Eigen email server instellen met Raspberry Pi

Bij XS4ALL had ik een eigen email server op een Raspberry Pi draaien.
Nu de uitdaging om dat ook weer bij Freedom werkend te krijgen.
Inmiddels heb ik het volgende al vast geregeld:

  • DNS A en AAAA bij Freedom aangemaakt voor home.<domeinnaam>.nl
  • Reverse DNS van home.<domeinnaam>.nl op IPv4 van thuis en op IPv6 van Raspberry pi zoals van buiten benaderbaar.
    (Alle portforwards (IPv4) en firewall instellingen (IPv6) op de FritzBox zijn nog gelijk en die werkten ook nog met het nieuwe modem van Freedom toen ik nog even bij XS4ALL verbonden was daarmee.)
  • Alle verwijzingen op de Raspberry Pi naar <naam>.xs4all.space gewijzigd in home.<domeinnaam>.nl

Bij XS4ALL had ik e.a. ingericht op basis van bijgaande uitleg van XS4ALL, ook hierbij vastgelegd voor het nageslacht als KPN die helpdesk pagina’s gaat verwijderen.

bSMTP.pdf (1,6 MB)

Ik ga er van het weekend in detail mee aan de gang.
Iemand al vast wat tips? Heeft iemand dat al omgezet?

Gezien je uitleg, lijkt me dat inderdaad het beste. In principe is mijn modem en Raspberry Pi toch 24/7 online. Een uurtje offline zal een grote uitzondering zijn.

Dan is de vraag hoe ik een en ander moet gaan ombouwen op de Raspberry Pi naar dat principe.
Als daar wat tips over zijn, graag.

Ja die laatste twee heb ik inderdaad al.

Maar hoe kom ik aan een MX record ook naar mijn eigen server? Dat kan ik zo te zien niet zelf instellen of begrijp ik het verkeerd:


Mijn soverin/freedom mail moet natuurlijk ook blijven werken.

Dat is vreemd, waarom zou je anders Reverse DNS kunnen aanvragen?

MX record is nodig als Domain.nl niet ook een A record heeft voor mail bezorging.
met een MX record kan een willekeurige 3e partij als mail ontvanger worden aangewezen.

MX is volledig optioneel bij directe aflevering op A record van DOMAIN zelf.

Als Soverin als mailserver is ingesteld zijn er een aantal zaken sowieso niet beschikbaar.
Als je aflevering bij jezelf wil kun je kijken of aflevering bij Soverin uitgezet kan worden voor de MX records.
En een mailtje via de Helpdesk kan handig zijn in deze.

btw. Soverin stuurt mail niet door (bSMTP) … XS4ALL was een van de weinigen die het ooit aanbood, net als modem verbindingen waar bSMTP voor bedoeld is.

Volgens de helpdesk kan het wel:

  • In MIJNfreedom, ga naar Domeinen;
  • Kies domein <domeinnaam>.nl;
  • Bij DNS instellingen, vink Soverin mail uit

(wees gerust, de bestaande records voor mail op jouw “bare domain” <domeinnaam>.nl; blijven staan, en de mail blijft aankomen);

  • Voeg een nieuw MX-record toe voor jouw subdomein home.<domeinnaam>.nl;
  • Klik op Opslaan.

Dat gaan we dus proberen.

Het is me gelukt om mails te ontvangen op mijn eigen mailserver op home.<domeinnaam>.nl
Ook inloggen op de SMTP en IMAP server lukt.
Versturen werkt nog niet helemaal, want die bouncen: “host mx.soverin.net [159.69.232.136] said 554 5.7.1 Spam message rejected (in reply to end of DATA command)”

Wel even opletten of het A record goed blijft staan bij DNS wijziging. Bij mij was dat op de een of andere manier veranderd in iets anders.

Heb ook een TXT record aangemaakt voor ‘home’ met de inhoud “v=spf1 mx a ~all” maar dat helpt nog niet, maar verschijnt dan ook nog niet met
dig home.\<domeinnaam\>.nl txt
De PTR staat ook goed volgens
dig -x <IP adres>
De 4 secties zoals aangegeven in DNS Basics for Websites and Email Servers | samhobbs.co.uk staan er zoals dan verwacht.

Iemand suggesties voor het voorkomen dat verstuurde mail gezien wordt als spam?

[OPGELOST]
Na een uurtje na het instellen staat er nu wel na het command:
dig home.<domeinnaam>.nl txt
“v=spf1 mx a ~all”

En nu kan ik ook emails versturen vanaf mijn mailserver :slight_smile:

Dus mijn eigen mailserver op home.<domeinnaam>.nl werkt nu weer volledig naast mijn mail op <domeinnaam>.nl bij Freedom/Soverin zelf.

Blij dat ik overgestapt ben !!!

3 likes

Vertel het vooral ook buiten deze Freedom-Community.
Daar zullen de harde werkers blij mee zijn.

1 like

Is gedaan. En zal ik blijven doen.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.