Bevroren beeld en haperend geluid op de 'lage' kanalen (1 t/m12)

Ik heb opeens weer forse storingen op de ‘lage’ kanalen (zeg maar 1 tot en met 12), dus ook alle NPO kanale, maar niet op hogere kanalen , bijvoorbeeld BBC 1 en 2, VRT, Canvas etc… Ik heb dat ooit eerder gehad en hier ook een workaround/oplossing gevonden, maar kan dat nu niet meer terugvinden. Iemand een idee? Of een idee voor de oplossing?

Het onderscheid is vermoedelijk Multicast (UDP streams via VLAN4) vs. OTT (Streams via VLAN6).
(terug kijken & begine gemist werken mogelijk wel op de “lage kanalen” ).
Het lijkt er dus op dat op VLAN4 iets mis gaat.
Mogelijk een dingetje in de Router. dhcp refresh, multicast service herstart… (bij een gesloten doosje zoals een Fritzbox een herstart?)

3 likes

Een herstart van het modem lijkt inderdaad te helpen (herstart amino hielp niet). Bedankt voor de reactie.

1 like

Had sinds vanmorgen dezelfde symtonen op allebei mijn Amino’s. Heb de amino herstart / stroomloos gemaakt maar dit mocht niet helpen, verder had ik geen andere internet of telefonie problemen
Herstart van de Fritzbox bleek na het bericht gelezen te hebben de oplossing

2 likes

Ik heb het probleem wel met de Amino’s maar niet met NPO start of enig andere stream. Wat voor K gedoe is dit nou weer? Ik zit NL-DE te kijken en een restart van het modem betekend ongeveer het missen van een helft. Bagger zooi dat Canal+, blij dat ik straks weg ben.

Ik heb de Fritzbox in “advanced” modus gezet, en een reset van de connectie van het Amino kastje (wat zich klaarblijkelijk alleen als een nummer presenteert xxx-xxx etc.) lost het probleem klaarblijkelijk ook op. Ik vermoed toch dat het Amino kastje dan z’n IP spul opnieuw configureert waardoor het probleem verdwijnt, maar dit was een “educated guess”.

1 like

Ja het is de dagen weer hommeles met Amino/CD.
Gisteren steeds korte onderbrekingen bij Radio (712)
Zondag en bevriezend beeld tijdens “begin gemist” even iets doorspoelen loste het probleem op…
Gisteren regelmatig bevriezend beeld.
Amino/ CD is helaas nog steeds achilleshiel van Freedom.

1 like

Bij multicast uitzendingen heb je ook te maken met VLAN4 en en de onderhandeling voor DHCP + Multicast subscription op VLAN4.
(alleen op de fritzbox). juist het staken van een uitzending die over multicast loopt is gevoeliger voor een issue met de multicasst daemon of issues met DHCP op VLAN4.
Een apparaat dat een ander kan “resetten??” of bedoel je dat de lease van een adres is verwijderd uit de DHCP server.
In het laatste geval is het adres beschikbaar voor andere systemen, maar de lease BLIJFT geldig en in gebruik op de ANIMO.
Pas als de lease termijn voor ongeveer de helft voorbij is wordt een nieuwe adres opgevraagd door een rand apparaat.
Ik zie niet in hoe dit kan helpen.
Als een machine zelf geen hostnaam geeft, EN de server geen reservation heeft, dan is idd alleen een IP adres als identificatie beschikbaar… waarschijnlijk is dit omgezet naar een DNS naam om wel iets in de DNS server in de fritzbox te zetten. (vergelijk het IP-adres maar met de naam). Het kan ook omgekeerd zijn… ip adres = a.b.c.d hostnaam = d-c-b-a…

Het is onwaarschijnlijk dat een “reset” van de animo gedaan kan worden vanuit de fritzbox, dat zou een veiligheids risico zijn voor netwerk apparaten. Meer waarschijnlijk is dat de Lease verwijdering ook een herstart van processen veroorzaakt en mogelijk de multicast daemon herstart, of VLAN 4 ook refreshed).

Beste, de laatste tijd is het 's avonds weer bar en boos. Na 21:30 heb ik de laatste weken weer bevroren beelden via mij STB. Via de smart tv app op mijn andere toestel veel minder last.
Zij er weer problemen met CD?