Auto Downgrade Fritzbox

Mijn Fritzbox 5490 heeft ineens volautomatisch een downgrade uitgevoerd van 7.12 naar 7.01
Provider updates staan uit.
En autoupdate staat op Notify level 1

HOE KAN DIT?

De 5490 bevat 2 firmwares naast elkaar voor het geval er één stuk is. Het is een kwestie van een vlag omzetten waarmee bepaald wordt welke gebruikt wordt.

Ik gok dat je Fritzbox beide versies bevat en die vlag is omgezet.

Ik weet niet precies wanneer die vlag wordt omgezet en hoe je hem kan terugzetten zonder Freetz.

Hij doet al langer raar.
Is vandaag ook al eerder gereboot door de watchdog.
Bij AVM vermoeden ze al eerder een hardware fout of een slechte voeding.
Dat omzetten, heb ik over gelezen en heb me daar nooit mee bezig gehouden.
Ik wacht even af, want nu vertelt hij dat de 7.12 update er is.

Je kan eventueel een firmware met Freetz installeren. Bij mij ziet het er zo uit:

Een vraag die bij mij opkomt is:
Bestaat er een mogelijkheid om te zorgen dat de Fritz-OSsen de laatste twee zijn ? Hoe update je de “reserve-Fritz-OS” ?
( niet voor mij van toepassing, maar gewoon ter info voor ieder )

De versie waarmee je de nieuwe versie installeert wordt de oude versie. Dus dit gaat vanzelf.

Ik heb bericht van AVM:

Dit zal de FRITZ!Box zelf nooit doen en kan alleen door de provider zelf via het protocol TR-069 uitgevoerd worden.

En Freedom heeft het niet gedaan.
Provider services stond aan, behalve voor updates. Nu uit.

2 likes

Wat je in mijn screenshot ziet, ik had op 31 oktober een build gedaan en geïnstalleerd. Daarna kwam ik erachter dat ik nog wat dingen miste en heb een paar uur later opnieuw een build gedaan en geïnstalleerd. Ik zie dat nu terug aan de timestamps.

Zoals hierboven staat, hij installeert altijd over de firmware heen die niet wordt gebruikt. Dus gewoon twee keer dezelfde firmware installeren zal wel werken.

Na een gesprek met AVM:
Het kan niet de TR-069 geweest zijn.
En wisselen van de firmware moet bewust gedaan zijn.
Dit gebeurt nooit vanzelf, bij problemen blijft de fritzbox eindeloos vastlopen.