Capaciteitsproblemen?

Ik heb nu enkele dagen een RIPE Atlas Probe (https://atlas.ripe.net) aan mijn pfSense router hangen. Zal de grafiekjes eens in de gaten houden. Vooralsnog stabiel. Ik heb een AON-aansluiting op KPN.

Ik zie de zelfde problemen op dit moment, en dat loopt al sinds Juli. Aansluiting is glas via KPN.

Een hoop eigen testen gedaan, daarna op verzoek van de helpdesk naar de freedom speedservers.
Ik had eerst een 500Mbit lijn die zonder problemen de capaciteit haalde maar sinds de upgrade naar 1Gbit zie ik een heel ander gedrag.

De 500mbit lijn werd getrottled, dus bij aanvang van een up/down load zag je dat ie soms tot de 600Mbit kwam en dan afvlakte. Nu met de 1Gbit lijn zie ik dat mijn upload heel mooi zo rond de 900-950 schommelt maar de download in-traint. Begint bij 180/220 Mbit en dan loopt ie langzaam op naar (deels afhankelijk van tijd op de dag) 360-560 Mbit.

Hele verhaal incl. troubleshooting (met / zonder eigen netwerk componenten, full reset vd Fritzbox incl. restore, alles zonder resultaat) ligt bij de helpdesk die eea. naar KPN zouden escaleren, maar dat is inmiddels al een maand geleden.

1 like

Dank voor het delen hier!

Ik heb inmiddels (eindelijk) contact gehad met iemand van de klantenservice, maar nu is het ook al weer een week stil.

Begreep overigens dat de klantenservice geen ‘zaken doet’ met het forum. Had ook al naar dit topic verwezen maar daar werd niets mee gedaan jammer genoeg.

@DenBolle zie jij ook zelfde gedrag met oplopende pings (en soms package drop) tussen 20:00 en 21:00?

1 like

Die oplopende latency beginnen al wat eerder, soms al rond 1900 uur. Package drop is zeer sporadisch en niet echt een issue. Ik kan er niet meteen een peil op trekken omdat ik overdag thuis werk (vaak alleen) en dan is de lijn eigenlijk prima op zich. Va. zo’n 1800 uur komen de eersten thuis en zie ik de ping idd. wat oplopen. Wat op zich wel verklaarbaar is met aangesloten pubers met eigen TV, mobiel en laptops aan de studie. En latency is op zich best acceptabel, afhankelijk van de apparatuur die het meld. Net een meeting via de freedom speed servers gedaan : https://speedtest.freedom.nl/results/?id=01GJMQST2WQCAA7C7VARDXPED8 , komt een latency van ruim 15ms uit.
Zelfde test door mijn eigen apparatuur laat nu een latency van 6 ms zien. Dat is voor mij op zich voldoende maar de gamende puber hoor ik af en toe wel eens vloeken.

Ik persoonlijk heb meer moeite met de sterk wisselende snelheden, en zeker de download. 's Nachts komen hier backups binnen die tegenwoordig langer duren over de 1GBps dan voor een dik halfjaar op de 500Mbit.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat sinds ik op de 1Gbps zit (en klaag over de snelheid) KPN me actief belt of ik terug wil stappen op KPN glas, zoals gisteren en daar vertelde de loslippige medewerker “KPN klanten krijgen natuurlijk wel altijd voorrang bij storingen dan klanten van een andere ISP.” No shit sherlock, dat was me allang duidelijk.

Haha die bellende KPN heb ik inderdaad ook al paar keer gehad ja. Erg vervelend.

Maar klinkt inderdaad alsof je soortgelijke problemen hebt. Mag ik toevallig jouw ticketnummer? Dan refereer ik daar even naar in de mijne. Wellicht doen ze meer als het probleem groter is.

Even offtopic reageren.

Ook hier wil ik deze opmerking onder de aandacht brengen bij @moderators @gerdiend om dit intern met @Freedom en @Helpdesk als visie te bespreken.
Het voorkomt ook om te gaan zwartgallen en @Anco zich dan genoodzaakt voelt om zaken prioriteit te geven omdat het forum het in de openbare kijker speelt.

De term dat de helpdesk ‘geen zaken doet’ met het forum klinkt wat ongelukkig. Wat klopt is dat de helpdesk niet het forum in de gaten houdt om te kijken of ze kunnen ondersteunen. Wil je hulp van de helpdesk dan is mail/telefoon de ingang. Daar hebben ze hun handen vol aan. Wil je hulp van onze community, dan is dit een goede plek, mede omdat hier ook kennis aanwezig is die niet bij alle helpdeskmedewerkers altijd bekend is.

