Amino aansluiten op stereo apparatuur

Als die inderdaad leverbaar is, is dat de beste oplossing. En waarschijnlijk zelfs de enige oplossing voor Freedom. Ik denk niet dat de leverancier erop zit te wachten dat die kabeltjes bedrijfsmatig nagemaakt worden. Zou zelfs flinke juridische inpact kunnen hebben.

Zijn ze niet (meer) leverbaar, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Dat was in een ander topic al gesuggereerd. Nadeel is alleen dat dat weer een extra adapter en dus stroom gebruik betekend. Niet echt een
gunstig alternatief dus.

Freedom zal geen additionele kabels inkopen/leveren of laten maken. We leveren de tv-ontvanger + toebehoren en voor de rest faciliteren we deze community zodat we samen kennis kunnen delen. Zodra we van canal Digitaal horen welke kabel het moet zijn en waar deze te koop is, zal ik het hier (en op de website helpdeskpagina’s) melden.

1 like

Beste Ronald, Freedom is bezig met een heel andere missie: je leest er alles over in ons corporate charter

1 like

@anon81296904

Dank voor je antwoord. Ik kan het begrijpen dat Freedom zich zeker op dit moment niet mee bezig kan houden met kabeltjes en aanverwante zaken, en jullie je richten op de core business van Freedom. Jullie hebben het wat dat betreft al druk genoeg (en we zijn uiteraard enorm dankbaar voor al jullie enorme inspanningen)

We wachten rustig af wat het antwoord is van CD over deze kabeltjes.

Mochten ze echt niet (meer) leverbaar zijn, dan wil ik het wel oppakken om er een stapel te maken. We hebben immers alle benodigde gegevens inmiddels om ze zelf te maken.Tegen die tijd moeten de geinterresserden mij maar een PM sturen.

1 like

Mijn versterker geeft muziek! Ik besloot niet langer te zoeken en te wachten op een geschikt kabeltje maar zelf aan de slag te gaan. Af en toe ontwikkel ik

nieuwe elektronische schakelingen die ik altijd eerst bouw op een ‘breadboard’ . Dan kan ik het lekker testen en aanpassen. Voor het bouwen op dit board gebruik je speciale draadjes, met aan elk uiteinde een aangesoldeerd plugje.
Ik heb twee draadjes opgeofferd door deze in het midden door te knippen en elk stukje te solderen aan een afgeschermde kabel naar mijn versterker. Zie foto, Alles netjes en safe afgewerkt met krimpkous en hoor - ik heb muziek!

Toch nog even een goedbedoelde opmerking: Ik heb zelf mijn versterker ontwikkeld en gebouwd en ken dus de specificaties. Als ik verkeerd prik weet ik dat er niets defect kan gaan; nog in de Amino, nog in mijn versterker. De ingangsimpedantie van deze ingang op mijn versterker is dermate hoog dat dit beslist geen belasting kan vormen voor de Amino bij verkeerd aansluiten. Ook staat er absoluut geen enkele spanning op de versterker ingang.
WEES voorzichtig! Bestudeer vooraf de specificaties van de versterker (hoog-ohmige ingang) maar nog belangrijker is de Amino geheel UIT te zetten voordat de pinnetjes er in worden gestoken en minstens 3x controleren of de juiste gaatjes worden gebruikt!!!

1 like

Toch maar wachten op de echte kabeltjes (aanschaf of zelfbouw door ondergetekende)
in ieder geval weten we dankzij jouw test wel dat het werkt.

1 like

Als de TV geen audio-uitgang heeft (soms zit er wel een line/headphone out op via een 3.5mm stereo mini jack), zo te zien heeft die Amino Aria 7 een S/PDIF uitgang (optisch). Met een DAC kan je daar een analoog signaal van maken en via tulp (RCA) aansluiten.

DAC’s zijn er van allerlei merken en soorten, waarbij duurder niet perse betekent dat 'ie beter klinkt (grote kans dat het verschil niet waarneembaar is).

Zoiets als deze of deze of deze of deze of deze.

(En voor die op 5V werken met een rond stekkertje, hiermee kan je een USB poort voor de stroom gebruiken ipv de adapter, check voor de zekerheid nog even de diameter van de plug).

Tenzij het echt om een fossiele versterker gaat is er best kans dat 'ie een digitale ingang heeft en je dus direct met TOSLINK kan koppelen (wellicht zelfs vanaf de TV).

@Ronaldbbnl
Doe eens rustig aan.
En ook geen aardige mensen op stang jagen.

