Datalogger via wifi maakt geen verbinding meer

Doe mij maar regelaars per paneel (micro omvormers), dan ten minste geen brand gevaarlijke DC draden op het dak.
Een betere oplossing dan de Chinese meuk: Bijvoorbeeld van NL-bodem: Enphase, Betrouwbare residentiële en commerciële oplossingen voor zonne-energie en -opslag | Enphase

Ik heb de knoop ook nog niet doorgehakt met de zonnepanelen.

Micro omvormers lijkt mij ook beter, veel verkopers willen het niet verkopen.
Ook DC draden even lang laten en twisten, snapt ook iedere zonnepaneelboer niet.
Als je het zelf goed doet, krijg je wel buren die een goedkope stoorzender op dak leggen.
Het gebruiken van goedkope stekkers van een ander merk is ook zoiets.
Dan heb je na een tijdje een aardlek. Het niet aarden van metaal gebeurt ook.
We hadden hier ook een, die verkocht eigen merkt panelen.
Sticker met een hoger vermogen er op…verkopen maar.
Een kleur snoer gebruiken zonder de juiste bescherming zie je ook vaak.
Dit is niet nodig de mantel is dik genoeg, zeggen ze dan.
Er was er ook een die wilde de panelen aansluiten op de lasdoos van de wasmachine die gevoed wordt door een schroefkop en een 500mA ALS.
Van ALS van het type A en F hebben ze ook nog nooit gehoord.

Daadloos op het netwerk, geniet ook niet mijn voorkeur.
Ze drukken er maar een netwerk kaartje in.
Op een moeilijke plek, kan daar evt wel een Fritz Repeater naast, die heeft ook een RJ45

een verhuurder in mijn woonwijk is nu bezig op al hun huizen zonnepanelen te leggen. Gevolg is dat ik nu een geweldige storing heb op mijn radio zend apparatuur overdag. Melding gedaan bij het bedrijf dat de zonnepanelen legt, maar die verwijst mij door naar de opdrachtgever. Nu melding gedaan bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, het vroegere Agentschap Telecom. Zij nemen de melding serieus en starten een onderzoek op. Vooral omdat het om ongeveer 40 huizen gaat in 1 wijk en de recente problemen met C2000 hulpverleners, ook veroorzaakt door storingen van zonnepanelen.

RDI ook zo’n handige club.
Probeerde in te loggen.
Daar moet je een ID kaart met pincode hebben.
En die heb ik niet.

Zonder meer geen DC draden: Als daar kortsluiting ontstaat, krijg je een geweldige vlamboog met alle gevolgen van dien. Daarom micro-omvormers met AC uitgang. En dan niet van een Chinees want die hebben van EMC al helemaal geen kaas gegeten. Enphase wel. Maar wel door proffessional laten aanleggen die verstand van zaken heeft, anders krijg je levensgevaarlijke situatie in je meterkast die echt niet aan NEN1010 voldoet.

Heb regelmatig gevraagd wat voor opleiding de mensen hebben, die de panelen leggen in de buurt.
Ben er nog niet 1 tegen gekomen die een diploma heeft voor elektrotechniek.
De meterkast halen ze kant en klaar bij de groothandel om de hoek.
Als je iets afwijkends vraagt, krijg je zelfs geen offerte meer.
Als je dan ook nog verteld dat je een BEI-VP certificaat hebt gehad, haken ze ook af.

Ik ben blij dat ik ze indertijd zelf heb geïnstalleerd, inclusief aanpassingen van de meterkast.
Als zendamateur heb ik zowel bij de panelen, optimizers (het is een SolarEdge systeem) en de omvormer aan de DC- en AC zijde kwistig met ferrietkralen gestrooid. Tevens de plus en min bij elkaar gehouden. Dus geen open lus. Mijn installatie geeft nauwelijks storing. Alleen op 10 meter heb ik behoorlijke storing van m’n eigen installatie.

Helaas hebben de buren tegenwoordig ook panelen en die geven me een partij storing :face_with_raised_eyebrow:. Daar lusten de honden geen brood van.

On-topic: ik heb de omvormer bedraad gekoppeld met het lokale netwerk…

1 like

Heb ooit eens in de goede oude tijd snel een baken in de lucht gezet, toen de buren een antenne versterker kregen. De monteur komt het dak af en geen beeld.
Daar was ik op tijd bij, toen kwam het betere spul uit de bus.

Vraag me af, of dat met panelen ook zo is.
Als je een beetje vermogen maakt met AM in de 10m band.
Gaat dan de buurt op tilt?

Haha dat zou mooi zijn als het zou kunnen. Even de omvormers uitzetten van de buren. Als ik op HF wil werken.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.