Draytek router configureren

Zie eerste plaatje, daar had ik geen gateway. Die lijkt uit de configuratie te verdwijnen in windows na ongeveer een dag.
Laatste twee plaatjes geven de settings voor RA en DHCPv6 in de draytek. Valt je daar nog iets op, met name op gebied van de lifetimes?

Nog wat aan het experimenteren geweest, mijn bevindingen:

  • Indien je kiest voor Management = DHCPv6, geven de RA’s de On-Link flag (L) = 0 door. Dit houdt in dat de clients verteld wordt dat het lokale netwerk gerouteerd dient te worden via de gateway. Dus het verkeer naar andere pc’s in het netwerk loopt dan via de Draytek (zie ik ook terug in traceroutes). Bij SLAAC staat deze flag wel op 1.
  • SLAAC moet altijd actief zijn, want de gateway wordt alleen met RA’s doorgegeven bij IPv6, niet via DHCP.
  • Ik onderzoek nu de configuratie SLAAC-only met Windows 10. Privacy Extensions (de tijdelijke IPv6 adressen in Windows) lijken problemen te veroorzaken. Na verloop van tijd verlies ik IPv6 connectiviteit, al lijkt de ipconfig correct. Als Windows het tijdelijke adres ververst even later, werkt het weer. Lijkt erop alsof de Draytek na verloop van tijd een IP adres niet meer accepteert? Als het weer gebeurt ga ik even met wireshark kijken wat er gebeurt.
  • De lease times van DHCPv6 kun je aanpassen met de Draytek CLI. Standaard is deze oneindig. Gelijktrekken met de RA en/of DHCPv4 waarden lijkt logisch.

Enig idee trouwens waarom de MTU voor IPv6 1492 moet zijn, in plaats van 1500? Dit wordt met de RA’s automatisch zo doorgegeven, en op oude XS4ALL forums vind ik ook terug dat dat moet kloppen. Als ik hem op 1500 zet, krijg ik packet-to-big ICMP berichten terug van de router.

Voor IPv4 is mijn MTU ook 1500, ik ken het verhaal van de RFC. Dit werkt ook op mijn lijn, getest met de pingtruuk. Ik kan me voorstellen dat je die jumbo frames moet aanzetten als je bridge modus gebruikt, dan moeten die pakketten van 1508 over de ethernetpoort. In mijn geval is dat niet nodig, want de modem en router is hetzelfde apparaat.

Heb misschien de indruk dat de Draytek iets niet goed doet met IPv6, ga ik eens uitzoeken. zal ook even kijken naar de commando’s die je noemt.

EDIT: Uitgezocht, die setting gaat echt over de LAN poorten. Daar hoef ik niets aan te veranderen, de pakketten worden pas meer dan 1500 bij de PPPoE encapsulatie in het modem. De ethernetpakketten op het interne netwerk zijn gewoon 1500.

EDIT2: Opgelost! Voor IPv6 staat MTU standaard op 1492 voor WAN. Dit kan worden aangepast via de CLI: ip6 internet -m 1500. Deze is ook gelijk automatisch aangepast in de RA.

Nou, voorlopig even geen IPv6 hier, ik geef het op. Het is niet stabiel te krijgen. Na verloop van tijd lijkt er geen verkeer meer mogelijk van en naar de router met het IP adres met de Freedom prefix. Ik kan wel het modem pingen op het link-local adres, maar niet naar buiten. IP configuratie op de client ziet er gewoon goed uit. In wireshark valt me op dat ook de neighbor solicitaties wegvallen voor het client IP, terwijl deze wel bleven komen toen de verbinding nog werkte. Op de een of andere manier gebeurt er iets geks in het modem waar ik mijn vinger niet achter krijg. Toch jammer. Misschien maar eens zo’n Edgerouter X scoren voor een paar tientjes.

Wat is een SFP cage? Is OpenWRT een beetje stabiel tegenwoordig? Vroeger wel wat mee gespeeld op zo’n Linksys routertje (met de blauwe voorkant), maar dat was toch elke paar dagen wel een keer rebooten. Ben dan wel een knutselaar, maar in deze levensfase moet het spul wel vooral stabiel zijn. Stap 1 was een modem die de lijn in leven kan houden, dat is gelukt. Nu een stabiele router. Is er een midel dat je kunt aanbevelen voor OpenWRT?

