Eigen FRITZ!Box bij overstap op ODF, kan dat ook zonder ONT?

Voorzover ik het begrijp:
Als je bij overstap naar fiber op het ODF netwerk (GPON) aangeeft dat je een eigen modem/router gebruikt, geeft Freedom je een ONT, en als je een huur- of koopmodem van Freedom hebt wordt de fiber direct in de FRITZ!Box geprikt. Maar… ik heb zelf al een FRITZ!Box 5690 Pro met GPON SFP die niet van Freedom komt, en zal deze blijven gebruiken, het liefst natuurlijk zonder ONT ertussen.

Wat is nu wijsheid: toch gewoon de Freedom ONT laten komen, en die in de kast leggen (maar hoe krijgen we dan de identificatie op het netwerk geregeld), of aangeven dat een ONT niet nodig is (en met welke magische woorden regel ik dan dat ik in de ONT-loze provisioning flow terechtkom; een eerste poging mislukte omdat de helpdesk me niet helemaal leek te begrijpen)?

Die ONT wordt standaard gestuurd naar klanten met een eigen modem. Negen van de tien klanten met eigen modem (router) hebben een ONT nodig.

Maar je kunt die 5690 Pro gewoon zonder ONT aansluiten op de fiber aansluiten. Alleen moet je één van de volgende twee zaken regelen:

óf je zet het GPON-ID van de ONT in je 5690 Pro.
óf je geeft het GPON-ID van de 5690 Pro aan ons door.

Let ook op dat je niet toevallig een XGSPON SFP gebruikt want die werken niet altijd.

Verwijs desnoods naar dit bericht als een helpdesker het niet lijkt te begrijpen.

1 like

Ok, helder! Dan denk ik dat het het handigst is om het ID van de geleverde ONT te gebruiken. Zo hoeft er aan jullie kant niks “speciaals” gedaan te worden, en kan ik (bijv. bij panne) eenvoudig de ONT alsnog inzetten.

Alleen hoop ik dan maar dat AVM in de instellingen met “ONT-installatiecode” (plaatje) hetzelfde bedoelt als jij hierboven met “GPON-ID” (en dat dat dus effectief een override is van wat op het etiket “Modem-ID” heet), maar daarop durf ik na wat rondgoogelen wel te gokken… :slight_smile:

image

Het invullen van ID in de FritzBox is hier op de community al eens besproken.
Snuffel even rond … … onder andere bij
Installatiepakket glasvezel - 157 van hkoster1 - VAN BESTELLING TOT INSTALLATIE - Freedom Community

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.