Cambrium glasvezel Gorinchem pre-order

Hallo daar,

Vanwege de xs4all → kpn migratie keek ik op freedom.nl en zag dat men alleen (!) glas van Cambrium als pre-order product kon leveren.

Ik wil daarom graag weten wat er bij een eigen modem/router komt kijken om dit te laten werken op het Cambrium glasvezel net als ik er van mag uitgaan dat de geoffreerde Fritzbox 5540 geen bridge toestaat en men wel tot aanleg overgaat.

Zal cambrium g.pon of aon leveren? (1 GBit/s dus g.pon?)
Is er al een hardwarecombinatie bekend die met deze glasstructuur werkt?

Als g.pon:
Bestaat er een betaalbare ‘mediaconverter’ (nog niet: ONT) die van het door Cambrium geleverde glas een net ethernet signaal kan leveren? (liefst 2.5 Gbit :grinning: )
Of kan een ONT dit ook? (maar die is dan van Cambrium?)

Voor zover ik weet levert Cambrium klassiek fibre to the home.
(maar ook dat kan veranderen natuurlijk).

In het verleden heeft Cambrium 10Gbps geleverd, maar daar zijn wel voorwaarden aan, je moet enigszins kunnen laten zien dat je het nodig hebt, en omdat dat dit de uplink snelheden zijn van de wijkkasten moet je geen overlast voor de overige afnemers veroorzaken.

Wat impliceert ‘klassiek’?
10 GBps is nog niet nodig.

Ik bedoelde dus AON… (hersteld van GPON).
(Ik had haast en had niet gecheckde wat er ik gepaste had, ik dacht AON…
Er is geen ONT, maar hetzij een FOT dan wel GBIC.

Dank!
Dan zie ik het zo worden:
cambrium glas → ONT → ethernet → vuurmuur → LAN
Als die ONT zelf te doen zou zijn voor een aardige prijs in 2.5 Gbit/s is dat top.
Klopt dat een beetje?
Levert cambrium ONTs?

De FOT is meestal door provider geplaatst. Samen met een router.
(Er zijn gebieden waar een 100Mbps FOT is, die kan vziw omgezet worden naar een 1Gbps.)

2.5Gbps heb ik nog niet gehoord. Bedenk dat backhaul vaak 10Gbps is, en daar kun je niet zo veel huizen op aansluiten met 2.5Gbps.
(het originele ontwerp ging uit van 100Mbps voor een huis aansluiting, pakweg 10 jar geleden).

2.5 Gbit ethernet vs 1 Gbit glas.
Klopt het dat de zaak asynchroon over glas gaat? En dat hoe dan ook alles (internet, video, voice) in 1 Gbit/s gepropt wordt? (ik las over atm voor voice en ethernet voor internet)
Dan zou 2.5 Gbit/s ethernet niet zo nodig zijn.
Komt de hele zaak dan ook uit de ONT aan de ethernet kant? (denk ik van wel)

asynchroon>?. synchrone/asynchrone is de manier waarop losse bytes over langzame verbindingen gestuurd worden… asynchrone met start/stop signalen, synchrone in een zeer strak ritme.
ONT is alleen noodzakelijk bij recente door KPN aangelegde glasvezel. Waarbij een (1) glasvezel diverse huizen aansluit. ipv. een glasvezel / huis.
Door deze manier van aansluiten (vergelijkbaar met een Ziggo/UPC Kabelaansluiting) moet er een lokaal apparaat zijn dat jouw signaal uit de mix haalt, dat is wat een ONT doet.
Een FOT is alleen maar een omzetting van Glasvezel naar iets anders (Ethernet, serieel) en terug. Een GBIC is een compacte vorm van een FOT die in routers/switches kan worden gestoken.

Bedoel je mogelijk symmetrisch?.. Up & down gelijk: ja dat is voor glasvezel verbindingen gebruikelijk. Voor verbindingen over DSL en Kabel is het ongebruikelijk.

Ik snap niet waarom 2.5Gbps zo’n heet hangijzer is… Als je online video editing & live reviewing zou doen heb je mogelijk 100Mbps nodig,
Als je local realtime editing zou doen met remote storage dan zou 100Gbps meer reëel zijn als je in bulk aan het editen bent en met 10 tallen servers tegelijk praat.
Voor een video stream heb je worst case zo’n 35 Mbps nodig (HD met veel beeld wisselingen).
Ik heb 1Gbps omdat dat de snelheid is die regulier geleverd wordt. Leuk maar ik geloof dat de gemiddelde gebruikte snelheid de 100Mbps niet overschrijd. (In het verleden had ik 100Mbps abonnement en dat was ruim voldoende). Voor mij was en is WEL belangrijk dat er voldoende uplink snelheid beschikbaar is, dat is bij symmetrisch ook.

Graag hoor ik je uitleg waarvoor je 2.5Gbps nodig zou hebben (zowel up als down). En of je lokale systemen thuis dat aan kunnen!
Als je WiFi slechts 500Mbps ondersteund heeft 2.5Gbps geen zin.

Het 2.5 Gbit idee kwam vanuit een verkeerde veronderstelling van een synchrone data op de fiber en een asynchroon ethernet.
Ik heb aan 1 GBit/s meer dan genoeg (nu VDSL2 met 100/30 denk ik).

Je bedoelt dus symmetrisch (beide kanten deelfde snelheid) vs. a-symmetrisch (verschillende snelheid voor up/down).
Synchrone = dat opeenvolgende bits in een pakket in een zeer strak ritme op de kabel komen, bij asynchrone wordt voor elke pakket van 1-10 bits een start / stop signaal gegeven.
Als dat ritme niet super strak is over 10000 bits in een keer dan leest de ontvanger een ander bericht dan de zender stuurt.
Ethernet gebruikt overigens altijd een synchorne transmissie om de overhead van al die start/stop signalen te voorkomen.

De 2.5 Gbit was alleen bedacht om geen overvol 1 Gbit ethernet te krijgen bij een synchroon glas (wat het niet is). Niet voor een asymmentrische data verbinding tot in het glas.