Jaja, het was duidelijk wat jouw voorkeur heeft. :wink: Ik heb OpenWRT al jaren niet meer gebruikt, geen recente ervaringen.

Liefst een degelijk klein kastje zonder wifi, neem de edgerouter X als referentie. Die kost 60 euro nieuw.

Ongelofelijk… Ik heb nu dus IPv6 even uitstaan, totdat ik dat eventueel met een nieuwe router stabiel heb. Wat blijkt nu… Sonos draait ineens als een zonnetje, bijna zoals het nog nooit gedaan heeft. Ik heb daar een heel draadje over (Problemen Sonos), maar echt opgelost is het nooit. En ik vind inderdaad allerlei links over Sonos en precies dezelfde issues die als sneeuw voor de zon verdwijnen als IPv6 uitgaat. Bizar!

Ja, was mijn hoofd er al over aan het breken. Zal niet eenvoudig zijn, want met RA’s broadcast je de prefix over je netwerk, waardoor elk device zichzelf van IPv6 kan voorzien. Daarnaast weet ik natuurlijk nog niet of het probleem alleen zit in de speakers, of ook in de controller die draait op PC’s en smartphones. Mijn switches ondersteunen VLAN’s dus dat kan ik proberen. Maar dan moet je IGMP gaan proxien, daar lees ik ook wisselende verhalen over.

Haha! Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met Sonos, maar zonder controller (de app) kun je geen muziek afspelen. Dus wel nuttig, inderdaad :laughing:

Kan me verder wel vinden in je idealen, Sonos sluit daar wel enigszins bij aan. De speakers hoeven in principe alleen met de Sonos app te communiceren en natuurlijk met elkaar, niet met andere apparaten in het netwerk. Het afspelen gaat autonoom, vandaar ook dat de app een ‘controller’ heet.

De Wifi in en Turris Omnia is gewoon een adapter in een PCI slot. Dus je kan de WiFi er evt. uithalen.

Duct tape? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat kan zo’n Turris wat bijv. zo’n edgerouter niet kan, wat een dergelijke prijs rechtvaardigd?

De Turris Omnia’s zijn vrij degelijke apparaten. Ik heb een kapot exemplaar, omdat er water in gelopen was. (Door overmatige regenval waardoor water door de schoorsteen muur geslagen was en het binnenshuis ook regende, helaas precies in de Omnia. ).
Verder werken ze gewoon. (al jaren).

Ja het water is onder tussen pootjes en onder een BGA gekomen en heeft daar oxidatie veroordzaakt.
(De storing was niet direct maar een weekje later).
Een BGA of andere SMD mini elementen lossolderen en daarna weer vastzetten gaan mijn mogelijkheden te boven.
Hierbij de foto…

Klopt, systeem was ook ruim buiten de garantie. Ik heb een vervangend systeem gekregen voor een heel schappelijke prijs.
Het was de moeite van het contact opnemen met CZ.NIC meer dan waard. ;-).

1 like

@anon97139585 moderator, het geraakt nogal off-topic. Misschien tijd voor een apart Turris / OpenWRT draadje? :wink:

Ik weet niet of de OP nu zo relevant is, die heeft maanden geleden zijn configuratie al voltooit. Dit zal meer een openstaand draadje blijven voor mensen die hun Draytek willen configureren. Die zullen later pas aanhaken, zoals ik ook heb gedaan.

Een apart draadje, zelfde titel maar dan met Turris als onderwerp, maakt het onderscheid wel duidelijker en makkelijker informatie te vinden voor nieuwkomers. Alleen voor Kevin dubbel werk?

1 like

Mja, behalve dan dat ik de Draytek niet ga vervangen, althans niet het modemdeel. Over het bridge verhaal is al een draadje.

Er zijn ook al wat draadjes over OpenWRT. Dus misschien hoeven we niet af te splitsen, maar gewoon vragen/informatie over OpenWRT (routers) in een ander draadje bespreken.