Connect met freedom internet via MikroTik en AON Glasvezel aansluiting

Hi,

Vandaag hebben installateurs van de De Digitale Stad een glasvezel aansluitpunt in mijn huis in het Rivierengebied opgeleverd. Glasvezel is nieuw voor mij. Begreep van de mannen dat ik ergens volgende week via een postcode check bij een internet provider (freedom wordt mijn keuze) zou moeten kunnen zien dat ik glasvezel internet kan bestellen. Nu zie ik daar nog niks op mijn adres.

Volgende stap zou dan de aanschaf/installatie van hardware zijn. Om die reden heb ik ze gevraagd wat voor glasvezel techniek ik heb gekregen: AON vertelde ze me. Begrijp dat het een point-2-point verbinding is en niet meer zo gangbaar is tegenwoordig. Kon niet zo veel vinden op het forum over de combi AON met MikroTik.

Ik heb namelijk al een MikroTik CRS125-24G-1S-2HnD router in de meterkast hangen met een nog lege SFP aansluiting. Zo mooi zijn als ik die nog kan blijven gebruiken. Graag wat advies m.b.t. twee vragen die ik heb:

1. Kan ik mijn “oude“ router nog gebruiken voor de glasvezel aansluiting of kan ik beter een nieuwere kopen?
  2. Welke SFP module kan ik het beste kopen voor AON en heb ik naast die SFP nog iets anders nodig (bekabeling tussen SFP en een wit vierkant kastje in mijn meterkast waar KPN op staat met aan de onderkant rechts een blauw klepje)?

Hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen. Alvast bedankt!

Peter

Volgens mij is AON de oorspronkelijke techniek waarbij jouw verbinding over een eigen, ongedeelde vezel loopt. Dat betekent dat jouw aansluiting niet afgesplitst hoeft te worden op de fysieke laag en dat de data ook niet ge-encrypt hoeft te worden. Het komt er op neer dat je, op het optiek (de SFP module) na, geen speciaal apparaat hoeft te hebben om gebruik te maken van de aansluiting. Dat maakt deze techniek makkelijker te gebruiken voor de eindgebruiker dan PON.

Als ik goed heb begrepen wat AON is dan heb dit zelf ook. (Het staat vast ergens vermeld maar ik ben dat niet tegengekomen). Bij mij was het zo “simpel” als de juiste SFP (via de juiste optische patchkabel) op de NTU aansluiten en de PPPoE instellen en opstarten.

Het werk zat hem voornamelijk in het configureren van de router voor TV en voor IPv6. Maar dat werk had ik ook gehad bij een andere verbindingstechniek (PON).

1. Jouw huidige router kan het volgens mij prima aan.
  2. Je moet er bij het aanschaffen van een SFP op letten dat hij de juiste kleuren (golflengten) gebruikt. Aangezien er een enkele vezel wordt gebruikt voor heen- er weerverkeer, moet de SFP hierop worden gekozen. Ik heb een Mikrotik S-35LC20D (met een zendgolflengte van 1310nm een een ontvangstgolflengte van 1550nm) en werkt prima. Ik heb ook een Draytek 455-0000007-01 getest en die werkt ook. Tenminste, op mijn aansluiting. Kijk voor de jouwe even goed naar de specs.
  3. Voor de optische patchkabel moet je goed opletten welke je gebruikt. Als jouw NTU een blauwe connector heeft, schuif hier dan, hoewel deze prima past, geen groene in (of vice versa)! Waarschijnlijk krijg je bij oplevering een plastic kapje voor over de NTU waarin al de juiste kabel zit. Mocht die kabel toch niet passen op jouw SFP dan kun je die eenvoudig vervangen.

Het beste is om even te wachten. Dan kan Freedom je adviseren wat je eventueel moet aanschaffen.
Dan kun je in 1 keer de juiste materialen aanschaffen.

Er zit een kleine asterisk bij de opmerking “ergens volgende week via een postcode check bij een internet provider”.

Dat er een huisaansluiting is gerealiseerd wil nog niet altijd zeggen dat er al snel iets uit onze postcode check komt rollen. Dit is voornamelijk vanwege het feit dat een belichter soms nog even wat meer tijd nodig heeft om een POP (glasvezel centrale) in te richten.

Het ligt er dus een beetje aan wie de belichter is op de glasvezel voor Freedom en hoe snel deze hun kant van het netwerk hebben ingericht.

Mocht je meer zekerheid willen hebben kun je altijd even een mailtje onze kant op gooien (helpdesk@freedomnet.nl) of het contactformulier invullen ( Contactformulier | Freedom Helpdesk ) met daarin je vraag en de postcode en het huisnummer waarover het gaat. Dan kunnen we hier aan de achterkant even verder kijken of er al iets bekend is.

