De Freedom email dienst die geleverd wordt door Soverin blijft helaas uitdagingen geven.
Ik heb moeten vaststellen dat email van een VVE administrateur, waar ik eerder email van ontvangen had, spontaan in de spambox terecht gekomen is. Dat heeft heel vervelende consequenties gegeven. En het is niet een email: alle email hierover is nu spam volgens Soverin.
Als ik naar de headers kijk, dan staan alle DKIM flags enzovoort op groen. Allemaal!
Maar “iets” triggert dit. Als ik een voorbeeld naar helpdesk@freedomnet.nl stuur, wordt ook dit mailtje geweigerd.
Hoe kom ik in contact met Freedom / Soverin mensen die me kunnen vertellen wat er mis is?
Onderdeel van “Freedom” is dat ik de email ellende kan uitbesteden. Maar uitbesteden aan een partij die om onduidelijke redenen mail als spam aanmerkt - dan is de lol er wel snel af.
Herkenbaar, ook zoiets meegemaakt t/m idem aanmaningen om afscheid te nemen van een Soverin mailaccount tbv noodzakelijke mail.
Ronduit vervelend te gaan twijfelen aan ontvangst, doorgifte of standaard daarvoor dan de spambox van een maildienst te moeten (her)controleren.
Daarvoor ter overleg in contact komen is een bijkans heilloze weg gebleken met wat mij werd aangezegd zo is het, take it of leave it. Er is(b)lijkt geen standaard, ook omdat spam een bewegend doeltwit is.
Ik denk dat veel irritatie te vermijden is met weten hoe dingen zijn ingericht en dat elke wijziging sws wordt aangekondigd ipv dat te moeten bemerken.
Een manier om echt in contact te komen is bij Freedom telefonisch of desnoods via een (BVO) mailklacht procedure. Soverin gebruikers kunnen Tickets via de browser insturen en worden dan relatief snel (<2 dagen) behandeld.
Update: met dat idee ook maar’s onze Freedom postbox via webmail gecheckt om te ontdekken dat daarin 2 facturen stonden als spam, die inmiddels via incasso zijn afgeschreven. Dus geen probleem.
Betreffende mail van een gekende afzender, opnieuw aangemerkt als “geen spam”.
Als de afzender van shared webhosting gebruik maakt kan dit betekenen dat de server van die provider op een blacklist terecht is gekomen. Kan je testen (met het IP-adres) op b.v. Email Blacklist Check - IP Blacklist Check - See if your server is blacklisted . Het gaat ook vaak vanzelf over, blacklists hebben meestal een TTL, ook als er geen delisting verzoeken komen.
Suggestie: voorbeeld eerst even zippen en de .zip als bijlage sturen.
Ik heb af en toe vergelijkbare problemen. Niet vaak, een paar keer per jaar op 4 mailboxen. Maar voor Freedom had ik privé Ziggo en zakelijk Microsoft 365 en daarmee had ik het ook af en toe.
Als een server op een blacklist staat, wordt de verbinding en daarmee de email geweigerd. De email komt dan niet in de spambox en als ontvanger weet je van niks.
Dit is in ieder geval zo als de server op een blacklist van spamhaus.org staat.
Een aantal helpdeskers kunnen een beperkte tijd terugkijken in de logs wat er gebeurd.
helpdesk@freedomnet.nl handelen we zelf af, dus buiten Soverin om. Als mail ook daar wordt geweigerd dan is er echt wel wat loos. Want onze eigen mailserver is een heel stuk toleranter dan die van Soverin.
Ik heb uit gesprekken begrepen dat Soverin de leesbare spam-headers tegenwoordig bewust niet meer toevoegt; omdat men merkte dat daar serieus gebruik van werd gemaakt door spammers. Via die headers was is mogelijk om spammail zodanig te “tunen” dat het toch door de filters heen glipt.
//–//
Het bekende dilemma… transparantie versus bewuste obfuscatie met als doel vergroten van (wiens?) veiligheid. Een discussie die alleen maar kan afglijden omdat veiligheid een eigen beleving is.
Ik krijg doorgaans een lichte rilling wanneer anderen zonder dat ik daar zelf over kan beschikken, besluiten nemen voor mijn veiligheid.
Ik denk dat bedrijven die zich opsluiten in hun geheimhouding met hoe zij opereren om te waken, de (eind)gebruiker geen dienst bewijzen.
Dit geldt wmb voor achterhouden van informatie omtrent werking tot acties van sommige leveranciers die publicatie van onveiligheden vervolgen en discussies voor verbeteringen negeren.
Freedom levert extreem goed internet zonder een expliciete modemverplichting (=vrij). Alles wat ze leveren meer dan dat is gewoon niet eens in de buurt te noemen van de kwaliteit van hun internet. Je moet andere diensten dan internet dus gewoon zelf doen of bij een derde stallen, als je er serieus gebruik van maakt. Het klinkt alsof je dat doet, dus ik zou daar gewoon naar handelen.