Anoniem(er) online zoeken

‘Googlen’ is een werkwoord geworden en betekent: zoeken op het internet. Maar wist je dat je ook zonder Google kunt googlen? Er bestaan andere online zoekmachines die veiliger zijn in gebruik. 

We schreven kort geleden al een samenvatting van de strip van Leah Elliott over Chrome. Chrome is de browser die ontzettend veel gegevens van je verzamelt. De zoekmachines van onder andere Google, Bing en Yahoo doen precies hetzelfde. Deze zoekmachines houden jou en je zoekopdrachten nauwlettend in de gaten en verkopen alle informatie door.  

Met name Google is hier erg goed in. Zij weten precies wie je bent, wat je doet, wie je vrienden en familie zijn, wat je persoonlijke interesses zijn en waar je woont. Rekening houden met jouw privacy? Ho maar! Zorg daarom dat je een zoekmachine gebruikt, die jou niet terug brengt tot een bak vol data om door te verkopen. 

Tekst gaat verder onder de video 

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om te zorgen dat een zoekmachine minder misbruik van je kan maken:

1. Wijzig de instellingen van de zoekmachines, zodat minder of geen gegevens meer gedeeld worden;
  2. Gebruik een VPN;
  3. Maak gebruik van een kleinere en meer privacy-vriendelijke zoekmachine in plaats van  Google, Bing of Yahoo.

Filterbubbel
Vooral nummer 3 is erg belangrijk. Er ligt een groot gevaar op de loer wanneer we wereldwijd voornamelijk één zoekmachine gebruiken, zoals we nu doen met Google. Dat gevaar wordt ook wel de ‘filterbubbel’ genoemd. Het betekent dat de zoekmachine bepaalt welke zoekresultaten jij te zien krijgt. Dat gebeurt op basis van je profiel. Op deze manier kan het zijn dat jouw buurvrouw hele andere informatie ontvangt dan jij, terwijl jullie dezelfde zoekopdracht hebben ingetypt.

Zoekmachines hebben op die manier invloed op hun gebruikers. Je krijgt alleen informatie te zien die jouw mening of vermoedens versterken. De zoekmachine brengt andere informatie minder prominent naar voren. Dit heeft een polariserend effect met als gevolg een ondemocratisch klimaat. Om te zorgen dat je niet door één algoritme geleid wordt, kun je dezelfde zoekopdracht op verschillende alternatieve zoekmachines uitvoeren.

Een andere zoekmachine als alternatief voor Google
Er zijn verschillende alternatieve zoekmachines. Sébas noemde er al een paar in het filmpje. Welke zoekmachines waarborgen jouw online anonimiteit beter dan Google? Hieronder een paar op een rijtje. Meer weten over hoe de zoekmachines te werk gaan? De VPN gids schreef er een uitgebreid artikel over.

Heb je er eentje gekozen? Super! Stel je zoekmachine vervolgens in als standaardzoekmachine. Op de site van de Consumentenbond leggen ze uit hoe je dit doet voor bijvoorbeeld Startpage.

Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/anoniem-er-online-zoeken
2 likes

DuckDuck Go heeft een contract met Bing, en sommige resultaten bevatten een Bing tracking link.

(Engelstalige site).

DuckDuckNo Boven aanzetten is een beetje jammer want je gaat van het een “Evil” naar de andere. Zoals hierboven aangegeven wordt er gewoon getrackt door Microsoft. Ook beetje jammer dat Brave Browser er niet tussen staat. Die hun eigen search engine heeft en die je data niet verzameld.

Het tracken door Microsoft is van toepassing in de de browser van DDG. De zoek machines die je zelf aanzet van DDG of als je naar de DGG pagina bevat geen tracking door Microsoft (Bing en Linkedin). Nadat Linked in hun gebruiker bedrogen heeft door foto’s van gebruikers voor hun advertenties te gebruiken was ik er weg.

