[Amino:] beeld/geluid storingen (👨‍🔧)

Vanavond 13-12-2020 18.15 wilde ik tv kijken. Maar beeld bevroor direct en er was geen geluid. Een drama weer met ontvanger. 4x stekker eruit/herstart ontvanger. Na slome start ontvanger wel even beeld in home maar selecteer ik een zender om te kijken valt scherm op zwart en hoor ik alleen hakkend en stotend geluid met een zwart beeld.

Schakel ik over naar mijn sony bravia en canal app werkt alles gewoon met beeld en geluid. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik denk dat het tijd wordt een freedom monteur maar eens langs te laten komen. Ik wil gewoon tv kunnen kijken en niet met regelmaat geconfronteerd worden met technische kwesties. Het zou fijn zijn als Canal zou kiezen voor betere ontvangers en afstandsbediening. Je moet wel erg veel geduld hebben dit te willen doorstaan.

Fritzbox 7590 herstart en tv-ontvanger ook weer laten herstarten. Zelfde problemen. Wilde video delen maar mijn bestand wordt niet erkend. Dan maar een tresorit-link naar de video. Ik hoop dat die werkt: Tresorit Web Downloader

Momenteel heb ik geen geluid meer op de ontvanger en volledig bevroren beeld. Knop om naar volgende zender te gaan werkt niet. Je ziet wel selectie van zender maar springt niet naar volgende zender.

Nu zie ik een S004 fout kan zender niet weergeven op dit moment.

Schakelen tussen programma’s gaat niet programma’s bevriezen en geluid hakt.

Goed dat mijn vrouw nu met vakantie in IJsland is. Het kost thuis aardig wat moeite om de keus voor Freedom vast te houden op het TV-onderdeel. Als dit TV deel niet super gaat worden dan verlies ik mijn pleidooi volgend jaar.

Heb ik die (verschrikkelijke) ontvanger met afstandsbediening eigenlijk wel nodig om tv te kijken of kan ik beide verwijderen en dan alleen op mijn sony bravia de canal app benaderen? Alles werkt met de canal app en mijn sony afstandsbediening ook sneller merk ik. Geen bevriezen of stilstaand beeld tussen schakelen naar ander programma’s.

Nadat ik de tv-ontvanger uitzette en van TV-kanaal veranderde kon ik gewoon op de canal app op de tv normaal alles kijken.

Aan het eind van de avond besloot ik de tv-ontvanger gewoon met de canal-afstandsbediening weer eens aan te zetten. Er was daar nog niets veranderd: hetzelfde bevroren beeld, hakkend geluid en vooruitspoelen of achteruit door de zenders was niet mogelijk: het bevroren beeld bleef gewoon staan. Wat is er toch met die ontvangers aan de hand? Eerst sneeuw, dan vastlopen en alleen stroom eraf en reset lost dat op, maar nu is het wel heel erg aan het worden als je niets meer kunt kijken. Ik zou dus zeggen: ontvanger en afstandsbediening terug en een model kiezen dat wel werkt en zijn diensten heeft bewezen. Zo krijg je geen recenties om mensen over de streep te halen bij Freedom te komen. Bij mijn weten is Canal toch ook een partij die al wat jaren ervaring zou moeten meebrengen. Met dit product gaat Canal de tv-competitie om klanten zeker niet winnen. Ik zit er dus mee en weet even niet hoe nu verder. Iemand nog een idee?

Een aanvullende vraag: waarvoor heb ik de tv-ontvanger en afstandsbediening eigenlijk nodig als de canal app het beter doet? Worden Freedom klantwensen voor verbetering ook in de app doorgevoerd?

2 likes

Vervelend te horen dat je deze problemen ervaart. Kennelijk is het bij jou een terugkomend fenomeen. Ik raad je dan ook aan telefonisch contact op te nemen met de Helpdesk zodat er een troubleshoot kan worden gedaan.

