Belasting aangiften 2022

Hi hi,
Daar ben ik weer :slight_smile:
Maar dan nu voor belasting aangiften voor 2022. Vorig jaar hebben we begrepen dat we onze eerste punt niet hoefde op te geven, dat moet pas in het jaar erna. Nu dit jaar is het zover dus we moeten opgeven dat we een certificaat hebben aangeschaft.

Nu heb ik een vraag over jaar overzicht van CrowdAboutNow.
Die zeggen nu weer 0,00 euro voor 2022? Is dit soms de waarde voor de tweede crowdfunding waar we aan mee hebben gedaan? Vroeg me af, waarom staat er nu niet het bedrag van 2021? Lijkt me logisch dat je in 2022 dan de waarde ziet van 2021 en in 2023 zie je de waarde van 2021&2022?

Of begrijpen we het niet helemaal en blijft de waarde altijd 0,00? Dacht namelijk dat we nu, in 2023, in de aangiften van 2022 de waarde moesten opgeven die we in 2021 hebben aangekocht.

Is nog beetje duidelijk? Misschien dat iemand mij kan helpen.
Bedankt!

Voor de lening gegeven in 2019 heb je in de belastingaangifte over 2021 per 1 januari 2021 het hele bedrag opgegeven als lening.
Op die lening is pas in 2022 de eerste keer op afgelost dus op 1 januari 2022 weer het hele bedrag als lening opgeven.

De jaaropgaaf 2022 is nog niet beschikbaar in CrowdAboutNow, ten minste bij mij niet.
Wel is er een jaaropgaaf over 2021 waarin staat dat de beleggingen (gedaan in jun 2021) op 31 dec 2021 een waarde had van ā‚¬ 0,- Dus dan zal dat op 1 januari 2022 ook wel ā‚¬ 0,- zijn.

Dus voor de zekerheid de opgaaf over 2022 nog even afwachten. Maar waarom dat dan ā‚¬ 0,- zou zijn weet ik niet. Misschien omdat de certificaten nog nooit verhandeld zijn en de waarde dus onbekend?
Denk niet dat de belastingdienst het daarmee eens is. Ik vermoed dat je de aanschafwaarde dan zou moeten opgeven.

Ik heb vorig jaar hier ook een topic over aangemaakt. Maar de betreffende informatie kan ik niet meer terug vinden op de Q&A pagina van Freedom. Misschien dat @bastiaan hiermee kan helpen. Die had op deze pagina iets geplaatst maar de uitleg kan ik niet vinden. Dit is de url: Belasting aangiften 2021 - 8 van bastiaan

Kan Freedom hier nog in helpen? Ik had begrepen dat we nu, ergens bij de belasting, moeten aangeven dat we, over 2022, een x bedrag hebben uitgegeven aan Freedom. En dit is dan van 2021. Volgend jaar moeten we dan die van 2022 er bij zetten.

Maar goed, ik weet het niet meer. Help!
Overigens, ik heb al wel een printje van Crowd kunnen downloaden (die staat nu nog altijd op 0,00 euro). Maar begrijp dat dit komt omdat die het geld niet hebben, of zo?! Blijft het lastig vinden. Help freedom!

Het gaat er niet om wat je hebt uitgegeven in 2022 maar wat de waarde was op 1 januari 2022.
Deze specifieke uitgave is in 2021 gedaan, dat ā€˜uitgevenā€™ kan en hoef je niet te vermelden. Maar daarmee wordt de peildatum voor de waarde ervan die je moet aangeven in de belastingaangifte over 2022, 1 januari 2022,en voor de aangifte over 2023 (aangifte te doen in 2024) 1 januari 2023, enzovoorts.

Maar voorlopig lijkt de waarde ervan op 31 dec 2021 ā‚¬ 0,- te zijn. Dan kan de waarde op 1 jan 2022 niet opeens veel meer dan ā‚¬ 0 zijn. Vreemd, want dan zou je dus in 2021 vermogen hebben kunnen wegsluizen door certificaten te kopen die op 1 januari 2022 geen waarde meer hebben, maar mogelijk veel later opeens weer wel waarde hebben. Dat zou een interessante constructie zijn.

De investering bij Crowdabotnow staat in 2022 op 0, omdat je.nu certificaten van Freedom hebt.
Dus moet je bij Freedom zijn voor de waarde.
Het bedrag waarvoor je het certificaat hebt gekocht, is de waarde die je nu moet opgeven.
Immers op 1 januari 2022 had je het certificaat.

Krijgen we dan van Freedom een overzicht voor de belastingaangifte?

De certificaten zijn in beheer bij STAK Appelpunt.
Als er een jaaropgat, zal dat via hen komen.
Ik ga het navragen bij Freedom.

1 like

Als je dat zou willen vragen, graag @Lidwien
Want dit was mij vorig jaar niet duidelijk en nu is het nog gekker. Als het echt in waarde bij Freedom in beheer is dan zal Freedom ons ook een overzicht moeten sturen. Daarom is die andere 0,00 euro.

Goed, ik weet in ieder geval dat je die van 2021 in 2023 moet opgeven, want zijn aankopen die per 1 januari worden meegenomen. En straks in 2024 moeten we die van 2021 en 2022 opgeven. Maar goed, dan zou ik ook graag een overzicht willen hebben voor de belastingdienst en misschien een heel klein beetje hulp van Freedom waar dit nu in te vullen (doen zelf invullen, belasting heeft toch alles al ingevuld, maar voor het geval dit niet zo is, waar moet het dan komen).

Die info mis ik nog bij Q&A en misschien handig om dit voor iedereen duidelijk te maken. :slight_smile: :wink:

1 like

Sorry, het is een lang bericht geworden door de voorbeelden.
Het gaat allemaal over wat je moet aangeven in Box 3 bij de aangifte.

Stel ik heb op 01-01-2021 ā‚¬ 100.000,= op mijn spaarrekening, dan geef ik bij de belasting over het jaar 2021 ā‚¬ 100.000,= op aan de belasting.

Ik koop certificaten op 8 juni 2021
Stel ik heb op 01-01-2021 ā‚¬ 100.000,= op mijn spaarrekening en op 8 juni 2021 leen ik ā‚¬ 5.000,= aan Crowdaboutnow om Freedom te steunen en daar certificaten voor te krijgen als er genoeg geld binnenkomt.
Dan heb ik nog steeds op 01-01-2021 ā‚¬ 100.000,= op mijn spaarrekening staan.
Op 09-06-2021 heb ik ā‚¬ 95.000,= op mijn spaarrekening.
Eind juni is het geld bij Crowdaboutnow omgezet in certificaten met een waarde van ā‚¬ 5.000,= bij STAK Appelpunt (lees Freedom).
Wat geef ik nu op aan de belasting over 2021 de ā‚¬ 100.000,= die op 01-01-2022 op mijn spaarrekening staan.

Op 01-01-2022 heb ik dus ā‚¬ 95.000,= op mijn spaarrekening staan Ć©n certificaten met een waarde van
ā‚¬ 5.000,= bij STAK Appelpunt.
Wat geef ik nu op aan de belasting over 2022 de ā‚¬ 95.000,= die op 01-01-2022 op mijn spaarrekening staan EN de certificaten met een waarde van ā‚¬ 5.000,= bij STAK Appelpunt.

Ander voorbeeld
Op 01-01-2022 heb ik dus ā‚¬ 95.000,= op mijn spaarrekening staan EN de certificaten met een waarde van ā‚¬ 5.000,= bij STAK Appelpunt (lees Freedom).
Nou ben ik grote fan van Freedom en ik besluit op 2 november 2022 weer mee te doen aan de crowdfunding. Echter deze keer kan ik maar ā‚¬ 2.500,= missen. Dus nu heb ik op 3 november nog maar ā‚¬ 92.500,= op mijn spaarrekening staan. Eind december 2022 is het geld ā‚¬ 2.500,= wat ik aan Crowdaboutnow heb gegeven omgezet in certificaten met een waarde van ā‚¬ 2.500,= bij STAK Appelpunt (lees Freedom). Op 31-12-2022 heb ik dus certificaten met een totale waarde van ā‚¬ 7.500,= bij STAK Appelpunt staan.

Wat geef ik nu op aan de belasting over 2022 de ā‚¬ 95.000,= die op 01-01-2022 op mijn spaarrekening staan EN de certificaten met een waarde van ā‚¬ 5.000,= bij STAK Appelpunt.
Immers ik had op die datum nog niet meegedaan aan de crowdfunding van november 2022.

Op 01-01-2023 heb ik dus nog ā‚¬ 92.5000,= op mijn spaarrekening staan EN de certificaten met een waarde van ā‚¬ 7.500,= bij STAK Appelpunt.
Wat geef ik nu op aan de belasting over 2023 de ā‚¬ 92.500,= die op 01-01-2023 op mijn spaarrekening taan EN de certificaten met een waarde van ā‚¬ 7.500,= bij STAK Appelpunt.

De waarde van de certificaten verandert niet. Pas als er dividend over de certificaten wordt uitgekeerd Ć©n dat dividend toegevoegd wordt aan de certificaten, dan pas wijzigt de waarde van de certificaten.

Hopelijk maakt dit iets duidelijker.
Nog vragen, stel ze gerust.

3 likes

Ik heb er maar even een print screen van gemaakt :slight_smile:
Maar het is mij nu wel duidelijk, ik heb alleen niet zoveel spaargeld en zoveel uitgegeven, maar als ik die bedragen aanpas dan snap ik het wel :stuck_out_tongue:

Vraag me dan alleen nog af, van wie krijgen we dan nu een bewijs van de waarde van deze certificaten? Want via CrowdAboutNow is het 0,00 euro (in 2021 en in 2022). Dat klopt via hun wel, want het gaat via Freedom, maar ik moet toch ook ergens bewijs hebben dat ik bv 5000,- euro heb gegeven en jaar later 2500,- euro?

Tja, in voorbeelden werk je altijd met duidelijke ronde bedragen :wink:

Op Crowdaboutnow log je in,
dan ga je naar ā€˜Mijn investeringenā€™
dan ga je naar ā€˜Afgeronde investeringenā€™
en daar zie je de waarde van de certificaten, gelijk aan het investeringsbedrag.
Mocht je 2x geĆÆnvesteerd hebben, dan verwacht ik dat je daar 2 berichten ziet staan.
(Ofwel ik heb maar 1x geĆÆnvesteerd.)

Let op: in overeenkomst die je daar kunt downloaden, staat niet het bedrag wat je geĆÆnvesteerd hebt.
In de overeenkomst bij 5.4 (b) alle certificaten luiden op naam
5.4 (c) certificaatbewijzen worden niet uitgegeven.

Een certificaat kent twee waardes.
De nominale waarde die op ā‚¬ 100,= staat en de waarde waarvoor je het certificaat koopt en die laatste waarde is ā‚¬ 250,=
Zover ik weet, is er nog niet gehandeld in certificaten.
Daarom is de waarde nog steeds onveranderd op ā‚¬ 250,=
Uiteindelijk is de waarde van het certificaat dat wat mensen bereid zouden zijn om ervoor te betalen.
Zie ook de uitleg @Anco in de draadvan juni 2021

Als donateur van XS4ALL moet blijven, Founding Member en Crowd Funder van Freedom Internet heb ik een drietal vragen:

Onder ā€œlopende investeringenā€ op CrowdAboutNow zie ik dat ik op 5 november 2019 250 Euro uitgeleend heb aan Freedom voor ā€œPlan B is er! (Lening)ā€.
Daar is vervolgens eenmaal op afgelost en het restant heb ik vorig jaar (2022) laten omzetten in een certificaat. Dit certificaat of het omzetten er naar zie ik (nog) nergens terug.

Onder ā€œafgeronde investeringenā€ zie ik 250 Euro staan met als datum 11 juni 2021.
Dat betreft de aankoop van een nieuw certificaat in 2021.

Vraag 1:
Nu zie ik rechts een blokje met ā€œHuidig belegd vermogenā€ ter waarde van 129 Euro. Wat is dat? Waar komt dat bedrag vandaan en hoe is dat berekend?

Vraag 2:
Wanneer en hoe krijgen we inzage in onze certificaten?

Vraag 3:
Ten aanzien van de beloning gekoppeld aan ā€œPlan B is er! (Lening)ā€:
ā€œIedereen die investeert komt met zijn/haar naam op de Wall Of Fame in het nieuwe kantoor!ā€
Is die Wall Of Fame gerealiseerd?

Wellicht dat iemand van Freedom hier iets meer over kan uitleggen?

Het lijkt wel alsof er met de omzetting van ā€œPlan B is er! (Lening)ā€ naar certificaten iets is misgegaan.
Vraag 1:
In 2019 heb je ā‚¬ 250,= ingelegd net als ik.
Op 14-01-2022 is er een bedrag van ā‚¬ 72,10 terugbetaald. Zijnde aflossing ā‚¬ 64,38 en rente ā‚¬ 7,73
Blijft aan lening over ā‚¬ 250,= - ā‚¬ 64,38 = ā‚¬ 185,62 Op 01-01-2023 vertegenwoordigt dit een bedrag van openstaande lening ā‚¬ 185,62 + opgebouwde rente ā‚¬ 5,79 = ā‚¬ 191,41 afgerond ā‚¬ 192,=
Dit bedrag zou men gebruiken om je een certificaat met een waarde van ā‚¬ 250,= te geven

Echter 23-01-2023 is er tot mijn verbazing een bedrag van ā‚¬ 70,17 terugbetaald.
Hier zit aflossing ā‚¬ 64,38 in + opgebouwde rente van ā‚¬ 5,79.
Zou er een openstaande lening zijn van ā‚¬ 185,62 - ā‚¬ 64,38 = ā‚¬ 121,24
Waarom vermeldt Crowdaboutnow dan een bedrag van ā‚¬ 129,= en waarom is er uitbetaald i.p.v. de aangekondigde omzetting naar certificaten?

Hopelijk kan @Anco deze vraag beantwoorden.

Vraag 2:
In de overeenkomst van de certificaten staat bij artikel 13 o.a.:

Bij de begripsbepalingen in de overeenkomst van de certificaten staat bij 2.2

We zijn er hier nog even naar aan het kijken. Ik verwacht dat we volgende week even wat meer duidelijkheid over kunnen geven en een goed duidelijk antwoord kunnen formuleren.

2 likes

Bij mij is er deze maand 5,63 Euro terugbetaaldā€¦

Hopelijk kan Bastiaan later inderdaad duidelijkheid geven, want ik snap het niet meer :frowning:

Desgevraagd? Maar waar kan ik dat uittreksel dan aanvragen?

Geen bewijs, maar wel een uittreksel?

?

Als je in je eentje minder hebt dan ā‚¬ 50650 of samen met je fiscaal partner minder dan ā‚¬101300, dan hoef je geen belasting te betalen in box 3. Mogelijk hoef je de waarden dan niet eens op te geven en alleen te verklaren dat het minder is dan dat bedrag. (Of dat nu weer zo is bij de vragen, weet ik niet)

Volgens het contract is de nominale waarde ā‚¬ 0.003125 per certificaat.

Verder staat er in het contract ā€œ3.4 Aan de in het Register van Certificaathouders ingeschrevenen wordt op hun verzoek om niet een uittreksel uit het register verstrekt met betrekking tot hun rechten op Certificaten.ā€

Als het goed is, heb je dit op 23-01-2023 ontvangen.
Op die dag zou je ook ā‚¬ 70,17 moeten hebben ontvangen.
Waar dit ā‚¬ 5,63 voor is, is voor mij ook een vraagteken.
Zoals @bastiaan al aangeeft, zal er in de loop van volgende week wel meer duidelijkheid komen.

Anco heeft letterlijk geschreven in de link die ik aangaf:

Dus allebei is waar.