Mijn tip is
geef pas iets vrij na EN … uur wachten EN uitwisselen van de nodige gezamenlijke info:
.1. IPv4-adres en Hoofd-Mailbox
Je krijgt bij aanvang van jouw Internet-abo een vast IPv4-adres; dàt is gezamenlijke kennis (maar die kan een ander ook weten).
Een vreemde weet niet zeker welke mailbox jouw hoofdmailbox is (maar kan dat misschien nog gokken).
.2. betaalwijze/rekeningnummer
Via de incasso deel je met :spraydot: Freedom gezamenlijke info
- bankrekening (Banknaam & laatste 7 cijfers)
- houders-naam/-namen rekening
- betaaltermijn (jaar of maand)
- aanvangsmaand abonnement.
.3. serienummer Fritz indien van toepassing
:spraydot: Freedom wéét wie er een FritzBox hebben gekocht of gehuurd. Voor de 5-jarige garantie moet dat genoteerd staan.
:spraydot: Freedom kan iedere gebruiker NU vragen het Serie/Nummer van Fritz te mailen, voor zover ze dat (voor de 5-jarige garantie) al niet weten.
Voor de aanvrager is het van Fritz zèlf af te lezen als je er bij in de buurt bent…
.4. Thuis-even UITzetten
Een andere wijze is om tijdens het aanvragende-telefoongesprek ( niet via de Fritz bellend ! ) gezamenlijk af te spreken om op een bepaalde tijd het modem een tijd UIT te zetten, en op een afgesproken tijd weer AAN;
dit kan :spraydot: Freedom volgens mij redelijk direct volgen.
.5. Deel vooraf al een ‘Geheim’
:spraydot: Freedom spreekt met elke klant één of meerdere geheimen af,
bijvoorbeeld “Mijn hond heet Fikkie tot het vuur uit is”
Daar kan een vreemde maar moeilijk achter komen.
(privacy: ik heb geen hond; of misschien juist wèl omdat ik dat hier noteer)
.6. Op IP sturen ?!?
Kan :spraydot: Freedom op één-of-andere manier iets naar het uitgedeelde IP-adres van de Fritz sturen, wat de klant kan waarnemen?
Dat zou dan ook een extra mogelijkheid bieden.
.7. Pauze inbouwen, in ieder geval
:spraydot: Freedom zendt op alle bij Freedom bekende wijzes van deze abonnee (mail, bellen, SMS) een melding uit dat over 4 uur een nieuwe situatie gaat gelden (neem 's nachts een periode van 8 uur, zodat het ‘slachtoffer’ wakker is)
mèt daarbij de vraag om hoe-dan-ook te reageren !
Natuurlijk gebruikt :spraydot: Freedom hiervoor de reeds bekende (oude) contact-info van de klant.
Als al één wijze is gekaapt, dan komt er vast een andere wèl aan. Dus wordt het ‘slachtoffer’ gewaarschuwd.
.8. Géén APP !
Omdat lang niet iedereen een smartphone als levensgezel heeft, zal een APP niet kunnen werken voor iedereen.
Als bij de aanvraag :spraydot: Freedom meerdere van voorgaande zaken doet, dan wordt de kans op diefstal van de toegang wel kleiner.
En dat zònder dat de klant veel privacy hoeft op te geven.
Gebeurt dit op vakantie? Een tijdelijke SineNomine.MAIL gebruiken dat je een week van :spraydot: Freedom leent!
Volgens mij zijn er slimmeriken die vast nog meer handige en veilige zaken weten.
Gewoon in dit item toevoegen, en we helpen ons allemaal aan een iets zekerder toekomst.
Veilige wachtwoorden en overal verschillend is en blijft een handige tip van @anon49073608