Animo heeft 100 mb direct aangesloten maar via een switch 1g

Via de fritzbox 7590 heb ik twee tv ontvangers, elk via een eigen directe verbinding op de fritzbox aangesloten. De ene krijgt een 1G verbinding de andere maar 100MB. Ik heb de kabels gewisseld, andere LAN poorten gebruikt, echter de 100 MB wordt geen 1Gblijft. Nu heb ik dezelde, tv ontvanger via dezelfde kabel, nu via een switch laten lopen. Nu krijk ik wel de 1G verbinding.
Ra ra direct geen 1G maar zelfde kabel via een switch wel.
Wat is hier loos?

De hamvraag is of de switch met de Fritz dan een 1G verbinding heeft ?
Nu maakt het voor TV niet uit of het 100Mbit of 1Gbit is waarbij imo het beter om 100Mbit te doen omdat dan de kans op foutherstel minder aanwezig is. 100Mbit is doorgaans flink stabieler dan 1Gbit.

Voor de animo tv ontvanger wordt 100 Mbit geadviseerd

Hoi,

Hier al naar gekeken?

Klopt ik hab alle insteilling nogmaals gecontroleerd, maar Lan1/4 staan op 1Gb.
We hebben alles gewisseld, kabels, Lan poorten etc. Alleen met een switch er tussen gaat de amino over op 1G.
De rest die op dezelfde switch zit blijft op 1Gb.
Zou de switch het signaal positief kunnen beinvloeden?

Nee, het heeft ws niets met het elektrische signaal te maken.
Een simpele switch (vooral TP/Netgears 5-poorts doen dat qua geld prima) handelt de buffering (layer2) en multicast-adressering + subscription beter af.
Fritzboxen staan bij mij niet bekend als goede “switches”, ook omdat ze (nofi) ondoorgrondelijke schakelfoutjes kunnen hebben (veroorzaakt).

Dit multicast, kort door een lange bocht, is een methode dat een switch de routerpoort verteld dat -en op welke specifieke onderliggende LAN-poort er een functionele ‘abonnee’ (dwz hier jouw TV als client) werkzaam is.

Ik ken situaties dat een directe client (mogelijk hier jouw Amino) dat direct aangesloten, protocolair eea niet goed “door-meldt” aan een zg native router/lan poort. Met als mogelijk gevolg, haperingen en ander ongemak. Met een tussenliggende swtich, dat ook een powerlan kan zijn, verdwijnen die problemen vaak als sneeuw voor de zon.

Heb je niet gewoon een gigabit verbinding naar de switch.
En dan gaat het met een lagere snelheid verder.