de glasvezel van Delta. Uiteindelijk willen we een 1 Gb fiber internetverbinding van Freedom voor een goede prijs maar onze vrije keuze wordt op dit moment blijkbaar gefrustreerd door monopoliepraktijken van glasvezelbedrijven en gebrek aan regulering door de overheid. Plan A vervalt hiermee.

Plan B is een van de volgende opties:

1. de huidige situatie nog even aanhouden:
  • Freedom mail € 5/mnd
  • Delta 1 Gig Glasvezel € 52,84/mnd (inclusief korting contractverlenging)
    totaal € 57,84/mnd
    De redenering is dat Delta niet veel verdient bij dit tarief, wat op termijn ongunstig is voor Delta en gunstig voor Freedom. Klopt dat?
  1. een jaartje wat anders proberen:
  • Freedom mail € 5/mnd
  • Solcon Glasvezel Internet pakket Gigabit € 47,75/mnd (eerste jaar)
    totaal € 52,75/mnd
    Dus gebruik maken van de korting voor nieuwe klanten.
  1. Freedom Supersnel Glasvezel (200 Mbit/s) + FRITZ!Box 7690 € 66/mnd
    Netwerk: Delta | Belichting: Delta | Techniek: XGSPON
    200Mbit/s is bijna altijd genoeg voor ons.

2. Freedom Gigasnel Glasvezel (1 Gbit/s) + FRITZ!Box 7690 € 73/mnd
    Netwerk: Delta | Belichting: Delta | Techniek: XGSPON
    Hebben we dus meestal niet echt nodig maar uitgangspunt is dan dat we zo ook Freedom helpen omdat hun marge op een 1Gbit/s verbinding groter is dan op een 200 Mbit/s verbinding. Is dat wel zo?

Graag commentaar!

Ik weet de marges niet. Maar ik weet wel dat de hoogste prijs niet noodzakelijkerwijs ook de hoogste marge oplevert.

Dus als 200Mb/s goed genoeg is moet je dat gewoon nemen.

Je helpt ons dan sowieso :slight_smile: