Vandaag hebben installateurs van de De Digitale Stad een glasvezel aansluitpunt in mijn huis in het Rivierengebied opgeleverd. Glasvezel is nieuw voor mij. Begreep van de mannen dat ik ergens volgende week via een postcode check bij een internet provider (freedom wordt mijn keuze) zou moeten kunnen zien dat ik glasvezel internet kan bestellen. Nu zie ik daar nog niks op mijn adres.
Volgende stap zou dan de aanschaf/installatie van hardware zijn. Om die reden heb ik ze gevraagd wat voor glasvezel techniek ik heb gekregen: AON vertelde ze me. Begrijp dat het een point-2-point verbinding is en niet meer zo gangbaar is tegenwoordig. Kon niet zo veel vinden op het forum over de combi AON met MikroTik.
Ik heb namelijk al een MikroTik CRS125-24G-1S-2HnD router in de meterkast hangen met een nog lege SFP aansluiting. Zo mooi zijn als ik die nog kan blijven gebruiken. Graag wat advies m.b.t. twee vragen die ik heb:
Kan ik mijn “oude“ router nog gebruiken voor de glasvezel aansluiting of kan ik beter een nieuwere kopen?
Welke SFP module kan ik het beste kopen voor AON en heb ik naast die SFP nog iets anders nodig (bekabeling tussen SFP en een wit vierkant kastje in mijn meterkast waar KPN op staat met aan de onderkant rechts een blauw klepje)?
Hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen. Alvast bedankt!
Volgens mij is AON de oorspronkelijke techniek waarbij jouw verbinding over een eigen, ongedeelde vezel loopt. Dat betekent dat jouw aansluiting niet afgesplitst hoeft te worden op de fysieke laag en dat de data ook niet ge-encrypt hoeft te worden. Het komt er op neer dat je, op het optiek (de SFP module) na, geen speciaal apparaat hoeft te hebben om gebruik te maken van de aansluiting. Dat maakt deze techniek makkelijker te gebruiken voor de eindgebruiker dan PON.
Als ik goed heb begrepen wat AON is dan heb dit zelf ook. (Het staat vast ergens vermeld maar ik ben dat niet tegengekomen). Bij mij was het zo “simpel” als de juiste SFP (via de juiste optische patchkabel) op de NTU aansluiten en de PPPoE instellen en opstarten.
Het werk zat hem voornamelijk in het configureren van de router voor TV en voor IPv6. Maar dat werk had ik ook gehad bij een andere verbindingstechniek (PON).
Jouw huidige router kan het volgens mij prima aan.
Je moet er bij het aanschaffen van een SFP op letten dat hij de juiste kleuren (golflengten) gebruikt. Aangezien er een enkele vezel wordt gebruikt voor heen- er weerverkeer, moet de SFP hierop worden gekozen. Ik heb een Mikrotik S-35LC20D (met een zendgolflengte van 1310nm een een ontvangstgolflengte van 1550nm) en werkt prima. Ik heb ook een Draytek 455-0000007-01 getest en die werkt ook. Tenminste, op mijn aansluiting. Kijk voor de jouwe even goed naar de specs.
Voor de optische patchkabel moet je goed opletten welke je gebruikt. Als jouw NTU een blauwe connector heeft, schuif hier dan, hoewel deze prima past, geen groene in (of vice versa)! Waarschijnlijk krijg je bij oplevering een plastic kapje voor over de NTU waarin al de juiste kabel zit. Mocht die kabel toch niet passen op jouw SFP dan kun je die eenvoudig vervangen.
Het beste is om even te wachten. Dan kan Freedom je adviseren wat je eventueel moet aanschaffen.
Dan kun je in 1 keer de juiste materialen aanschaffen.
Er zit een kleine asterisk bij de opmerking “ergens volgende week via een postcode check bij een internet provider”.
Dat er een huisaansluiting is gerealiseerd wil nog niet altijd zeggen dat er al snel iets uit onze postcode check komt rollen. Dit is voornamelijk vanwege het feit dat een belichter soms nog even wat meer tijd nodig heeft om een POP (glasvezel centrale) in te richten.
Het ligt er dus een beetje aan wie de belichter is op de glasvezel voor Freedom en hoe snel deze hun kant van het netwerk hebben ingericht.
Mocht je meer zekerheid willen hebben kun je altijd even een mailtje onze kant op gooien (helpdesk@freedomnet.nl) of het contactformulier invullen ( Contactformulier | Freedom Helpdesk ) met daarin je vraag en de postcode en het huisnummer waarover het gaat. Dan kunnen we hier aan de achterkant even verder kijken of er al iets bekend is.
Wij kunnen je dan mogelijk ook iets beter informeren over welke techniek wij gaan leveren (want dat hangt weer af van wat de belichter in de POP heeft geplaatst aan apparatuur).