Ik gebruik thunderbird.
Heb een domeinnaam aangemaakt: mijndomein.nl bij freedom
Daarbij een mailaccount: proef@mijndomein.nl.
Dit account staat in thunderbird.
Zowel mailaccount als domeinnaam zijn actief!
Mail ontvangen doet dit account wel.
Als ik vanuit dit account mail verstuur in thunderbird, krijg ik de volgende melding:
Sending of the message failed.
The message could not be sent because connecting to Outgoing server (SMTP) smtp.mijndomein.nl failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your Outgoing server (SMTP) settings are correct and try again.
Overigens doet dit mailaccount via mijn webmail het wel goed. Ontvangen en versturen.
Heb hier al contact over gehad met de helpdesk van freedom via de telefoon. De instellingen zijn nagelopen, account verwijderd en opnieuw ingesteld. Geen succes. Ze sturen het nu door naar een medewerker die er dieper op in kan gaan. Duurt nu echter behoorlijk lang al. Daarvandaan dat ik het hier post. Misschien heeft iemand eenzelfde ervaring of/en de oplossing, tips?
(Heb in thunderbird daarnaast wel een mailaccount aangemaakt van…naam@freedom.nl. Werkt prima!)
Je bent er bijna, het lijkt erop dat je in Thunderbird voor je email account xxxx@domeinnaam.nl de uitgaande SMTP gegevens gebruikt voor je standaard username@freedom.nl adres in plaats van xxxx@domeinnaam.nl, vandaar de foutmelding dat de verzendende email adres niet toebehoord aan de gebruikte inlognaam(username@freedom.nl)
Controleer in Thunderbird voor je account xxxx@domeinnaam.nl de instellingen van Outgoing Server (SMTP):
Verander deze naar het juiste SMTP profiel met je inlognaam xxxx@domeinnaam.nl en het wachtwoord toebehorend aan dit account.
Voor wat betreft een CNAME verwijzing in de DNS instellingen van smtp.domeinnaam.nl naar smtp.freedom.nl zou ik maar achterwege laten. Het is niet perse nodig maar er bestaat wel een klein risico dat bij een foutieve DNS mutatie je email niet meer correct werkt.
The message could not be sent because connecting to Outgoing server (SMTP) smtp.mijndomein.nl failed. The server may be unavailable or is refusing SMTP connections. Please verify that your Outgoing server (SMTP) settings are correct and try again.
Het probleem zat hem bij mij in het veld: Outgoing Server (smtp) onder account settings. Ik heb nu voor elk account van Freedom en mijndomein een eigen Outgoing Server benoemd. Ik heb elk een eigen naam gegeven. Het enige verschil tussen de profielen is de username die naar het gebruikte account verwijst.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!