Alternatieven voor settopbox

Voor freedom keek ik eigenlijk al via Canaal Digitaal; niet omdat ze de besten waren, maar toen digitenne prijs stijgingen ging doen (begon rond de 6 euro voor SD per maand) waren ze duurder dan CD, dus schotel er tegen aan. Wat ik zowel met digitenne (DVB-C) en kanaal digitaal (DVB-S) doe, is via een PCIe kaartje in mn servertje, een card-reader + kaartje in een tvheadend server pompen; en dan met kodi op de verschillende TV’s /devices beschikbaar maken.

Hiervoor heb ik een oude medion AMD met onboard graphics (pre zen volgens mij) die via HDMI aan een hele oude ‘hd-ready’ plasma TV hangt. Al een paar keer gekeken naar nieuwe TV, maar je kan niets fatsoenlijks zonder ‘smart’ meer krijgen, dus nog even aankijken. “Glorified monitor” is alles wat ik wil :slight_smile: Op die PC draait libreelec (Kodi) al ben ik daar niet helemaal tevreden over (de video decoder doet soms gaar, denk dat het driver of zo is, is met software updates erger geworden :p)

Verder nog een paar raspberries; de 1b is niet meer in gebruik, die kon ook HD streams niet meer aan en voor SD streams had ik toen ooit een mpeg2 licentie erbij genomen :frowning: om de hardware decoder te kunnen gebruiken, was wel nodig toen der tijd op de 1b :slight_smile: nu zijn het 3 of 4’s.

Voor internet ging ik van xs4all op glas, naar freedom op glas, maar kon mn smartcard niet direct mee verhuizen als ik freedom tv zou nemen, dus 2 losse abbo’s. Ik wacht nog steeds op oplossingen op de iptv streams van verschillende providers in mn tvheadend te kunnen stoppen. TVHeadend ondersteunt iptv prima; maar de informatie en eventueel andere dingen zijn nagenoeg niet te ontfutsellen.

Bij mijn vorige provider had ik een STB van Arcadyan. Die had zo zijn problemen met de “snappyness” van de TV-gids en de menu’s maar werkte altijd prima en was ook voorzien van apps van andere diensten (Netflix). Ook de indeling afstandbediening vond ik prettig.
Kan deze niet gebruikt worden of geschikt worden gemaakt voor CD?

Een alternatief voor de settopbox is de Raspberry Pi 4B gebruiken als een mobiel-apparaat.
Behalve door het gebruik van het KODI-besturingssysteem kan dat ook met het standaard besturingssysteem “Raspberry Pi OS”, voorheen Raspbian, en Chromium (Media Edition).

Het installeren van Chromium gaat als volgt m.b.v. het terminal-venster “LX Terminal”:

curl -fsSL https://pi.vpetkov.net -o ventz-media-pi
sh ventz-media-pi
	:
	:
reboot

Open dan “Chromium (Media Edition)” en ga naar “livetv.canaldigitaal.nl”.
Als je al 5 mobiele apparaten hebt gekoppeld aan Canaldigitaal, wordt je gevraagd er één te ontkoppelen.
Daarna kun je TV-kijken zoals op een mobiel apparaat.

Zie ook: https://www.electronicsweekly.com/news/business/streaming-raspberry-pi-2020-06/

Succes

Ik heb dit topic door gelezen. Zie geen aanvaardbare oplossingen die mijn familie tevreden kunnen stellen om TV te kijken. Die willen simpel een afstandbediening op de TV richten en alles live of opgenomen programma’s zonder haperingen kunnen zien. Omdat mijn vrouw slechthorend is, mist zij de ondertiteling via teletekst bij opgenomen programma’s. Bij xs4all waren die wel aanwezig.Gisteren de problemen besproken. Ik denk dat er geen verbetering komt voor TV kijken bij Freedom. Dus we gaan na het aflopen jaar contract Freedom verlaten, tenzij er een wonder gebeurd. Het wordt weer terug naar KPN of ZIggo.

1 like

Verzoek voor ondertiteling heeft Freedom wel uitstaan bij CD. Maar wanneer dat geïmplementeerd zou kunnen gaan worden is vooralsnog geen zicht op.
Tegen die tijd zal het ongetwijfeld in de nieuwsbrief verschijnen.
Jammer als je bij Freedom weg zou gaan, maar in jullie geval wel begrijpelijk.
Ik zou zeggen, blijf geabonneerd op de nieuwsbrieven van Freedom en hou deze in de gaten.

