Cloudopslag via Freedom

Helaas aanmelden voor een 14-day trial professional werkt niet. Eindigt met algemene foutmelding na bevestigen credit card betaling. Email geschreven naar support.

Geven aan dat ik het op een andere browser en met incognito mode moet proberen. Zelfs geprobeerd op een andere computer. Exact zelfde probleem, helpt dus niet. Ik geef het op. Dan geen Tresorit.

We gaan op dit punt een interessante toekomst tegemoet.
Met de mogelijke verplichting bij E2EE providers om de content op illegale inhoud te scannen op de eindpunten wordt het een leuke uitdaging. Proton CEO ziet hier ook aardige donkere luchten aan de horizon:

Dat gaat dus op dezelfde manier gelden voor all E2EE diensten.

Ik kan nergens vinden of Tresorit standaard webdav protocol ondersteunt. Zonder dat voor mij een Nogo.
Ik gebruik zelf Hidrive en Stack, beide via Webdav protocol.

Weer een gevalletje van vendor lock-in. Voor wie een Synology NAS heeft, wellicht de ideale oplossing, maar niet voor de overige gebruikers.
Ik kies voor een standaard webdav protocol, met als extra beveiliging dat ik op het Mijn Freedom dashboard kan instellen vanaf welke IP-adressen mijn cloudstorage kan worden benaderd. Uiteraard staat het eigen IP-adres vast in die lijst, en geldt die lijst niet voor gedeelde bestanden/mappen, tenzij ik aanvink dat het wel geldt.

Tresorit is voor mij onbruikbaar op dit moment.

Omdat het geen webdav heeft?
De reden dat ze dat soort dingen niet hebben is volgens mij dat de exncryptie plaats vind voordat je een en ander opstuurt naar hun opslag.

Of is er een ander reden?

Voor mij is het onbruikbaar omdat ik niet eens een (proef)account kan aanvragen, (zie eerder bericht)

Stack lijkt me wel wat. Ook bestanden delen en directories delen is zo te zien mogelijk.

Hoe zit het met de backup faciliteit van een NAS.
Daar gebruik ik op dit moment “Rsync over Remote SSH” voor.
Kan dat ook met FTP? Verwijdert dat dan wel automatisch zaken van Stack die niet meer op de NAS staan?

Stack is een variant van owncloud/nextcloud (oudere versie).
FTP wil je niet gebruiken, dat protocol stuurdt wachtwoorden onbeschermd over het internet. (en verwijdert niets zonder directe opdracht).
Kun je een webdav drive mounten? (mount -t davfs2… ).

Nee helaas dat lukt niet op mijn NAS.

Alternatief: op een systeem dat wel een dav mount kan doen EN een drive op de NAS kan mounten…
de backup / copy / encryptie etc. laten draaien. (dan mogelijk het liefst van een snapshot om een meer point in time backup te krijgen).

Stel dat ik via “mount -t davfs2” de Stack mount op een Raspberry Pi.
En dan vervolgens de NAS een “Rsysnc over remote SSH” naar die mount op de Raspberry Pi zou laten doen.
Zou dat kunnen werken?
Moet ik dan nog iets speciaal op de Raspberry Pi zetten voor de rsync?
Wat zou dan de belasting van de Raspberry Pi zijn?
Heeft die daar wel voldoende geheugencapaciteit voor?

Ja dat zou moeten werken.

Ik zou even kijken naar rsyncd (rsync als service dat maakt het wat makkelijker… op je nas is het dan wsch:

rsync RPI::servicenaam

Waarbij servicenaam de naam is die zelf instelt op de RPi.

afbeelding

Ja dat kan zowel op de Fritzbox door een USB-disk aan te koppelen (dus niet op de 5530) als op een QNAP NAS via de QNAP-App HybridMount (vereist wel QTS 4.4.2 of later - ondersteund op NAS modellen vanaf ca 2015)

In beide gevallen wordt op je eigen storage een cache gebruikt waarmee de toegangssnelheid van je cloud-storage aanzienlijk wordt verhoogd. Op de Fritzbox kan je maximaal één webdav account per Fritzbox aansluiten en is de caching transparant en onzichtbaar via de vrije ruimte op je aangesloten USB-disk. De cloudstorage verschijnt als directory “online_storage” in je FritzNAS naast je USB-partities en je memory ruimte.
In het geval van QNAP heb je minimaal een caching partitie van 100 GB per cloudprovider nodig. Op iedere NAS kan je in principe meerdere cloudstorage providers parallel aansluiten, zij het dat je vanaf de derde cloudprovider licentiekosten moet betalen. QNAP ondersteunt naast Webdav ook andere protocollen waaronder Dropbox en (met beperkingen) OneDrive (Business). Elke Cloudprovider verschijnt als map waarvan je de naam zelf kiest, in je storage portaalmap.
afbeelding
afbeelding

In de afbeeldingen (screenshots Windows explorer) zijn cloud-accounts niet te onderscheiden van lokale mappen. In mijn geval wijzen B:\Online_storage en Q:\Hidrive naar dezelfde map in de Cloud via een verschillende cache. Als je via de ene route iets wegschrijft en het via de andere route wil teruglezen kan de synchronisatie enige minuten op zich laten wachten.

Sommige cloud providers bieden ook een downloadbare app aan (voor iPhone en Android) en/of een Windowsapplicatie om rechtsreeks toegang te krijgen.

1 like

Sorry snap er eigenlijk niets van.
Wat heeft het mounten van een webdav op mijn NAS te maken met een USB-disk op mijn Fritz!Box?
En wat QNAP is weet ik niet. Heb een readynas.

QNAP (bedrijf) is een pionier op het gebied van NAS… in alle soorten en maten. van instap model met twee schijven op je bureau tot modellen die richting 500TB storage gaan. (24 slots a op dit moment 20TB + 6 * SSD sloten… nu tot 15TB).
Sinology ontstond als concurrent. en anderen volgden.

ReadyNas kan aan Google drive gehangen worden, waarom dus niet aan een andere WebDAV.

De Fritzbox modellen met USB-poorten hebben een NAS-functie aan boord, die ook webdav ondersteunt. Maar om cloudstorage op een Fritzbox aan te sluiten moet je eerst een USB-disk (of -stick) er in steken, omdat de Fritzbox die voor caching op je cloudstorage gebruikt. Overigens is een USB-stick in dit geval niet aan te bevelen, omdat bij cloud gebruik de stick spoedig zal overlijden.