Hotmail en Live - Deel van het subnet geblokkeerd

Ik vond deze documentatie van Hetzner die het heeft over twee verschillende systemen bij Microshoft en jouw block zit in hun Outlook list.

Hetzner over het deblokkeren:

If they still refuse to delist the IP, and you’ve only recently been allocated the IP, you can inform them of this. They will then require an email or PDF confirmation from us, the ISP, with information on when the IP was allocated. To request this confirmation from us, please contact our support team by opening a support request via your administration interface, and let us know exactly what Microsoft needs.

In those rare cases where all of the above fails, we can fill out the delisting form for your IP. We don’t have any special contacts at Microsoft, but their support will sometimes respond differently to a new delisting request. If that doesn’t work for us either, the only solution is to change the IP.

Direct link: https://docs.hetzner.com/robot/dedicated-server/troubleshooting/microsoft-blacklist/#outlook

Ik heb er voor mijzelf een bookmark van gemaakt omdat ik over minder dan een week ook op het Freedom netwerk zit.

1 like

Ik zit sinds vandaag op het netwerk van Freedom en zojuist getest met een mail naar een Hotmail gebruiker. De mail kwam is geaccepteerd na het controleren van SPF, DKIM en DMARC door hun.

1 like

Dank voor het testen en je melding van het resultaat :+1:

In tegenstelling tot wat ik eerder meldde: afleveren van mail over IPv6 werkt niet bij Hotmail.

Over IPv4 gaat het nog steeds op dezelfde manier fout:
status=bounced (host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.13.33] said: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.138.229.xx] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [HE1EUR04FT061.eop-eur04.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL FROM command))

Overigens lijkt ofwel mijn IP adres, ofwel (een deel van) het subnet geblokkeerd bij etsy.com; Ik kom er met geen mogelijkheid op (HTTP error 429). Als we bij de buren zitten of we gaan over het mobiele netwerk dan is er niets aan de hand (maar dat is misschien iets voor in een ander topic).

Die moest ik opzoeken want die was ik nog nooit tegengekomen:

429 Too Many Requests (RFC 6585)
The user has sent too many requests in a given amount of time. Intended for use with rate-limiting schemes.

Ik had een bevestiging gevraagd bij MS:

Received: from SN1NAM01FT031.eop-nam01.prod.protection.outlook.com
(10.152.64.55) by SN1NAM01HT016.eop-nam01.prod.protection.outlook.com
(10.152.65.75) with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.3933.31; Mon, 15 Mar
2021 09:52:26 +0000
Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 45.138.231.xxx)
smtp.mailfrom=msatter.ln; hotmail.com; dkim=pass (signature was
verified) header.d=msatter.ln;hotmail.com; dmarc=bestguesspass
action=none header.from=msatter.ln;compauth=pass reason=109
Received-SPF: Pass (protection.outlook.com: domain of msattter.ln
designates 45.138.231.xxx as permitted sender)
receiver=protection.outlook.com; client-ip=45.138.231.xxx;
helo=xxx-231-138-45.connected.by.freedominter.net;
Received: from xxx-231-138-45.connected.by.freedominter.net (45.138.231.xxx)
by SN1NAM01FT031.mail.protection.outlook.com (10.152.65.215) with Microsoft
SMTP Server (version=TLS1_2, cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id
15.20.3933.31 via Frontend Transport; Mon, 15 Mar 2021 09:52:25 +0000

Je probleem is zeer vermoedelijk te danken aan deze reverselookup:

Ik had vergelijkbare problemen tot de reverse lookup tot een “normale” hostname ingesteldt is.
Blijkbaar vindt Microsoft systemen met een naam met daarin een variant van een IP adres/reversed IP adres niet aardig, dan wel een “connected” in de naam, dan wel een naam met meer dan 2 of 3 puntjes in de FQDN.
Je kan een “nette” (bv. example.nl) naam in laten stellen via de helpdesk., (de forward lookup van die naam moet al kloppen).
De HELO/EHLO, 220 melding van de SMTP server moeten dan ook matchen.

Hotmail werkte ook na deze aanpassing. (veel van dat soort namen worden als “dialup” netwerk geklasseerd, en alleen al om die reden geweigerd, in de anti-spam wereld).
Zie ook: https://community.freedom.nl/t/ipv6-reverse-dns-werkt-niet-voor-individuele-ips-of-ranges/964/11?u=noci

Geen probleem hier en de header zie je ook dat MS de mail geaccepteerd heeft.

Het is wel een lange PTR en ik heb hem ingesteld in /etc/mailname en natuurlijk in Postfix in main.cf bij myhostname.

Ik denk dat /etc/mailname niet door Postfix gebruikt wordt, en het is waarschijnlijk nog een restant van Exim of Sendmail.

IPv6 moet inderdaad via de helpdesk.

De blokkade bij Etsy is, in ieder geval voor mijn IP adres, per vanochtend opgeheven.

Mail naar Hotmail doet het nog steeds niet.

Dat Etsy.com nu werkt is fijn om te horen Roy :slight_smile:

Rot van Hotmail. Ik zou wel meer willen weten mbt Microsoft’s ‘Not qualified for mitigation’ verhaal. Waar is verzoek naar dat naar toe gegaan, en/of waar komt dat antwoord vandaan?