Voor zover je dat nog niet hebt gedaan zou ik eerst zelf een aantal zaken uitsluiten voordat je contact opneemt, het is goed mogelijk dat in jouw specifieke situatie de storing veroorzaakt wordt binnen je keten. De volgende stappen kun je volgen, maak e.v.t. notities van wat je constateert:

  1. Een directe aansluiting maken tussen je modem en je TV-ontvanger (indien beschikbaar andere kabel), dus geen gebruik maken van switches of andere onderbrekingen in het signaalpad;
  2. HDMI- kabels (tijdelijk) vervangen;
  3. Controleren of de aansluitingen allemaal goed vast zitten aan weerszijden;
  4. Verwijder andere apparaten zodat alle andere poorten even niet in gebruik zijn, dit geldt ook voor audio apparatuur, dus audio signaal via de TV zelf laten lopen;
  5. Reset TV-ontvanger;
  6. Doet de storing zich nog steeds voor? Sluit de HDMI kabel van de TV-ontvanger aan op een andere beschikbare HDMI poort op de TV en selecteer deze poort om te kijken of het verschil maakt;
  7. Als dit niet werkt, heb je dan een ander apparaat dat je enkelvoudig kan aansluiten (dus TV-ontvanger ontkoppeld van de TV)? Denk bijv. aan een DVD/Blu-ray. Hoe reageert deze, is dat beeld en geluid goed?

Ik ervaar een soortgelijk probleem vanaf donderdag 10-12. Tijdens het kijken van TV gemist, een opname als TV-live loopt het vast. Zwart beeld en op de afstandsbediening wordt niet gereageerd. Donder-, vrij-, zater- en zondag in totaal tien keer dit probleem ervaren bij verschillende tv-programma’s als wel bij TV-gemist, een opname als TV-live.
Donderdagavond (-nacht eigenlijk) kwam er bij een herstart de melding van’ no connection’. Toen bood het apparaat de mogelijkheid om de verbinding met de modem en internet te controleren. En daar kwam uit dat die goed was. Kabels gecontroleerd en directe verbinding met modem. Donderdagavond is bij vier herstarts (stekker eruit) het laden van de software niet gelukt c.q. vastgelopen. Stekker er uitgelaten en vrijdagavond weer geprobeerd. Geen probleem tot 0.00. Weer vastlopen. Een herstart met de stekker eruit werkte nu wel. Maar zaterdag (ook 0.00) en zondag (meerdere keren over de dag) liep ik tegen hetzelfde probleem.
Punt 2, 4 en 6 heb ik (nog) niet geprobeerd, omdat ik me niet kan voorstellen dat hier het probleem in zou kunnen zitten.

Na een week werkt de software trager of een opname kan niet niet geladen worden. Het bufferen kost dan meer tijd. Dus na een week reset ik de ontvanger al. En dat lijkt mij ook niet zo als het zou moeten.

Sinds donderdag heb ik ook het probleem dat serieopnames niet worden opgenomen. Ze staand wel geregistreerd en aangekondigd, maar wanneer het programma loopt wordt het niet opgenomen. Ik moet nu bij alle afleveringen binnen de serie nog extra het opnemen starten.

1 like

Hallo Michael,

Bedankt voor jouw opties. Alleen: ik werk overdag en heb in de korte pauze geen mogelijkheid even alles te gaan onderzoeken in een kort gesprek. En op de tijd dat ik kan na 17.00 en zaterdag is er geen helpdesk. Dus voor niet-techneuten die overdag werken zal er geen telefonische ondersteuning mogelijk zijn zolang de helpdesk niet een andere tijdoptie ontwikkelt. Helaas.

Na de volledige implosie van de Canal-ontvanger (bevroren beeld/stotterend geluid/vastlopen na resets ontvanger en Fritzbox gisterenavond, vanochtend nogmaals ontvanger gekoppeld in mijn huissetting en het werkt weer). Ik wacht het maar af wat het verder nog wordt. Blijft een onbegrijpelijk fenomeen.

Mijn huisetting zal blijven als volgt (en bij xs4all daarmee nooit probleem gehad).

  1. Fritzbox (verder FB) in kamer 1e verdieping)
  2. FB Powerline 1 (studiekamer 1e verdieping) in stopcontact met kabel verbonden aan FB.
  3. FB Repeater 310 (slaapkamer 1e verdieping). In mesh verbonden met FB.
  4. FB Repeater 3000 (woonkamer begane grond) in mesh verbonden met FB.
  5. FB Repeater 1750 (woonkamer begane grond) in mesh verbonden met FB.
  6. FB Powerline 2 (woonkamer begane grond) in mesh verbonden met FB en met kabel verbonden aan tv-ontvanger.

Overigens werkt de canal app op de TV via het streaming kanaal op de TV gewoon goed. Ook scheelt het weer een afstandsbediening. Dus als alle klantwensen die voor de ontvanger en afstandsbediening nu worden ingediend ook in de app beschikbaar komen voor Freedom-klanten, ben ik graag bereid die 2 apparaten terug te sturen.

