Backup buiten de deur met enorm verlies aan snelheid

hmz, beetje laat… maar goed… Het is dus geen succes geworden op de een of andere manier kreeg ik de draytek niet zo geconfigureerd dat ik een stabiele VPN verbinding met de pfsense kon maken. Alleen de pfsense als router kreeg ik niet voor elkaar… zo ver reikt mijn kennis niet.

Draytek is ook einde verhaal, want dit is nu de zoveelste keer dat er iets omvalt na een firmware update waarvan Draytek zegt: Dat kunnen wij niet reproduceren, je zal wel een slechte dns server gebruiken en vervolgens geven ze als advies de DNS server te gebruiken die ik al gebruik :smiling_face_with_tear: :rage:

Dit soort routers (niet alleen Draytek) zijn niet gebouwd om dit soort bandbreedtes af te handellen.
Zojuist even de specs bekeken en daar wordt gesmeten met 1,8Gbps troughput (wat niet meer is dan de up and download van 1 interface bij elkaar opgeteld) en dan zo ongeveer met alle features uit (dus puur verkeer routeren). Fabrikanten houden je erg graag voor de gek met dit soort specs.

Voor bandbreedts van om en nabij de 1Gbit heb je echt serieuze routers nodig (meer CPU kracht) die zich in een compleet andere prijsklasse bevinden, wil je dan nog serieus zaken gaan doen met Firewalling / VPN op dit soort snelheden dan is daar op dit moment geen consumenten / SOHO router voor beschikbaar.

Cisco Meraki / Ubiquity / Draytek etc etc ze laten het allemaal afweten is mijn persoonlijke ervaring.
Je noemt al PFSense, daar ben ik nu ook mee aan het spelen echter is idd zeker qua VPN een draak om te configureren. Ik heb het aan de praat gekregen, maar snel even wissellen naar een andere VPN provider is geen sinecure.

So far het slechte nieuws, goede nieuws is dat OPNSense (dit is een fork van PFSense) een stuk gebruiksvriendelijker is, alle smaken VPN ondersteund, en daarbij ook nog eens enorm interessante snelheiden behaald op goedkope oude hardware. Ben nu bezig om zelf een routertje te bouwen naar aanleiding van dit youtube stukje. Totale investering nu nog geen 100 euro.
Hoog hobby gehaalte maar bij gebrek aan andere betaalbare alternatieven vind ik het zeer de moeite waard.

Kleine tip mocht je hiermee aan de gang gaan zorg dat je de S920 met minimaal 4GB SSD koopt OpnSense wil net niet lekker lopen op de 2GB SSD (ben ik achter gekomen).

1 like