@arien, dit zou je kunnen cloncluderen uit het antwoord dat het individuele IP adres niet op een block list staat en het verzoek tot het delisten van een reeks tot geen enkele reaktie leidt.

De gevolgde weg (mocht je geinteresseerd zijn):

Via de helpdesk heb ik deze URL gekregen om mijn IP adres, in geval dit geblacklist is, te delisten:

https://sender.office.com/

Echter, daar kun je enkel een IP adres opgeven en niet een subnet. Indien ik daar mijn IP adres (en een emailadres ter verificatie) opgeef dan krijg ik de mededeling dat mijn IP adres niet gebokkeerd staat. Maar in de mail logs van Postfix staat dat het segment waar ik een adres uit heb nog steeds geblokkeerd is:

host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.13.33] said: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.138.229.xx] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [HE1EUR04FT061.eop-eur04.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL FROM command)

Het volgende formulier kan worden gebruikt om het probleem aan te kaarten:

https://support.microsoft.com/en-us/supportrequestform/8ad563e3-288e-2a61-8122-3ba03d6b8d75

Maar het tot op heden heeft dit nog niet geleid tot een oplossing. Ik weet ook niet precies de grootte van het geblokkeerde subnet is; dat staat nergens.
Ik ben er vrij zeker van dat dit probleem uitsluitend te maken heeft met een blokkade aan de kant van Hotmail/Live, specifiek voor mijn IP adres / reeks: uitmailen over een ander public IP adres met deze configuratie gaat vlekkeloos:

250 2.6.0 <xxxxxxxxxxxxxxxx.xxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx> [InternalId=53356378769613, Hostname=BN3NAM01HT165.eop-nam01.prod.protection.outlook.com] 7776 bytes in 0.205, 37.027 KB/sec Queued mail for delivery -> 250 2.1.5

Hiermee kan ik issues met NS records of DKIM uitsluiten.
Ik zie dit probleem ook echt alleen maar met Hotmail/Live sinds de verhuizing naar Freedom.

Sinds donderdag krijg ik de onderstaande melding als ik, vanuit mijn eigen email server, een email aan [user]@hotmail.com probeer te sturen.
Een paar dagen eerder werkte het wel.
Versturen naar andere email adressen gaat wel.

BN3NAM01FT063.mail.protection.outlook.com rejected your message to the following email addresses:

[User] ([user]@hotmail.com)
Your message wasn’t delivered due to a permission or security issue. It may have been rejected by a moderator, the address may only accept email from certain senders, or another restriction may be preventing delivery.

BN3NAM01FT063.mail.protection.outlook.com gave this error:
Unfortunately, messages from [mijn IP adres] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [BN3NAM01FT063.eop-nam01.prod.protection.outlook.com]

Hotmail is een beetje een puinhoop. Deel van de hotmail server zegt dat ze live.com heten en omgekeerd…
(Helo/EHLO en IPadres/reverse lookup matchen ook vaak niet…, kortom alles wat een beetje kan helpen tegen spam werkt daar niet goed).
Het accepteren een paar dagen eerder zal een andere server geweest zijn.

Zorg er in iedergeval voor de jouw HELO, EHLO forward & reverslookup wel matches bij voorkeur ook SPF & DKIM inregelen, en als dat goed is DMARC. Mogelijk is het beter om je domein naam ook op een eigen domein te zetten, sommige mail servers houden er niet van als er meer dan 2 of 3 puntjes in de domain naam staan.
Je kan dat evt. via een mailtje bij de helpdesk vragen in te stellen. Zorg dan dat de forward lookup al goed staat…

Ik heb inderdaad een e-mail naar de helpdesk gestuurd, omdat de foutmelding suggereert, dat mijn IP address op een blacklist staat.

Ik draai zo’n 20 jaar een Exchange Server op mijn eigen adres.

Deze melding, naar een hotmail account dat ik jaren wekelijks schrijf, heb ik nooit gehad. De enige wijziging is dat ik op 31 maart van XS4all naar Freedom ben overgestapt. Tot 15 april ging alles goed.

Lees ook eens hier: https://community.freedom.nl/t/deel-van-het-subnet-geblokkeerd-door-hotmail-en-live/1685/18

Bedankt. Niet erg slim van mij een nieuwe thread te opnemen.

Ik gebruik geen adres range, alleen het Freedom IP adres als extern adres. Intern regel ik het zelf.

Een werkend antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Wel vervelend, want bij XS4all heb ik dit probleem nooit gehad.

Dat is niet erg en wij gaan hier gewoon verder.

Gebruik je Postfix en heb je ook de naam aangepast naar jouw lange Freedominter.net versie?
Zie: Deel van het subnet geblokkeerd door Hotmail en Live - #24 door msatter

Zoals in het andere topic aangegeven is erg vaag wat Microsoft doet en ook zijn er ook nog eens twee versie nagelang welk e-mail als ontvanger is aangemerkt.