Ik vind wel dat wat wij klanten nu doen thuishoort bij de ontwikkelaars van de apparaten voordat men het in de markt zet. Zoals het nu gaat haken mensen zoals mijn vrouw af op basis van de ergernis die steeds weer optreedt. Ik ben een niet-techneut, zij is een digibeet. Hoe bedien je dat marktsegment op een prettige manier?

1 like

Het is niet de bedoeling om tegen het zere been aan te schoppen, alleen dat iets bij leverancier X werkt hoeft niet te betekenen dat het bij leverancier Y ook zo werkt. De ergernis die je beschrijft is begrijpelijk, het is wel zaak om uit te sluiten dat het niet aan je eigen keten/instellingen/kabels ligt voordat wr kunnen stellen dat “wij klanten nu doen thuishoort bij de ontwikkelaars”. Immers, als het een algemene storing zou zijn, dan zouden duizenden klanten zich al hebben gemeld.

Laten we kijken waar de directe mogelijkheden liggen. Als ik als (ook) niet-techneut naar je keten kijk, dan zou ik vanavond alle repeaters, powerline etc. er allemaal fysiek uitdoen en bovenstaande stappen nemen om zaken uit te sluiten. Daar heb je de helpdesk op dat tijdstip niet voor nodig en kun je mits je daar tijd voor in kan ruimen zelf doen.

Als je dan kunt concluderen dat een enkele directe verbinding op je TV-ontvanger met andere/nieuwe kabels (+controle aansluitingen) wél werkt, kun je de TV-ontvanger zelf uitsluiten als oorzaak en vervolgens beginnen met het toevoegen van apparaten.

Aan de andere kant, als het ondanks het verwijderen van alle repeaters, powerline plus de kabels vervangen (+aansluiting controleren) en het enkel verbinden met je TV-ontvanger niét werkt, dan is het aantal variabelen veel kleiner. Dan kun je op een moment dat het jou uitkomt contact opnemen met de helpdesk die je dan telefonisch sneller kunnen helpen. Mocht het alsnog telefonisch niet lukken, dan kun je jouw keten zoals boven door jou prima is beschreven als basis gebruiken in een email naar helpdesk@freedomnet.nl , aangevuld met jouw bevindingen van vanavond. De helpdesk is zeer bereidwillig om je dan op die manier te helpen buiten jouw beschikbare kantoortijd.

Beste Michael, ook ik ervaar deze problemen zoals boven beschreven. En dit doet zich pas de laatste dagen voor (na een update). En bij mij is ook alles al gecontroleerd. Het lijkt mij dan ook sterk dat het alleen maar voor komt bij een paar klanten. Fout zit m.i. bij CD en/of ontwikkelaars.

1 like

Beste DMP,
Dat zou kunnen en wordt ook zeker niet uitgesloten of mogelijk iets regionaals (zelf heb ik de storing bijvoorbeeld niet). Zolang er niet is vastgesteld dat het bij Canal/Digitaal, ontwikkelaars of zelfs bij Freedom ligt, kunnen we in ieder geval proberen het eigen systeem uit te sluiten, zeker wanneer we weten dat er zich al eerder zaken hebben voorgedaan in dezelfde keten, ik doel hiermee even op de samenhang met de apparaten in mesh en aansluitingen (dit kan zelfs op niveau gaan van oud voedingsnet gaan). Het alternatief is afwachten, dan lijkt het me logisch dat je aan deductie wilt doen temeer als er druk wordt uitgeoefend

Ben best bereid dingen te proberen maar dan moet ik wel een monteur langs laten komen die even door 3 muren gaten boordt, daar een stekkerlloze draad doortrekt en dan de stekkers erop zet en verbindt met de FB en TV-ontvanger. Tot nu is het me nog niet gelukt een monteur te regelen van Freedom (ik had in het begin al een aanvraag lopen maar was zoek geraakt in het systeem (2x gebeld/niets meer gehoord, noch per mail, noch telefonisch). De opties zijn dus beperkt om hierin verder te komen. Rechtstreeks testen met kabel door huis lopend kan natuurlijk maar hoelang is de test dan als representatieve test te zien?

Dan weet je het in ieder geval zeker en anders toch direct contact zoeken

In jouw 7 puntenplan zijn 2,3,4,5 en 6 al eens gedaan. Optie 7 kan niet (heb geen apparaten) die daaraan voldoen.