Dit neemt niet weg dat wij als Freedom zeker wel dingen voorbij zien komen hier op het forum en daar op acteren. Soms snel, soms langzaam. De genoemde snelheidsproblemen zijn lastig en van veel factoren afhankelijk, soms in klantdomein, soms in ons domein, soms in netwerkdomein. We weten dat er gevallen zijn waar snelheidsproblemen voorkomen, we werken er ook aan om deze op te lossen waar mogelijk.

4 likes

Het lijkt mij, denk ik dan maar, wel handig om het forum in de gaten te houden en desnoods een aparte tag te intruduceren zoals @Helpdesk waarmee dan de Helpdesk kan worden geactiveerd om WEL het forum te bekijken. @Moderators kunnen desnoods ingrijpen als een tag onterecht wordt gebezigd.
Er is een schat aan informatie op het forum, veel gemeenschapsvoordeel te halen en een wereld te winnen door samen aan Freedom te werken.

@anon0224
Probeer me in te leven, wat er gebeurt bij Freedom als ze dit gaan invoeren.
Ik denk dat de helpdesk er minder efficiënt van wordt.

Het is nu andersom. Wij als moderator brengen een topic onder aandacht van de helpdesk als wij dat nodig achten. (en dat gebeurt echt met enige regelmaat maar dat wordt door ons niet in het betreffende topic vermeld)

De helpdesk heeft het al razend druk en proberen we zo veel mogelijk te ontzien en eerst de kennis en kunde van de forumleden te raadplegen.

Het lijkt gezien de drukte echt geen goed idee om een tag in te voeren waardoor een topic direct bij de helpdesk binnenkomt.

1 like

Die begrijp ik echt niet.
Alsof individueel mailen en bellen geen druk zou leggen op de helpdesk :upside_down_face:
Vroegûh bij xs4all kon je ook via usenet je dingen laten bespreken, niet formeel maar het welzeker (en zeer actief) opgepakt. Bij KPN kan je nu nog steeds via haar forum zaken laten uitzoeken.

En voor alle duidelijkheid een moderator kan in haar functie een onterecht gebruikte @-Helpdesk tag verwijderen en de gebruiker daarop opvoeden.

Ik probeer juist ook ihkv visie, het door Freedom gepromote forum tot een actievere bijdrage te maken voor de helpdesk. Ook makkelijker wordt het dan voor de community om zelf om oplossingen in (op) te zoeken.

Nogmaals dit is in het verlengde wat al tijden aan de gang is dat er kennelijk weinig synergie is tussen Freedom en het Forum.

Prima als dat de bedoeling is maar dan moet het niet zo worden geafficheerd. Anders wordt het voor mij ook een minder verhaal en wat zinloos om inhoudelijke issues te gaan bespreken.

Een mail sturen is sws makkelijker, niet dat je daar dan (laat staan, snel) resultaat van krijgt maar een geduldigde - bij mij automatisch - resend werkt vrij aardig.

Je moet wel bedenken dat alle moderators vrijwilligers zijn die in hun spaarzame vrije tijd hun bijdrage leveren aan de community.

Een @moderator tag zou imho prima zijn waarna wij kunnen beoordelen of het doorgezet moet worden naar onze directe ingang bij de helpdesk.

Overigens betekend dat niet dat het per definitie voorrang zou krijgen bij de behandeling door de helpdesk. Zij kijken gedeeltelijk naar first-in-first-out met in achtneming van urgentie van de storing of het probleem.

Maar om de helpdesk te ontzien, lijkt het mij erg goed dat wij als moderators er tussen blijven zitten (even los van het feit dat Freedom medewerkers hier ook met grote regelmaat meelezen.)

Maar uiteindelijk blijft de beste methode een mailtje of telefoontje direct naar de helpdesk.

Deze discussie Forum<>Freedom gaat verder nergens toe leiden, dat is mij inmiddels duidelijk omdat het te ‘druk’ (en waarschijnlijk ongewenst) is om concrete issues op het forum te bespreken.
Strategisch kan ik daar inkomen en ook voor mij reden dat het forum voor bepaalde zaken, sws intern Freedommember-only wordt.

Inzake @-moderator tag is die groep er al nl @moderators die wmb niet zouden moeten willen om, buiten regeling van orde/ntelijkheid, in een communicatie te gaan zitten.

Met de momentele insteek is dus de beste weg is om dingen per mail/telefoon te doen … waarmee het Forum wmb verliest aan mogelijke waarde die het ter lering en vermaak prima kan hebben.

Tot zover de forum/helpdesk discussie.

5 likes