Basis IPv6 FAQ?

Als je op Linux ipv6 privacy aanzet, dan moet je ook een static erbij neerzetten. (de ::1… of welke je ook kiest).
bij uitgaande verbindingen ZONDER interface bind (de meeste) zal het actuele privacy adres primair gebruikt worden.
Voor servers etc. zul je een interface bind op het adres moeten doen, om voor uitgaande verbindingen het juiste adres te kiezen.
(voor zover van toepassing , vereist is bv. bij mail services).

Bij IPv6 kun je in princiepe een ongelimiteerd aantal IP adressen op de interface hebben.
Je machine luistert op alle adressen die bekend zijn.

De mail heb ik gestuurd, het antwoord nog niet ontvangen. Het realiseren van een webserver op IPv6, draaiende op een computer in het interne netwerk, is nog niet gelukt. Kunnen de juiste modem instellingen gedeeld worden? Want de default instellingen zijn volgens mij niet correct.

@LucC, als je op het apparaat IN JE eigen netwerk IPv6 aanzet.
zie je dan een IPv6 adres met de prefix zoals je die in je brief hebt gekregen… 2a10:3781:xxx/48…
Zo ja dan is DAT het adres van je systeem op het gehele internet.

Om die van buiten te kunnen bereiken moet je op je firewall dat adres well door laten (dit is NIET een port forward, maar een filter regel die een bepaalde poort doorlaat). [ nb, ik heb geen Fritz en kan je instelling ervoor niet dus niet geven ].
Het is verstandig om dat adres een static te maken, waarbij de prefix dus moet kloppen in vrijwel alle gevallen voor de /64 prefix = eerste 4 groepen van een IPv6 adres). Een static adres is in een DNS als hostname ergens in te stellen.

dank je wel alvast. Ik heb diverse instellingen van het modem veranderd, maar nog steeds kan ik van buiten de computer in het interne netwerk niet bereiken. Er draait geen firewall meer. Ergens meen ik gelezen te hebben dat de standaaard instellingen van het modem, gezet door Freedom, IPv6 zouden ondersteunen. Ik meen dat dat niet correct is. Zou daarom graag een lijstje, schermafdrukken o.i.d. van de instelling kunnen vinden. Ik heb nu nog een Fritzbox 7590, over enige maanden een glasvezel modem.

Ben ook geen ster met IPv6, maar dit valt me op:

Ik zie in mijn fritzbox dat hij dan 2a10:3781:xxx:1:: /64 gebruikt als prefix.
En 2a10:3781:xxx:2:: /64 voor het gastnetwerk.
Ik vermoed dat je wel rekening moet houden met die 1 in het adres.

Ja, dat maakt een groot verschil. Alsof je 192.0.2.1 gebruikt ipv 198.51.100.0 [1]

[1] Dit voorbeeld lijkt heel anders, maar het zijn ook ‘gewoon’ twee verschillenden netwerken. Net als het verschil tussen het normale en het gasternetwerk in een fritzbox.
Deze prefixen komen uit IPv4 Address Blocks Reserved for Documentation.

Met de standaard instellingen zou de test op internet.nl wel moeten aangeven dat je IPv6 hebt.

Om de standaard instellingen veilig te houden, wordt er standaard geen verkeer naar je interne netwerk toegestaan en dat moet je dus zelf instellen in je fritzbox.
In een Fritz!Box 5490 kan dat via Internet > Permit Access > Port Sharing en dan voor ‘Add Device for Sharing’ kiezen. Helaas heb ik geen nederlandse teksten hiervoor.

Fritz7590 (NLd-talig) :
→ Internet → Toegang_Verlenen → (tabblad) PoortVrijgaven

Voor alle IPvx netwerken geldt dat als ADDRESS logische AND met NETMASK gelijk is dat het een netwerk is.
Even onder elkaar gezet:

dus 10.0.1.0/8 en 10.0.2.0/8 zijn ....  
0A 00 01 00    0A 00 02 00
FF 00 00 00    FF 00 00 00     Dit is ook netmask 255.0.0.0
&&&&&&&&&&&    &&&&&&&&&&&
0A 00 00 00    0A 00 00 00     - gelijk = hetzelfde netwerk... 10.0.0.0/8

dus 10.0.1.0/24 en 10.0.2.0/24 zijn ....
0A 00 01 00    0A 00 02 00
FF FF FF 00    FF FF FF 00     ( dit is ook netmask 255.255.255.0 )
&&&&&&&&&&&    &&&&&&&&&&&
0A 00 01 00    0A 00 02 00      - niet gelijk = verschillend netwerk...

Bij IP v6 werkt het hetzelfde, alleen met meer bitjes…

1 like