Captcha (ik ben geen robot) werkt niet met freedom ip (?)

Niet helemaal zeker of dit onder juiste topic staat…

Ik heb volgende probleem:

Websites die een captcha gebruiken om in te loggen (eg paypal), specifiek captcha met de 9 fotos - klik op alles fotos met een zebrapad - ik kom in een oneindige lus terecht…en ik word nooit doorgelaten.

Ik heb dit met verschillende laptops en browsers geprobeerd en cookies instelling open of dicht. Het werkt allemaal niet.

Het werkt wel met dezelfde laptop als ik een VPN verbinding naar mijn werk open. (dus een ander ip adres naar buiten toe)
Ligt het aan mij freedom ip adres?
Ik heb onlangs een nieuw ipv4 adres gekregen. Ik had voor en heb na de veradering dezelfde problemen.

Heeft iemand een idee hoe dit te fixen?
Groet
Hans

Ik heb dit soort verhalen wel vaker gehoord maar dan van mensen die zo’n “nieuwerwetse” VPN gebruiken, of Tor, dus niet wat jij bedoelt (een verbinding met je werk) maar “om anoniem te zijn” ofzo.
Het probleem is dan dat die captcha kennelijk de “reputatie” van het IP adres meeneemt in de hoeveelheid en moeilijkheid van het ding, adressen met een slechte reputatie worden het bos in gestuurd en op die VPN servers delen natuurlijk een hoop mensen dat adres, en zitten er altijd wel een aantal tussen die denken dat anoniem zijn betekent dat je je mag misdragen.
Er zijn zelfs websites die zo’n captcha helemaal niet tonen bij adressen met een goede reputatie en dan zijn die mensen verontwaardigd.
Ik moet zeggen dat ik er zelf op mijn Freedom aansluiting geen last van heb, maar Freedom heeft vanwege de bekende IPv4 schaarste een heleboel kleine netwerkjes en van ieder netwerkje kan de reputatie weer heel anders zijn.
Wel vind ik het vreemd dat je na verandering van adres hetzelfde probleem hebt. Ik neem aan dat je nieuwe adres totaal anders is en niet “1 hoger” ofzo, en dat je dit niet gekregen hebt om dit probleem op te lossen maar dat je in die groep zat die onlangs een ander adres kreeg omdat dat hele netwerk verviel. Dan zou het wel heel toevallig zijn als je van het ene adres naar het andere adres met slechte reputatie gegaan bent.

Mijn vermoeden is dat dit weinig met het reputatie van het publieke IPv4-adres van doen heeft. Als het alleen reCapcha’s (9 to 16 fotos) betreft dan is er communicatie met de Google API noodzakelijk. Die is niet zo kieskeurig.

Het klinkt me eerder als een lokaal probleem in de oren. Ik raad de helpdesk aan om dit verder uit te zoeken.

Hoi Arien, welke helpdesk bedoel je? De freedom helpdesk? Mijn "conclusie"tot nu toe is dat het aan het freedom ip adres ligt (want als zelfde laptop, connectie via VPN naar mijn werk dan gaat het goed)…maar goed ervaring is dat je soms iets over het hoofd ziet :slight_smile:

Hoi pe1chl, ik heb een nieuw ip4 subnet gekregen, door freedom geinitieerd (ik neem aan dat het vorige verviel)…maar goed, ipv6 veranderde niet, en misschien heeft mijn ipv6 een slechte reputatie?

Tja ik weet het niet, ik heb er in ieder geval geen last van (45.83.234.x subnet) maar ik weet ook niet of het nog aan andere dingen kan liggen dan wat ik daar boven schreef.

Ja de helpdesk van freedom (helpdesk@freedomnet.nl). Het is dan handig om de URLs te sturen waarbij je dit probleem meemaakt.

Ik denk dat het onbegonnen werk is om de ‘reputatie’ van IPv6-adressen of zelfs prefixes bij te gaan houden. Maar je kunt eens proberen IPv6 uit te zetten en kijken of je het dan ook mee maakt. Veel bedrijfs-VPNs doen geen IPv6.

De kans dat het probleem aan een IPv6 adres ligt is een stuk kleiner want die 2a10:3780::/29 prefix die Freedom heeft is natuurlijk niet eerder in gebruik geweest bij allerlei misbaksels. Je zou dan hooguit het slachtoffer kunnen worden van website managers die veel te grote netwerken blokkeren nadat ze last van iemand gehad hebben. Niet dat dat niet voorkomt, maar bij sites als paypal zou je dat toch niet verwachten…

Vaak zijn dingen anders dan ze op het eerste gezicht lijken.

Een voorbeeld. Zo hadden we een klant die er van overtuigt was dat zijn IP werd geblokkeerd door Google Nederland. Want google.nl werkte niet maar google.com wel. Na onderzoek bleek dat hij achter zijn eigen NAT-router 172.0.0.0/8 aan zichzelf had toegekend. Dat overlapt met oa de adresruimte van Google.

Het is een aanname dat het wel aan de reputatie van het adres moet liggen. Dat kan maar hoeft niet. Vandaar mijn advies om naar de helpdesk te gaan.

CAPTCHA zelf is gewoon troep.

Naast het feit dat je privacy geschonden wordt, omdat Google je hiermee kan volgen op het internet, moet je zelf bewijzen dat je geen robot bent.
Vervolgens doe je dat en geeft CAPTCHA aan “Probeer het nogmaals.”. Dit herhaalt zich vervolgens 3-5 keer en als je pech hebt nog vaker.

Ik heb het zelf geblokkeerd d.m.v. browser extensies (UBlock Origin, Privacy Badger, etc…) en Firefox instellingen.
Hierdoor laadt PayPal langzamer voor mij, maar hoef ik niet meer die ellendige CAPTCHAs op te loossen.

Wat mij betreft mogen ze CAPTCHA heel snel opdoeken.