Bij mij zijn de beide Amino ontvangers rechtstreeks met een aparte LAN cable op de Fritz 7590 verbonden. Beide hebben het probleem sinds de update. Ik ben 6 weken geleden van XS4all overgestapt naar Freedom en alle daarvoor gaande weken geen problemen ondervonden met CD behoudens de tekortkomingen van de bekende issues maar goed dat zal hopelijk in de toekomst mogelijk nog kunnen verbeteren. Misschien is wel zo dat een VDSL (ons geval) of een glasvezel enig verschil kan uitmaken maar dan blijft het vreemd dat het juist zich nu na de update openbaart.

Overigens mijn Sony Bravia is draadloos met FB verbonden in het netwerk en alles daarop werkt zonder problemen, ook de Canal app. Alleen wanneer ik de Canal ontvanger en afstandsbediening laat meedoen in dit spel dan heb ik daarop problemen (vanaf het begin met de eerste versie en nu minder, maar toch ook weer problemen).

Waarvoor hebben we die ontvanger eigenlijk nog nodig? Voor een paar opties meer die momenteel ook gebruikersvriendelijker moeten worden gemaakt?

1 like

Even ons standaard antwoord als toevoeging. Gisteravond kregen we de storing door.

Het klopt dat we op dit moment een storing hebben met de televisie ontvanger. De Amino (tv-ontvanger) kan soms vastlopen; spontaan herstarten of niet reageren op de afstandsbediening.

Heb je hier ook last van, haal dan de tv ontvanger ± 30 seconden van de stroom af, waarna je deze weer op de stroom zet.

Canal Digitaal is hiervan op de hoogte en werkt aan een oplossing.

Bedankt voor de meldingen op de Community.

We hebben diverse opnames geprogrammeerd betreffende dubbele afleveringen met als voorbeeld Poirot op 4-12-2020 van 20.30 uur tot 22.00 uur.
Als we deze opname via de Amino op de TV bekijken dan stopt het afspelen na 1 uur en 25 minuten en dan rest niets anders dan de Amino resetten. Die reageert nergens meer op.

Dit is met meerdere opnames gebeurt en bijvoorbeeld ook bij Silent Witness, ook een dubbele aflevering.

Kijk ik dan op de PC via de CD app, dan kan ik daar de opname ook opstarten en kan normaal verder kijken. Dat kan dus op de Amino niet meer, ook niet na een herstart. Verder kijken resulteert dan direct in een vastloper.
De opname is dus wel volledig afgewerkt en opgeslagen.

Ik heb de Amino nagelopen of er ergens wat in te stellen is, maar niets kunnen vinden.
Hebben meer mensen hier last van en, liever nog, is er een oplossing voor?

Even een aanvulling:
Net na plaatsen van deze post kregen we een spontane herstart van de Amino.
De firmware was al de laatste, dus een update kan niet de oorzaak zijn.
Wellicht toch een defect exemplaar?

2 likes

Wij hebben hier iets dergelijks. Zowel bij uitzending gemist als bij afspelen van een opname. Ik krijg een melding in beeld dat er een fout is opgetreden. De Amino hangt. Alleen met stekker eruit - stekker er in restart de amino weer. Ik kan daarna wel gewoon verder kijken waar ik gebleven was.

Ik heb hier nooit eerder last van gehad, iets met de laatste update?

1 like

Bij mij deed zich dit ook voor bij een opname van 2 voor 12 op NPO2 vrijdagavond jl. De Animo liep er diverse keren op vast en ik heb het maar opgegeven.

Uiteindelijk kon ik het programma met de CD app zonder problemen bekijken.

Firmware is up-to-date

Sinds de laatste update herstart de Amino hier op onvoorspelbare momenten. Zaterdagavond twee spontane herstarts tijdens live tv. De afstandsbediening werd niet bediend.

2 likes

Ik heb het ook met een programma kijken via uitzending gemist. Halverwege komt fout melding en programma stopt. Amino reageert niet meer. Alleen spanning eraf en herstarten helpt. Kon wel verder kijken vanaf punt waar het gestopt was.

1 like

Ook hier hetzelfde probleem, tijdens opname gisteravond melding opname mislukt en vervolgens niets reageert meer. Prik eraf en opnieuw opstarten (2x) dan werkte het weer!
E.e.a. dit na de laatste update !

1 like

Zojuist opnieuw een zwart beeld en een restart. Het begon al eerder met het niet reageren op de AB. Los dit a.u.b. z.s.m. op want dit is een zeer irritant gebeuren! Graag weer terug naar de vorige vorige versie van een paar dagen geleden.

1 like