We nemen aan dat je overweging privacy betreft?
Android kan daar slecht in zijn maar dat hoeft niet altijd op elk gebied.

Max Lee, een smartphone autoriteit (high on android, xda developers etc.) legt in deze video helder uit waarom android smartphones met root veiliger en beter kunnen zijn dan stock android of apple.
https://highonandroid.com/android-root-101/why-rooted-android-smartphone-are-actually-more-secure/

Dat raakt ook onze overweging.

Wat we graag willen is een nvidia setup die in potentie veiliger is, met het custom rom idee. Misschien draait iemand in de community iets dergelijks?

Voorlopig wachten we eerst de vorderingen van CD af.

@mcp @anon17744841

Hier mijn 10 centjes…
Ik gebruikte eerst de standaard Anima STB en had heel veel last van hapers.
Buitenlijn is bonded VDSL ca 100Mbs down, 20Mbs up, standaard FB van Freedom.
Verbinding naar STB direct, via wifi of powerline maakte geen verschil, hapers waren op een enkele avond ook steeds op exact dezelfde plekken in de streams, zelfs na reset van alles.
Heel veel hapers rond prime time, nauwelijks meer na middernacht.
Ik gaf daarom de schuld aan externe capaciteitsproblemen bij CD.

Om een aantal redenen de STB vervangen door Shield Pro en alle hapers zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Shield zit nu op 1750E via LAN-kabel (bridge mode 100Mbs), dat werkt net soepeler dan de eigen wifi van de Shield.
Op de Shield alleen de eigen (Android) privacy instellingen zo strak mogelijk ingesteld, maar wel met een eigen Google-account.
Vanaf Shield hdmi naar Optoma beamer via een “dingetje” om audio op TOSlink te zetten voor mijn surround set.
Met de AB van de Shield kan ik alles in 1 keer aan/uitzetten en geluidsvolume regelen.
Met de AB van de Anima ging dat niet en moest ik alles apart aan/uitzetten.
Mijn DVD collectie staat intussen op mijn QNAP NAS en speel ik af via Plex.

Tot zover geen problemen meer en ben heel tevreden.
De Anima staat nu op een oud tv-tje in de slaapkamer om eens in de paar maanden het journaal te bekijken - misschien toch eens kijken naar dat streaming only pakket van CD?

1 like

Daar heb je gelijk in. Uiteindelijk houden allerlei partijen je (kijk)gedrag bij, niet alleen Google/YouTube. Ook KPN, Ziggo en CD. Denk maar aan de kijkcijfers…
Er zijn enkele functies waar je uit Google kunt uitloggen, net als op Android phones, maar helemaal alles uit gaat niet lukken. Dat wordt toch slikken of stikken. :frowning:
Die Android app werkt overigens uitstekend, exact dezelfde UI als in de browser op een pc.

1 like

Ik gebruik hier wel de settopbox, maar ook Chromecast om de wat oudere TV (die was ooit wel smart, maar krijgt geen updates meer, dus ook maar van het netwerk afgesloten) weer smart te maken.

De klachten over haperen heb ik ook gehad, maar die zijn inmiddels verholpen. En het geheel werkt met switches waarvan geroepen wordt dat ze niet werken, maar heb daar zelf nooit issues mee gehad (TP-Link TL-SG105 en TL-SG108 met V1.x firmware).

Kan je op de “Chromecast met Google TV” ook de CD app dowloaden? En wordt het daarmee dan een volwaardig alternatief voor de STB van CD, maar dan bijvoorbeeld inclusief NetFlix en één afstandsbediening?

Ja, dat kan prima (met Chromecast met Google TV). Hierop kun je diverse apps downloaden, niet alleen CD, maar ook Netflix, Eurosport, NPO, Prime, Youtube, etc. Op de bijgeleverde kleine afstandsbediening zit knoppen met Netflix en Youtube.
De CD app werkt prima. Op mijn 32 inch Sony TV zie ik geen verschil in beeldkwaliteit tussen de STB en de CD app. Ik heb hier snel internet via glasvezel.