Misschien valt hier iets uit te halen:

CO1NAM03FT022.mail.protection.outlook.com rejected your message to the following email addresses:

[USER] ([USER]@hotmail.com)
Your message wasn’t delivered due to a permission or security issue. It may have been rejected by a moderator, the address may only accept email from certain senders, or another restriction may be preventing delivery.

CO1NAM03FT022.mail.protection.outlook.com gave this error:
Unfortunately, messages from [mijn Freedom IP] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [CO1NAM03FT022.eop-NAM03.prod.protection.outlook.com]

Diagnostic information for administrators:

Generating server: [mailserver.mijndomain.nl]

[USER]@hotmail.com
CO1NAM03FT022.mail.protection.outlook.com
Remote Server returned ‘550 5.7.1 Unfortunately, messages from [mijn Freedom IP] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [CO1NAM03FT022.eop-NAM03.prod.protection.outlook.com]’

Original message headers:

Received: from [mailserver.mijndomain.nl] ([local IP4 address]) by [mailserver.mijndomain.nl]
([local IP4 address]) with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.2.792.3; Mon, 19 Apr 2021
15:10:52 +0200
Received: from [mailserver.mijndomain.nl] ([ ]) by
[mailserver.mijndomain.nl] ([ %9]) with mapi id
15.02.0792.013; Mon, 19 Apr 2021 15:10:46 +0200
From: [ME] <[ME]@mijndomain.nl>
To: [USER] <[USER]@hotmail.com>
Subject: Dit is een test
Thread-Topic: Dit is een test
Thread-Index: AQHXNR1prvCv0PTfUEipa/nj1Q9hMg==
Date: Mon, 19 Apr 2021 13:10:46 +0000
Message-ID: BFE5CCB6-F70E-4947-A096-DD33229E3D3D@mijndomain.nl
Accept-Language: en-IE, en-US
Content-Language: en-US
X-MS-Has-Attach:
X-MS-TNEF-Correlator:
x-ms-exchange-messagesentrepresentingtype: 1
x-tm-as-product-ver: SMEX-14.0.0.1158-8.6.1012-26100.007
x-tm-as-result: No-10–0.756600-5.000000
x-tmase-matchedrid: C1FDb4OI/2Hqi0VGKsxoEQrcxrzwsv5u3dCmvEa6IiFEBYghXYchp3yI
lHfSL0yuDnCT2EoBO+f9iEjpyGlTMBRkvKCJ/4QUH2FlXh0NaoXCT5FSSUhbDGIUeyYJImYZPXt
687ljOfx7sqsJbzegLY1tRWPvDwSq2uLHeo6wn+znzlXMYw4XMCAtDqHg/4QmDE8iTFwjgYbZs3
HUcS/scCq2rl3dzGQ1dMq1baqBTwGCkX7X5k+V7qpT8D1lbhXlxihfIr0O6IJt47/+iWVCyImGB
2193OBrt2xFtEPY+jUAgzg3PwjJA9ptuvvGr9NLHahy8ePMcZg8ldw+SDETCZtgtnC512zfj2lu
lGtuKx0gxbhRIhwqq37cGd19dSFd
x-tm-as-user-approved-sender: No
x-tm-as-user-blocked-sender: No
x-tmase-result: 10–0.756600-5.000000
x-tmase-version: SMEX-14.0.0.1158-8.6.1012-26100.007
x-tm-snts-smtp: 6C9B2C4ED2771F14157E41E0943BA160BC51D587BABDD46808C1A9FC43CD1DBE2000:9
Content-Type: text/plain; charset=“us-ascii”
Content-ID: 24064860FD6618449473BFB361E63A12@mijndomain.nl
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
MIME-Version: 1.0

Ik vind de titel wijziging niet duidelijker: ik kan geen Hotmail e-mail adressen bereiken (zenden).
Het probleem is ontstaan sinds ik een ander IP adres heb. Met de router heeft het niets te maken.

Hoe dan ook het moet opgelost worden, anders moet ik weer een andere provider zoeken.

Ik had ook problemen met hotmail…
deel van de oorzaak: forward / reverse lookup non matching.
deel van de oorzaak : reverse lookup met teveel . erin.

Nadat ik een domain naam bij freedom aangevraagd had en srv.domainname.nl als forward lookup een IPv6 adres en het IPv4 adres heeft gekregen heb ik een reverse lookup aangevraagd voor die naam (via helpdesk). sindsdien is het geen probleem meer.
(Oh TLS support helpt ook, en zo lang zamerhand moet het certificaat subject bij meer en meer tegenpartijen kloppen met de naam. (alleen bij ontvangen, het gebruik van TLS (STARTTLS )is zeker aan te raden bij verzending.
Oh je mail server moet natuurlijk bij HELO/EHLO de juiste naam vermelden en ook op de 220 message na een connect.

2 likes

Het is niet alleen wat @Roy zegt, maar breder:

Als ik via de WebMail-toegang een simpele e-mail stuur naar iemand met een @HotMail-adres, dan komt-ie de ene keer wèl en de andere keer niet in de SPAM-map terecht.

Ik kan daar geen patroon in vinden,
alleen een REPLY op de HotMail-mail komt wel gewoon in de inbox terecht.