E-mail via cms website

Ik heb bij Freedom webhost een eigen website. Nu hebben de csm-en die ik gebruik een e-mailfunctie waardoor je meldingen kunt versturen. Dat werkte tot zo’n 2 weken geleden prima, echter daarna is het plots niet meer mogelijk om een bericht te versturen, melding “SMTP Error: Could not authenticate”. Ook in de logs van Freedom wordt gemeld (afb. 2) dat het bericht niet verzonden kan worden.

Wie weet wat de oorzaak is?


Het ziet ernaar uit dat het IP adres geblokkeerd wordt.
Komt het misschien omdat de webhosting nu via IPv6 adres probeert te mailen?

Ik zie ook dat je IMAP wordt geweigerd. Lijkt mij een structureel probleem.
Er zijn sinds die tijd wat kleinere storingen geweest en misschien ben je daardoor (ook) getroffen. Voor het echte antwoord, wordt het (denk ik) een rondje Helpdesk afwachten.

Je kunt eventueel nog proberen je wachtwoord te veranderen of (beter) authenticatie regels toevoegen:

  1. het geblokkeerde IP adres toevoegen als expliciete regel voor IMAP en SMTP en die voorzien van een eigen wachtwoord (desnoods dezelfde zoals je nu gebruikt)
  2. en/of voor smtp/imap een apart/eigen wachtwoorden in te stellen en dat (wachtwoord) gebruiken voor toegang in je cms.

Dit testen kan wat complex uitpakken. Zelf gebruik ik daarvoor een apart emailclient die ik eenvoudig kan gebruiken voor dit soort test/functies. Wanneer het daar eenbmala werkt, breng ik de boel over naar de andere systeemfuncties zoal bv een cms.

Bedankt voor jullie reactie!
@mlohnen Dat is dus iets voor de helpdesk neem ik aan.
@anon0224 Het toevoegen van regels had ik al geprobeerd, dat haalt niets uit… Ik gebruik reeds voorlopig een eigen lokale e-mailclient daar werkt alles zoals het hoort. Ook de webmail van Freedom werkt zonder incidenten. De rest moet ik nog testen.

Al met al ziet het er naar uit dat de helpdesk zal worden ingeschakeld.

Vermoedelijk zit daar de crux, dat he tlokaal en elders, zoals boodschap ook zegt, het qua IP locatie niet goed wordt geauthenticeerd.
//–//
Los hiervan zou het nuttig zijn dat Freedom precies uitlegt hoe nu die authenticatie (en waar) is ingeregeld zodat we niet hoeven raden hoe het zou (in)werken.
In het mailserver complex zijn verschillende systemen aan elkaar gekoppeld die, los van elkaar, elkaar authenticeren zoals o.a. de zg intern opgestelde servers. Daardoor kan er een rare siuatie ontstaan dat pad-A wel werkt en met dezelfde insteek, pad-B net niet.
Het instellen van (die) authenticatie/regels is ook zeer omslachtig en tijdrovend omdat dit alleen online kan via het webscherm.

Gebeld met de helpdesk. Het lijkt er op dat Soverin mijn toegang vanaf domein heeft geblokkeerd i.v.m. een overijverige WordPress-plugin EasySMTP, die voor een overdaad aan SMTP verzoeken zorgde. Ik heb de plugin verwijderd en de helpdesk vraagt aan Soverin om mijn toegang te reactiveren. Daarover krijg ik bericht, we zullen dan zien of alles weer naar behoren werkt.

Blijft vervelend dat je dat niet bij het blokkeren werd verteld. Saillant is dat de helpdesk zegt dat Soverin het heeft gedaan en zij dat dus kennnelijk ook niet krijgen te horen.
Los daarvan zou iemand zelf moeten weten (iets dat met een vinkje is regelen) of -en hoeveel je mailt mits dit binnen de grenzen van afspraken ligt. Helaas is dat ondoorzichtig en niet makkelijk te achterhalen.

Blokkade is opgeheven, boosdoener door mij verwijderd en nu afwachten of er geen grote hoeveelheden smtp verzoeken meer worden verzonden vanaf de hosting server.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.