Het lijkt erop dat er de volgende opties zijn om geluid uit die Amino te krijgen:

  • Het juiste verloopje vinden voor die 9-polige DIN aansluiting, of

  • Digitale uitgang vanaf de TV (optisch of coax) aansluiten op versterker (evt. via DAC indien nodig). of

  • 3.5mm jack/headphone-uitgang vanaf de TV gebruiken indien aanwezig, of

  • Digitale uitgang van Amino op versterker aansluiten (indien nodig via DAC), zie mijn comment eerder.

@Ronaldbbnl Lees je eigen berichten eens door voor je ze neerzet. Het is nogal incoherent en grotendeels irrelevant.

Jasper je vergeet de belangrijkste. HDMI van Amino aansluiten op audio/video receiver en de uitgang naar de TV. HDMI uitgang naar TV en TV volume uitschakelen.
Een DAC om een analoog signaal te maken lijkt me over de top.
Het lijkt me verder niet zo moeilijk om een geschikt kabeltje te vinden, anders wil een kabelboer beslist wel zoeken naar een handvol kabeltjes voor de liefhebbers maar dit zullen er beslist geen 10000 zijn zoals eerder gesuggereerd.

Laten we nu eerst even het antwoord van CD afwachten of die kabeltjes leverbaar zijn.

En zo niet, dan staat het aanbod dat ik een stapeltje van die kabeltjes in elkaar zet.

Dit topic begint een beetje een veel in herhalingen te vallen.

Gewoon even afwachten dus.

Het gaat om een “oude” installatie. Daar zal je geen HDMI op versterkers aantreffen (en voor die dat wel hebben is deze discussie sowieso al niet relevant).

Het kan best zijn dat men niet op de hoogte is dat men wellicht niet alleen analoge ingangen op z’n versterker heeft.

Ronald, ik ga je een prive berichtje sturen met de gedragsregels die we hanteren in onze community.

2 likes

We gaan dit topic sluiten en zullen het heropenen zodra we informatie hebben over het kabeltje.

1 like

Hopelijk kan mijn wens genoteerd worden. Ik zou graag willen weten of ik de Coretek Mini DIN 9-pins / Mini Scart - Tulp Composiet 3RCA kabel, die ik bij BOL gekocht heb, nu wel of niet zonder gevaar kan gebruiken om radiozenders via mijn geluidinstallatie te kunnen beluisteren. Hierover is wel eerder geschreven, maar het onderwerp werd gesloten. Van de techniek heb ik geen verstand…Knipsel

Nee, die kabel werkt niet en kan problemen opleveren als je hem toch gebruikt. De STB heeft hele speciale pin-out. We hebben dat zoals je al aangeeft in een eerder topic al uitgezocht.
Zelf heb ik wat connectoren besteld en een kabel gemaakt, en die werkt goed.

Freedom is met CD bezig om te zien of de officieele kabel ook leverbaar is, zit dus nog in de pijplijn.

Nog even een link naar het originele topic

Audio aansluiten aan STB

Ik hoop wel dat CD snel met antwoord komt. We gaan het in ieder geval met Freedom zelf opnemen. (ik ben dan wel Mod, maar “niets meer dan een betalend lid van Freedom”

Na ook een mislukte poging met zo’n kabeltje, heb ik voor circa 40 Euro een Dynavox Mini-DAC II gekocht. In de doos zaten alle benodigdheden. Aangesloten op een analoge versterker en het werkt.
Hopelijk heb je hier wat aan…
Mvg Peter

1 like

Geluid via de minidin werkt wel, heb hier losse connectoren voor gekocht en zelf een kabeltje gemaakt.
Alleen is deze aansluiting niet officieel ondersteund. Het is dan ook niet ondenkbaar dat die met een komende software update helemaal niet meer werkt.

De officieele methode is via een DAC (Digitaal Analoog Converter)

Zelf heb ik voor een kleine 20 euro deze gekocht, is inclusief alle benodigde kabeltjes.


Gaf eerst geen geluid, maar dat bleek omdat de STB op Dolby stond in plaats van Stereo. Klein aandachtspuntje dus. (Dit blijkt overigens niet bij iedereen nodig te zijn, heeft mogelijk te maken met het type versterker waar je hem op aansluit.)

De versie die ik gekocht heb, heeft geen losse netadapter, maar krijgt zijn voeding via een USB kabel.
Stoomgebruik heb ik even nagemeten in vol gebruik trekt hij nog geen 10 mA. Heb je op je smart tv een USB aansluiting over, dan zou je die dus kunnen gebruiken.

Je kan natuurlijk ook een van de vele USB netadapters gebruiken die je misschien toch nog ergens in een la hebt liggen :smiley:

De USB poort van de STB is overigens niet bruikbaar, die geeft wel netjes rond de 5 volt (4,85 om precies te zijn) maar veroorzaakt ook een zware brom op het geluid.

Je kan natuurlijk ook een DAC bestellen waar wel een net adapter bij zit.

Dit topic kan denk ik wel dicht.