Anti Virus voor Linux Ubuntu

Helemaal mee eens. Linux zonder virusscanner is ontzettend naïef, je downloadt wel eens wat en dan wil je toch weten wat er nu echt inzit.
Mijn webserver controleert met de ClamAV daemon ook file uploads, ook niet onbelangrijk als je geen andere mensen wilt besmetten.
(Tijdens corona droeg ook iedereen mondkapjes voor de ander)

ClamAV schaadt buiten performance niet, kan ongedacht voor een “naïef” gevoel aangaande veiligheid zorgen. De keuze om een (wasda) “virusscanner” te draaien is vooral hoe je in het eigen speelveld zit.
Zelf download, click en open ik nooit “zomaar” iets of ergens. Anderen in huis soms wel en leren dan dat dit geen goed plan was.

Hoofdprobleem op/onder LInux is toch wel het ingesleten PBCAK (problem between chair and keyboard) waar soms mensen (metoo) ondanks all rode vlaggen het (beter) meenden te weten. Dan zaak om ook wat maatregelen te nemen tegen whateverelse can happen zoals een deepdowninside “rm -rf”.

Indien (gebruiks)veiligheid van items - zoals bv bij onderzoekende journalisten die wel 's wat “doen” - de factor is kan een Linux gebruiker overwegen een daarvoor geschiktere Distro te gebruiken zoals bv QubeOS of het wat ingewikkelder Kodachi waar ik verder geen belang/betrokkenheid bij/in heb.

Ik heb jarenlang Fedora en Mint gebruikt. Zonder AV.

Welke Anti-Virus app zouden mensen moeten gebruiken, dunkt u?

Ik ken er namelijk geen met een gui zoals NOD32 of McAfee.

clamav…?
Deze wordt in heeeel veel mail validatie ketens gebruikt, je kan die ook gebruiken voor upload points van data bv. voor Nextcloud oid.

Dagelijkse maintenance voor regels, dit wordt door Cisco/ TALOS gesponsord en uitgevoerd.
Er zijn ook on demand scanning etc. mogelijkheden als je dat wil.

Gewoon te instaleren vanuit de repositories.

De tool ClamTK vergroot het gebruiksgemak van ClamAV, met een Apple-achtige interface voor het draaien van de virusscanner. Gewoon klikken met de muis op icoontjes in plaats van de manpages induiken en shell scripting. Zelfs je schoonmoeder kan er mee overweg.
(Niets ten nadele van schoonmoeders, de woordspeling kan enigszins geestig worden opgevat.)