Even voor de zekerheid dat ik het goed begrijp, die CD app heb je dan op de ‘Chromecast met Google TV’? (ik zag hem nog niet in de lijstjes staan als beschikbare app)

Als dat zo is dan scheelt dat flink in huurprijs van de extra kastjes (we hebben hier 3 TVs die niet (meer) Smart zijn). Dan heb je dat per TV in een maand of 17 uit. EN netflix op dezelfde afstandsbediening.

Ja, de CD app kun je downloaden op de Chromecast met Google TV. Om CD te kijken moet je via de afstandsbediening van Google TV Chromecast je TV aanzetten en dan de CD app kiezen en op OK drukken. Vervolgens kom je in hetzelfde menu als de STB. Er zitten geen cijfertoetsen op de afstandsbediening, dus moet je naar een zender navigeren. De kleine afstandsbediening heeft minder knoppen en dat kan een nadeel zijn.

1 like

Dank u voor de suggestie.
We hebben echter inmiddels besloten geen alternatief voor de STB te verkennen omdat we vinden dat deze sowieso een deugdelijk product hoort te zijn. Dat is het nog steeds niet.

Wij hebben van iemand ook een xiaomi-mi-box gekregen en we hebben die als netflix speler aan onze AV versterker gehangen. Ons model kan niet bekabeld in het netwerk, alleen via wifi.
Na een tijdje begon mijn vrouw regelmatig te klagen dat haar iPhone en iPad geen wifi verbinding hebben. Bij controle bleek de wifi verbinding nog wel te bestaan, maar was er (tijdelijk) geen webverkeer mogelijk via deze wifi verbinding.
Controle in de log van de fritzbox toonde dat 1 device om de twee minuten een wifi verbinding opzette en die even later weer sloot, dat device is de xiaomi. We hebben nu standaard de stekker van de xiaomi uit het stopcontact en sindsdien heb ik mijn vrouw nog niet horen klagen over het haperen van de webverbinding van haar iPhone of iPad.
Het probleem lijkt gelokaliseerd en in principe opgelost, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat die xiaomi elke twee minuten doet indien de stekker in het stopcontact zit.
Ik ben (nog) niet bedreven in het nameten van het netwerkverkeer van devices, maar misschien weet iemand wat de xiaomi doet. Ik heb al gezocht op het web, maar niets nuttigs gevonden (blijkbaar niet de juiste zoektermen gebruikt)

Ik heb hier geen prettig gevoel bij en denk dat wij naar een andere oplossing gaan zoeken.

Bij dit soort dingen denk ik direct aan 802.11v/k waar een apparaat niet goed op reageert.
Trek eens als test 1 1750E uit de mesh en geef die een andere naam.
Hang de box daaraan.

Sinds gisteren is de Canal Digitaal TV App beschikbaar voor Apple TV zoals ook in de Freedom Internet nieuwsbrief 38 genoemd werd. Gisteravond heb ik deze uitgeprobeerd en live kijken naar zenders zoals NPO1 en RTL4 werkte goed. Beeldkwaliteit is redelijk echter naar mijn gevoel is de live stream van NPO1 via NPO Plus App en via DVB-T2 beter.

Kortom, al een goede toevoeging en bedankt, Freedom team om dit onder de aandacht bij Canal Digitaal te brengen! :slight_smile:

1 like

Ik heb voor de Kerst de Amino STB vervangen door een Nokia-Streaming-Box 8000. Ik ben er zelf wel blij mee, maar mijn vrouw is nog niet tevreden.
Ik kan nergens teletekst 888 vinden. Klopt het dat het met Android TV niet mogelijk is ondertitels aan te zetten?
Indien ja moet ik de Amino er weer naast zetten.

Hier hetzelfde probleem als @Wil1. Mijn vrouw is erg slechthorend zonder ondertiteling is het kijken van een televisieprogramma gewoon onmogelijk voor haar. Wij komen van xs4all en dus KPN TV, daar kon je de ondertiteling (op basis van teletekst) oproepen by de “Gemist” dienst en ook in je opnames.

Wij kijken nauwelijks live-TV en dus de CD dienst is voor ons vrijwel waardeloos. Ik ben vandaag overgestapt en dit is een behoorlijk teleurstelling. Geen idee wat ik ga doen op dit moment.