Helaas ook de DDG search engine toont resultaten waarin een Bing tracker zit.
bv: https: //duckduckgo.com/y.js?ad_provider=bingv7aa&eddgt=0Y9…oEw%3D%3D&rut=d7a…10c&u3=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Faclick%3Fld%3De8U%2DJBd3qpU…UyNTIwRXhhY3Q%26rlid%3D34…4e1&vqd=3-20767…57366&iurl=%7B1%7DIG%3D0BE…E535%26CID%3D0EE5…6D1C%26ID%3DDevEx%2C5069.1
Ik heb de Identifiers wat ingekort met …

En google mag ook in de keuken kijken: https: //fonts.googleapis.com/ icon?display=swap&family=Material+Icons
(want de referer met de zoekstring gaat dan ook naar Google).

Ik kan die zo niet vinden en fonts.googleapis.com staat standaard op de blocklist. De enige link die ik kan vinden, die niet doorgelaten wordt is improving.duckduckgo.com

Het ging er toch om dat DDG geen trackers heeft…, en ik kan er minimaal al twee ontdekken. (een oogopslag). Dat andere maatregelen dat verhelpen mooi…, maar DDG levert trackers aan. DDG zegt elf ook dat ze een contract met Bing hebben waar ze voorlopig niet vanaf kunnen. Ze hopen het wel in de toekomst te veranderen.

Een quote uit genoemde item op BleepingComputer:

However, Weinberg has made it clear that this restriction is only in their browser and does not affect the DuckDuckGo search engine.

Zeggen en Doen zijn twee verschillende zaken. Ik geloof eerder in datgene dat ik op mij af zie komen, dan dat ik blauwe ogen geloof.
Putin zegt ook dat hij geen oorlog voert… ik geloof niet dat de meerderheid het ermee eens is.

Ik maak mij geen zorgen over Putin. Ik maak meer zorgen over diegenen di zeggen dat de huidige crisis veroorzaakt is door de oorlog en Covid-19.

Ik kan hier jouw waarnemingen niet bevestigen en dat wil niet zeggen dat er onderwater wel dingen worden doorgegeven. Daarom moet je ook maatregelen nemen in lagen opdat als er één of meer sluiproutes gevonden worden dat een andere detectie laag die wel ziet.

Het is een constante strijd. Gelukkig hoeven wij die niet alleen te voeren en zijn er vele ogen die zien en anderen die waarneming in maatregelen omzetten die wij weer kunnen gebruiken om iedereen vrijheid te geven over hun eigen digitale voetafdruk.

Op de laatste nieuwsberichten die we geplaatst hebben, zien we veel kritiek en feedback. Bijvoorbeeld over VPN en zoekmachines. We zijn hier heel blij mee want dat zorgt er niet alleen voor dat wij scherp worden gehouden, maar dat er een plek is om de discussie aan te gaan.

We lezen veel al mee en zien dat er op een andere manier wordt gekeken en gelezen naar de artikelen dan dat onze intentie is. We weten dat op deze community veel personen zitten die kennis hebben over technische aspecten, veiliger online zijn, bescherming van jouw ‘digitale-zelf’ en alles daartussenin en omheen. Maar niet iedereen die onze nieuws artikelen lezen, vallen binnen dit kader.

Onze intentie met deze artikelen is, om iemand die er nog geen weet van heeft aan te zetten een kijkje te nemen en er bewuster van te worden. Niet iedereen is bekend met de term VPN of begrijpt dat er alternatieven zijn voor een zoekmachine zoals Google. De filmpjes zijn kort gehouden, omdat deze als ‘teaser’ worden gedeeld op social media platforms.

Leuk stukje info over hoe we berichten plaatsen. Nieuwsberichten worden altijd intern gecheckt op zowel tekst als inhoud, voor ze worden verstuurd.

Hopelijk geeft dit een idee waarom de artikelen zijn, zoals ze zijn. We blijven graag feedback ontvangen.

2 likes

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.