Animo box valt terug naar jaren 80 beeldresolutie!

Hallo Allemaal,

Na het bekijken van TV gemist of opgenomen CD programma’s via de CD optie TV GEMIST of OPNAMES schakelt de ANIMO box terug naar de laagste resolutie, 720x576 50i.
Normaal is de resolutie van de ANIMO box 1920x1080.

De ANIMO box herstarten/resetten via het menu MEER, INSTALLATIE, ONTVANGER HERSTARTEN lost dit probleem weer even op.
De ANIMO box resetten via het onderbreken van de spanning werkt meestal ook maar niet altijd.

Na het bekijken van een volgende CD opname doet het probleem zich vaak weer voor maar niet altijd.

Voorheen dit probleem nooit gehad maar sinds een week of 2 a 3 meerdere keren per dag.

De ANIMO box heeft software versie 20.2.91 build15
Is er een recente automatische update van de ANIMO boxen geweest en wat kan hier aan gedaan worden want dit is erg irritant en kost iedere keer 5 minuten om weer een fatsoenlijk beeld te krijgen en is te ingewikkeld voor mijn huisgenoten.

Apple TV blijft gewoon werken op z’n 3840x2160 resolutie.

Het omwisselen van de HDMI aansluitingen tussen de ANIMO (HDMI1) en Apple TV (HDMI3) maakt niets uit.

De TV is een 3 jaar oude, Samsung 7 serie 60 4K waar 6 maanden geleden of langer geen update voor is geweest.

Zelf kom ik hier niet meer uit dus graag assistentie waarvoor bijvoorbaat dank.

Alles wat je zou kunnen proberen, lijk je al gedaan te hebben.
Lijkt gewoon op een defecte amino.
Ik zou je adviseren contact op te nemen met de helpdesk.

Dank je wel Anton.
Ik was ook door mijn ideeën heen.
Leest de helpdesk deze community?

Ik heb hier de video op 1080p50 staan in de amino box.
1080p60 leek me geen goed idee.
Zover ik weet, zijn opnames/gemist gewoon in de 720 resolutie.
Dat was bij xs4all/kpn ook zo.
Kijk ook eens in de tv of er iets is, dat op auto staat.

Ze lezen inderdaad regelmatig mee, maar door de drukte, niet constant.

Zou jouw probleem algemeen zijn en bij meerdere leden voor komen, dan hebben wij (als moderators) ook nog een direct draadje met Freedom medewerkers om ze op een topic te attenderen.

Op dit moment kan je het beste even de helpdesk bellen.

Ga ik doen, dank je wel.

Hi Erik,

Ik heb het video-uitgangsignaal in Animo op 1080p50 staan.
De Samsung heeft geen aparte instelling en past de hoogst haalbare waarde toe.

Meestal betekend dit voor HD TV uitzendingen 1920 of soms 1080 een enkele keer heb ik 720 gezien. Maar na een 720 of 1080 uitzending schakelde de resolutie automatisch weer naar 1920 als dat mogelijk was of naar 3840 als ik via Apple TV keek, maar blijft op 720x576 50i hangen.

Dat terugschakelen naar een hoger mogelijke waarde gebeurt niet meer van het signaal van de Animo op HDMI1.
Op HDMI2 hangt een 4K Panasonic Blu-Ray speler die ook 3840x2160 signaal geeft net zoals de Apple TV. Bij beide Panasonic en Apple TV werkt alles normaal en wordt er steeds naar de hoogst haalbare signaal waarde geschakeld, behalve bij de ANIMO.

Ik heb de Animo gewisseld met de Apple TV port (HDMI3) en de Apple TV HDMI kabels daarvoor gebruikt. Resultaat de Apple TV op HDMI1 werkt normaal op 3840 en de Animo op HDMI blijft regelmatig op 720p hangen en komt daar zonder tussenkomst niet meer af. Zelfs normaal aan/uitzetten met de afstandsbediening reset de boel niet.

Aan de opstelling van de apparatuur, bekabeling of instellingen is in maanden niets verandert. De software van alle devices is volledig up-to-date en voor de Samsung en Panasonic ook al maanden niet gewijzigd. De Apple TV krijgt wel regelmatig een update maar dat gebeurt handmatig. Ik heb 3 HD Apple TV’s en alle werken probleemloos met TVOS 15.1.1.

Van de ANIMO weet ik niet of er een update is geweest maar ik vermoed pas geleden een keer zo’n soort bericht over het TV scherm zien gaan, aangezien de rest op handmatig staat en Samsung en Panasonic geen recente updates hebben uitgebracht zou dat bericht wat ik in een blink zag van de ANIMO gekomen moeten zijn.

Ik gebruik voor alle 3 set-up’s Animo, Panasonic en Apple TV premium AudioQuest Forest HDMI kabels geschikt voor 8k met een lengte van 1,5m.

Ik ga het probleem doorzetten naar de helpdesk en zal dit forum updaten met de uitkomst.

2 likes