E-mail is na migratie ineens een stuk minder veilig

Het mooiste van Freedom email is (en nu moet ik zeggen was), de gescheiden wachtwoorden voor email en instellingen.

Ik behandel mail op verschillende apparaten met verschillende software. Dat betekent dat er op meerdere plaatsen mijn email wachtwoorden zijn opgeslagen. Gescheiden account wachtwoorden zijn subliem en geruststellend, wetend dat als het ergens zou lekken, mijn account veilig blijft.

Het is nu ineens en zonder aankondiging veranderd.

Mijn email account wachtwoorden zijn ineens functioneel verwijderd, en vervangen door mijn hoofd account wachtwoord…

Dus, mijn email client heeft ineens een wachtwoord die het mogelijk maakt om facturen, instellingen, domeinen en webhosting instellingen te veranderen.

Edit: Opgelost. Instellingen te vinden onder " Authenticatie > Authenticatie regels"

Sorry voor de vele edits, het is mijn eerste post.

Dan hebben ze mij kennelijk nog niet gemigreerd.
Alles werkt nog vanouds.

Kun je de wachtwoorden ook niet meer opnieuw instellen?

De mogelijkheid tot scheiding van de wachtwoorden kwam kennelijk omdat Soverin de e-mail afzonderlijk deed.

Ik ben het eens met jou dat die historisch ontstane situatie zijn voordelen kan hebben door het e-mail wachtwoord van het e-mail hoofdaccount anders in te stellen als het algemene account bij Freedom.

Je kan alleen je hoofdaccount wachtwoord veranderen. Er zijn nu geen meerdere wachtwoorden.

Ik was onder de indruk dat het een feature was, en die feature heb ik gepromoot bij vrienden en kennissen, waarvan sommigen net zo veiligheidsbewust zijn.

Het kan best zijn, dat ze de wachtwoorden niet kunnen migreren.
Een uitleg vooraf, was wel op zijn plek geweest.

Dat hele authentificatie menu moet ook op de schop.
Ik ga er van uit, dat het allemaal hersteld wordt.

Het voelt nu alsof ik onder Linux een imap account heb, die de root wachtwoord heeft. Want diezelfde email adres wordt gebruikt om bij mijn.freedom.nl in te loggen.

Inderdaad het authenficatie menu, daar kun je specifiek zijn alleen ga ik daar nu niet in rommelen.

Authenticatie regel aanpassen
Authenticatie regels maken het mogelijk specifieke wachtwoorden voor je eigen apps en de Freedom Internet diensten op te zetten.
Zet bijvoorbeeld een heel sterk wachtwoord op voor IMAP voor gebruik op je mobiele telefoon.

Heb net geprobeerd, werkt als vanouds! Situatie opgelost!
Ontzettend dank!

Ik had eerder in de instellingen alleen realiseerde niet dat dit de plek was.
Heb m’n post aangepast

@anon54082171
Ik heb die een tijdje geleden ingesteld.
Dat menu is gewoon nooit af gemaakt.

Een van de dingen is
Vul je 1.2.3.4 in werkt het niet. Dan moet je 1.2.3.4/32 invoeren.
Vul je 1.2.3.4 /32 in, dan zie je 1.2.3.4 als resultaat.

Dat kan beter en een IP calculator knopje erbij, is voor de minder ervaren gebruiker ook handig.

2 likes

Gekke vraag hoor, maar als ik een e-mail account aanmaak, is dit dan een ander wachtwoord dan mijn hoofd wachtwoord van Freedom? Dus ik vraag MIJNDOMEIN.nl aan en daarmee kan ik inloggen bij Freedom. Als ik dan een e-mail adres aanmaak voor dit domeinnaam, krijg ik dan een heel ander wachtwoord dan de inlog bij Freedom?

Het is alweer een tijdje terug dat ik het heb aangemaakt en weet het dus even niet meer :frowning:

In eerste instantie heb je 1 wachtwoord.
Je kunt het in mijn.freedom wel scheiden van elkaar.
b.v. mijn SMTP heeft een eigen wachtwoord en werkt alleen op mijn huis aansluiting.
Je kunt het ook een 2e veel langer wachtwoord geven voor elders.

Het kan, maar je hoeft het niet zo te doen.

1 like

Gebruik alleen maar Apple Mail op alles, dus dan lijkt het mij niet nodig om dit aan te passen. Dan laat ik het hier bij, bedankt Erik.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.