Eigen account en thunderbird: probleem met verzenden

Hallo allemaal!

Ik gebruik thunderbird.
Heb een domeinnaam aangemaakt: mijndomein.nl bij freedom
Daarbij een mailaccount: proef@mijndomein.nl.
Dit account staat in thunderbird.
Zowel mailaccount als domeinnaam zijn actief!
Mail ontvangen doet dit account wel.
Als ik vanuit dit account mail verstuur in thunderbird, krijg ik de volgende melding:

Sending of the message failed.
The message could not be sent because connecting to Outgoing server (SMTP) smtp.mijndomein.nl failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your Outgoing server (SMTP) settings are correct and try again.

Overigens doet dit mailaccount via mijn webmail het wel goed. Ontvangen en versturen.

Heb hier al contact over gehad met de helpdesk van freedom via de telefoon. De instellingen zijn nagelopen, account verwijderd en opnieuw ingesteld. Geen succes. Ze sturen het nu door naar een medewerker die er dieper op in kan gaan. Duurt nu echter behoorlijk lang al. Daarvandaan dat ik het hier post. Misschien heeft iemand eenzelfde ervaring of/en de oplossing, tips?

(Heb in thunderbird daarnaast wel een mailaccount aangemaakt van…naam@freedom.nl. Werkt prima!)

Graag jullie reacties!

Lijkt op een missende DNS instelling, je hebt geen verwijzing van
smtp.mijndomein.nl naar smtp.freedom.nl

Gebruik dan als uitgaande mailserver: smtp.freedom.nl
de juiste poortinstellingen kan je hier vinden

  • Poort 465 voor SSL
  • Poort 587 voor TLS

Ik mail alles via het freedom account.
Ook wat mijn domeinnaam bij freedom als afzender heeft.

afbeelding
Screenshot Thunderbird

’ Lijkt op een missende DNS instelling, je hebt geen verwijzing van
smtp.mijndomein.nl naar smtp.freedom.nl’

Hoe doe je dat?

Heb nu het volgende ingesteld. Ook nav wat Erik schreef!

Server setting

type imap server

servername: imap.domeinnaam.nl

username:xxxx@domeinnaam.nl

port: 993

connection: ssl/tls

normal password ( gebruik het wachtwoord voor de account xxxxx@domeinnaam.nl

account settings for xxxx@domeinnaam.nl

outgoing server (smtp): freedom-smtp.freedom.nl (default)

smtp settings:

description: freedom

servername: smtp.freedom.nl

port: 465

connection: ssl/tls

normal password

user name: xxxx@freedom.nl
krijg met deze instelling de volgende fout.

Verstuur daarbij een bericht vanuit thunderbird met het account xxxxx@domeinnaam.nl naar xxxxxxx@gmail.com]

Sending of the message failed.

An error occurred while sending mail. The mail server responded:

xxxxx@domeinnaam.nl: Sender address rejected: not owned by user xxxxxxx@freedom.nl.

Please check the message recipient “naam@gmail.com” and try again.

Wat zie ik over het hoofd of heb ik verkeerd ingesteld?

1 like

Je bent er bijna, het lijkt erop dat je in Thunderbird voor je email account xxxx@domeinnaam.nl de uitgaande SMTP gegevens gebruikt voor je standaard username@freedom.nl adres in plaats van xxxx@domeinnaam.nl, vandaar de foutmelding dat de verzendende email adres niet toebehoord aan de gebruikte inlognaam(username@freedom.nl)

Controleer in Thunderbird voor je account xxxx@domeinnaam.nl de instellingen van Outgoing Server (SMTP):

Verander deze naar het juiste SMTP profiel met je inlognaam xxxx@domeinnaam.nl en het wachtwoord toebehorend aan dit account.

Als je in Thunderbird je xxxx@freedom.nl adres en je xxxx@domeinnaam.nl hebt ingesteld dan zou je dus niet Ă©Ă©n maar twee verschillende SMTP server profielen moeten hebben eentje met een xxx@freedom.nl inlognaam en de andere met een xxxx@domeinnaam.nl inlognaam. Heb je voor beiden SMTP profielen xxxx@freedom.nl als inlognaam staan dan zal je eentje moeten wijzigen naar xxxx@domeinnaam.nl en het bijbehorende wachtwoord.

Voor wat betreft een CNAME verwijzing in de DNS instellingen van smtp.domeinnaam.nl naar smtp.freedom.nl zou ik maar achterwege laten. Het is niet perse nodig maar er bestaat wel een klein risico dat bij een foutieve DNS mutatie je email niet meer correct werkt.

Ik ben er bijna-:slight_smile:

Sending of the message failed.

The message could not be sent because connecting to Outgoing server (SMTP) smtp.mijndomein.nl failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your Outgoing server (SMTP) settings are correct and try again.

smtp server:

description: mijndomein

servername: smtp.mijndomein.nl

port: 465

connection: ssl/tls

normal password

user name: xxxxxxxxxx@mijndomein.nl

Aanvullend: geeft nu ook aan:
failed to connect to server .mijndomein.nl

Er schijnt ook een onderhoud te zijn aan de mail nu! Zie ik onder storingen! FF afwachten!

Er zijn inderdaad nu ook storingen.
Bij een verse domeinnaam kan het even duren totdat alles 100% werkt.

Verander de SMTP server naam in je smtp.mijndomein.nl profiel
hij staat nu op smtp.mijndomein.nl moet dus smtp.freedom.nl zijn.

Het probleem zat hem bij mij in het veld: Outgoing Server (smtp) onder account settings. Ik heb nu voor elk account van Freedom en mijndomein een eigen Outgoing Server benoemd. Ik heb elk een eigen naam gegeven. Het enige verschil tussen de profielen is de username die naar het gebruikte account verwijst.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!