Brandmelders, verplicht per 1 juli 2022

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om brandmelders in huis te hebben. Of ze het kunnen controleren, of niet, daar gaat het even niet om. Nu ben ik zoekende naar een brandmelder (rookmelder) die slim is. Juist, een slimme rookmelder (brandmelder).

Ik ben zelf een Apple fan en heb daar alles voor, incl. homekit. Heeft iemand ervaring met rookmelders (brandmelders) die aangesloten zijn op homekit? Zo ja, welke heb jij dan?

Lees veel over Bosch rookmelders (rookmelder en/of twinguard). Maar ook over Netatmo en wat is nu beter, eentje die 10 jaar mee gaat incl. batterij of 10 jaar en elke keer zelf batterijen kan vervangen?

En ja, dan lees ik ook nog de Google Nest Rookmelders. Die zouden ook super zijn, maar dan zit ik weer met de koppeling van mijn Homekit, dat kan dan weer niet. Maar als mensen deze hebben en er heel erg tevreden mee zijn, dan zal ik een app moeten installeren?!?

Ik heb dus echt een aantal vragen en ik hoop dat er mensen zijn die me hier mee kunnen helpen. Alvast bedankt!

Je kunt ook een lithium batterij in een gewone doen, dan gaat het ook jaren mee.
Je hoort wel eens, dat de modellen met een vaste batterij de jaren niet halen.

De laatsten die ik kocht waren van Fire Angel, die ook garantie bied op de batterij.
Ze maken ook een model met meerdere wifi systemen.

Fritzbox is ook bezig met koppeling met andere systemen via het web.

Ik heb geen ervaring met rookmelders die ergens op aangesloten zijn.

Nieuwe huizen hebben 230V rookmelders die met een oranje koppeldraad met elkaar verbonden zijn.

1 like

Dat heb ik dus ook vernomen, daarom ga ik het liefst voor een versie waar de batterijen van te vervangen zijn. 10 jaar garantie geven, ik lees veel berichten dat mensen er eentje hebben ontvangen die al 3 jaar in het schap ligt en dan is die nog maar 7 jaar geldig. Dus dat is wel erg vervelend :frowning:

Dat je dus een berichtje krijgt met: “Hoi Internetjunk, je huis staat in brand” :smile:

Bestaan er geen uitgebreide rookmelder/luchtmeter? Zou best handig zijn, CO2 waarde enz.

Dat kan gebeuren.
Ik heb ooit een CO melder gekocht die heel gevoelig is met display, voor in de kamer.
In de gebruiksaanwijzing stond een test procedure, die je moest uitvoeren voor gebruik.
Daar kwam het ding niet doorheen. De verkoper zij dat dit normaal is.
Ik heb hem retour gedaan aan de webshop.
Wel een klein labeltje er aan gemaakt, met opschrift Defect.

Ze verkopen mij ook geen ei dat al 3 weken oud is.

Ik heb zelf het woonveilig alarm systeem (overigens zonder meldcentrale abbonnement).

Hier zijn dus ook brandmelders, co2 melders, glasbreukmelders, watermelders en uiteraard de deur/raamcontacten en bewegingsensoren aan te koppelen.

Voordeel van dit systeem ten opzichte van vele ander smartsystems is dat het ook werkt als de internet verbinding weg is.
Je krijgt op dat moment uiteraard geen alarmmedling binnen in de bijbehorende app. Wel krijg je een melding dat de internetverbinding weg is, en een melding als die weer terug is.

3 likes

Mooie info Anton, bedankt.
Zelf ben ik niet zo van dat soort bedrijven, net zoals Verisure, ben ik ook niet zo van. Het liefst hou ik het zelf onder controle en plaats ik graag wat ik bij elkaar sprokkel (laat ik het zo even lekker plat zeggen) :slight_smile: - al hoewel het woonveilig systeem er goed uit ziet!

Experimenteer graag met IOT maar een rookmelder is toch wel iets anders. Daar wil ik eigenlijk wel een goed systeem voor hebben en het liefst iets voor Apple Homekit. Maar goed, als er andere mensen zijn met andere ervaringen, altijd mooi om mee te nemen.

Voor mij was destijds een van de redenen om voor woonveilig te kiezen dat zij ook de beveiliging doen van o.a. Schiphol. En dat alle sensoren draadloos zijn, je hoeft dus nergens ja els te trekken (met uitzondering van de optionele camera)
Maar de belangrijkste reden was dat het volledig lokaal werkt. De meeste van dit soort systemen zijn afhankelijk van een werkende internet verbinding.
Uiteraard krijg je dan geen melding op de bijbehorende app, maar de inbraak/water/CO2 en brandmeldingen met bijbehorend lokaal alarm blijven gewoon werken.

En zelfs als je je abonnement op zegt blijft alles gewoon werken, wel dan zonder de app uiteraard.

slimme brandmelders of ‘domme’ ?!?

Zelf heb ik het liefst goed werkende brandmelders,
die gewoon een enorme puist herrie maken als er iets mis is,
graag met verwisselbare accu/batterij
en liefst zonder wifi of internet-toegang ; deze manier van “slim” hoeft voor mij niet.

Als je dan ook nog wordt gewaarschuwd voor het onmerkbare (maar dodelijke) koolstofmonoxide (CO), dan is dat voor mij helemaal prima.

Iemand ervaring met zulke apparaten ?!?

3 likes

Of de gulden middenweg, een bak herrie maken als ware het een domme brandmelder, maar ook via de woonveilig app een berichtje naar me sturen als een ‘slimme’ brandmelder zou doen.
Dat bedoelde ik dus ook met het volledig stand-alone kunnen werken van zo’n apparaat. Ook als het internet eruit ligt, of zelfs een volledige stroomstoring, wil ik wel dat die apparaten gewoon blijven werken.

Ze hebben geen toegang tot internet, maar slechts via een eigen draadloos protocol met het woonveilig basisstation.

Oh, en ik heb geen aandelen of zo hoor :smiley:

Ja zeker, er zitten 2 batterijen in, waarvan een voor de DECT communicatie. Hij stuurt om de 10 minuten een levensteken naar de basis. De basis heeft wel een voedingsadapter, en staat bij mij net als routers, switches en NASsen via een noodstroomvoeding geschakeld.
En er zit inderdaad ook een testknopje op.

Doen die rookmelders van Siemens het ook als de stroom is uitgevallen?
Kan je ze niet testen door op een knopje op de rookmelders te drukken?