Wij kunnen je dan mogelijk ook iets beter informeren over welke techniek wij gaan leveren (want dat hangt weer af van wat de belichter in de POP heeft geplaatst aan apparatuur).

Inmiddels heb ik de aansluiting gekregen met een freedom abbonnement. Onderstaande kastje (FTU?) van KPN is gemonteerd in mijn meterkast. Had al een kabeltje gekocht om de SFP aan te sluiten op het kastje van KPN (https://www.amazon.nl/dp/B0D2PCR3MJ?ref_=pe_111809601_1111269701_i_fed_asin_title&th=1). De ene kant past prima op de SFP maar de andere kant lijkt niet te passen op de FTU. Iets met MALE past niet op MALE of zo iets lijkt het. Iemand enig idee welke kabel ik voor mijn situatie wel zou moeten gebruiken en waar ik die kan vinden/kopen?

De connector hier….

Lijkt wel heel veel op de connector aan het eind van mijn glasvezel kabeltje.

De kabel die ik heb gekocht:

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Daar mist het koppelblokje. Bizar dat dat zo is opgeleverd. Ze zijn los te koop.

Overigens, weet je zeker dat je een APC geslepen LC connector aan de SFP-kant kunt gebruiken? Die heeft een blauw handeltje en blauw betekent vaak dat het PC geslepen wordt verwacht.

Even voor de duidelijkheid.

Bedankt! Koppelblokje gekocht wordt morgen afgeleverd. Ik heb even gekeken. Mijn kabeltje heeft alleen twee groene connectoren. De SFP die ik had gekocht was onderdeel van een setje met een blauw klipje en een geel klipje. De groene connector past prima in de SFP met het blauwe klipje. Maar als de kleuren moeten matchen dan zou ik dus een SFP met een groen klipje moeten kopen of een kabeltje met een blauwe connector?

Het kabeltje dat ik nu heb ziet er uit als: aan een kant LC (die past in mijn SFP) en een kant SC die zou ik met het koppelblokje moeten kunnen aansluiten op het kastje van de KPN.

Zoals het plaatje aangeeft.
Beschadigd een groene connector de blauwe.
Die is ±8 graden schuin.
Je moet een ander kabeltje hebben.
Voor de blokjes maakt de kleur niet uit, die zijn hol.
Dat geeft hooguit verwarring.

@arien Zo worden TK-01 connecties altijd opgeleverd. Als er een modem van Freedom wordt geleverd zorgen wij voor een patchcover (inclusief een koppelblokje). :wink:

Op SC-APC/LC-APC TK01 patch cover incl. glasvezelkabel GROEN-LC_GROEN - FritzShop kun je zo’n patchcover ook eventueel bestellen. Dat helpt met het aansluiten van de connector in het aansluitpunt (alleen heeft de bovenstaande een LC/APC aansluiting, dus dan moet je nog een los kabeltje bestellen van SC/APC naar LC/(U)PC).

Ik zie zojuist dat ik ernstig ben gecorrigeerd door @Bastiaan. Je krijgt een “patch cover” waar het koppelblokje bij zit. Excuus! ik zit toch meer in het core-netwerk.

Maar wat ik wel zeker weet is dat het feit dat je LC-connector in de SFP past niets zegt over het type ferule die dient te worden gebruikt. De ferule is het keramische tipje waarin het einde van de fiber is afgewerkt.

Dat moet je echt opzoeken in de specificaties. Veruit de meeste SFPs verlangen (U)PC maar speciaal bij de bi-directionele types willen ze ook nog wel eens APC verlangen.

Iets meer achtergrond.

Wat de aanduidingen LC (Little Connector*) en SC (Square Connector*) betreffen. Dat zijn de connector-types. Dus die zeggen wat over vorm en afmetingen, borging mechanisme.

PC staat voor phycial contact, de tips van de ferules komen tegen elkaar aan. Dat lijkt een open deur maar in de beginjaren van glasfiber bestond dat nog niet. Men kon toen nog niet zo precies connectors fabriceren. Toen had je vloeistof of gel-achtig spul in connectoren.

PC is eigenlijk ouderwets, tegenwoordig is alles UPC, Ultra Physical Contact, die zijn iets ronder geslepen en geven minder koppel en reflectie verlies.

APC staat voor Angled Physical Contact. Door de tip schuin te slijpen worden de onvermijdelijke reflecties uit de fiber gekoppeld. Eigenlijk hoort de hoek er bij te staan. Die is vrijwel altijd 8 graden. Maar je hebt ze ook die onder een hoek van 9 graden zijn geslepen. Die zijn vaak donker groen.

Je hebt dus LC/PC, LC/UPC, LC/APC-8, LC/APC-9 en die passen allemaal in je SFP maar doen het niet allemaal even goed :slight_smile:

* Er bestaan andere definities van de betekenissen.

Jouw PC variant is normaal toch ook beige?
Je hebt natuurlijk altijd fabrikanten die zich niet aan de kleur houden.
Een grote ergernis bij b.v. USB.

Beige en zwart zijn voor multi mode fiber. Die zijn altijd PC. Een APC uitvoering zou daar onzinnig zijn.

Het betreffen inderdaad industrie standaarden. Er van afwijken is voor zover ik weet niet strafbaar.

Hoi Allemaal, inmiddels heb ik het koppelblokje binnen en gemonteerd in de FTU/TK-01 van KPN. Verder heb ik ook een nieuw glasvezel kabeltje gekocht:

SC-APC –> LC-UPC.

De (groene) SC-APC kant aangesloten op het groene koppelblokje in de TK-01
De (blauwe) LC-UPC kant aangesloten op de SFP (S-53LC200) met blauw clipje (TX 1310NM; RX1550NM) in de Mikrotik router die ik voor het testen van de verbinding naar Freedom wil gaan gebruiken.

Nu wordt het spannend. Kan ik hiermee verbinding krijgen? Eerst maar eens zo simpel mogelijk beginnen. Klopt het dat dit de minimale Mikrotik configuratie is voor internet waarmee ik verbinding zou moeten kunnen krijgen?

/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] mtu=1508

/interface vlan
add interface=sfp1 mtu=1508 name=vlan6-freedom vlan-id=6

/interface pppoe-client
add add-default-route=yes disabled=no interface=vlan6-freedom max-mtu=1500 name=pppoe-out1 user=fake@freedom.nl password=“1234”

Als ik hiermee test krijg ik dit te zien in de logging:

pppoe-out1: initializing…
pppoe-out1: connecting…
pppoe-out1: terminating… - disconnected
pppoe-out1: disconnected

Dat is wel jammer en ziet er niet zo best uit.

@BeastieBoy

Ik leer de helpdesk collega’s altijd om het als volgt aan te pakken:

1. Controleer eerst of de verbinding is opgeleverd.
  2. Controleer of het goed aangesloten zit (is het van A-fiber naar het apparaat wat het signaal ontvangt goed aangesloten). Even goed letten op los zittende connectoren en stofkapjes die niet verwijderd zijn.
  3. Zitten er geen knikken in de patchkabel en ziet de aansluiting er netjes uit?
  4. Is er licht te meten op het apparaat wat aangesloten is? En komt er licht binnen. (niet in de glasvezel zelf kijken of er licht uit komt, dat is schadelijk voor de ogen).
  5. Kan de PPPoE sessie worden opgebouwd (worden de juiste instellingen gebruikt).
  6. Komt er internet overheen.

(en mocht je een ander apparaat hebben om mee te testen of deze wel licht zou krijgen, dan is het natuurlijk altijd fijn om die ook te testen. Maar dat heeft niet iedereen natuurlijk.)

Dus de vraag of PPPoE het doet is 1 van de latere dingen die ik zou controleren. Eerst even het fysieke stukje en datadrager controleren. :wink:

Mocht er geen licht uit de glasvezel komen en is het goed aangesloten, dan moet er mogelijk een ticket naar de belichter gestuurd worden voor onderzoek naar de verbinding (vaak is er dan verkeerd gepatched in de PoP (glasvezelwijkcentrale). Daarvoor zou ik even de helpdesk bellen. Dat is het snelste.

Dubbelcheck even of speed auto-negotiation uit staat; op sommige optics geeft dit een probleem:

set [ find default-name=sfp1 ] speed=1G-baseX auto-negotiation=no mtu=1508 rx-flow-control=auto tx-flow-control=auto

Als je wel een link hebt maar geen PPoE verbinding kunt opzetten dan zou het technisch gezien moeten werken; je zou dan vervolgens moeten uitvissen waarom PPPoE niet werkt.

/interface/ethernet/monitor sfp-sfp1

geeft in dat geval “Status: link-ok” aan

Dat wordt inderdaad spannend. De specificaties voor KPN AON vind je hier: Eigen apparatuur instellen en gebruiken | KPN . Als je daar doorklikt op Glasvezel Internet, zie je bij AON RX 1490 nm staan. Ik lees bij MikroTik voor jouw SFP niets over RX-ondersteuning van 1490 nm.

Ik neem aan dat je de S-35LC20D bedoelt (blauw clipje, TX1310 nm / RX 1550 nm). De S-53LC20D (geel clipje) is TX 1550 nm / RX 1310 nm. MikroTik verkoopt deze twee als kit voor gebruik aan weerszijden van een glasvezelverbinding.