Eigen Router Asus RT-AX88U: wel verbinding, geen data op IPv4

Ik ken de bridge modus, en daar staat de router niet in. Als ik vlan uitschakel, en pppoe naar automatisch verkrijgen verander en de kabel naar mijn ziggo modem omleid, dan heb ik gewoon internet. Dat is hem helaas niet.

Ik moest daar ook aan denken. Gaming mode o.i.d.

Dit lijkt mij ook aanleiding om eens met Freedom te schakelen.

1 like

Het staat uit bij de helpdesk. Er word onderzoek gedaan en ik zal teruggebeld worden. Ik ben heel benieuwd wat eruit gaan komen.

De vraagstelling is (voor mij, intrigerend) dan ook met welk IP adres die (mac/ethernetlevel) WAN port dan routeert via de PPPoE connectie.

Ik krijg steeds meer het idee dat TS via een private-IP routeert over de PPPoE connectie met Ć©Ć©n van zijn IP-interfaces die dan wel (er)uitgaat maar (natuurlijk) daar never-nooit terugkomt.

Wat mij nog even opvalt dat @pixelplanet ergens (VID) vlan6 heeft ingesteld om daarmee over/op het LAN om TV te kijken (???). Nu doe ik zelf geen TV maar maar zou verwachten dat dit (wat ik zie bij KPN kastjes) vlan4 moe(s)t zijn.
plaatje:

1 like

Zoals ik het van de andere ax88u posts hier heb begrepen, is ITV de plek waar je vlan tagging instelt. Voor internet is vlan 6 nodig. Zou ik televisie ook afnemen, dan zou ik deze op poort 3 of 4 kunnen zetten, en deze dan op VLAN 4 instellen. Wanneer ik hier geen VLAN instel heb ik geheel geen internet (dan dus geen ip en geen ipv6 verkeer)

Vaag maar dat is kennelijk niet anders. Voor mij was het onlogisch dat het vlan voor de Internet-connectie op een menu ā€˜LAN - IPTVā€™ ingesteld wordt. Maar goed, een leverancier mag zelf bepalen waar zij dingen laat invullen. Ik neem verder aan dat he basis configuratie er zo uitziet als dit
kpn-plaatje (bron:kpn)

Zoals in de eerste post in de screenshots staat, dat is correct. Enkel upnp stond daar nog aan, maar dat staat geheel los van de verbinding zelf.

Ik geef de voor de hand liggende ideeƫn verder op.
Het wordt wmb een inhoudelijke debug/packet trace operatie. Ik gok nog steeds dat het bronadres in verzonden packets o.e.o.a. manier onjuist is.

Ben/kan/wil je dat zelf doen op je Asus (tcpdumpen) ?
Mogelijk kan de helpdesk (nu of laten/r inregelen) dat de andere kant dwz de gatewayzijde ook zoiets doet.

Zover kennis reikt, kun je nog proberen met een PC/laptop een rechtstreekse PPPoE connectie op te zetten, dus zonder je Asus-router om te kijken of er Ć¼berhaupt packets dan wel langs/over de gateway kunnen routeren. Alternatief is een gesupporteerde Fritz gebruiken, puur om de verbindingsstatus uit/af te checken.

Alternatief voor packettrace op/van de Asus is een simpele (managed GS105E ofzo) Netgear ertussen te zetten en daar een switchpoort op monitoring zetten die je dan met een aangesloten PC vv. Wireshark kan uitlezen. Hier om te volgen wat er in packets staat die tussen Asus en je connectie worden uitgewisseld (er is dan geen tcpdump nodig).

1 like

Het probleem is zojuist bij thuiskomt geconstateerd opgelost. Ik heb nog niet van Freedom vernomen, maar daar er geen actie van mij is geweest vandaag, ga ik ervan uit dat ze iets gevonden hebben. Zodra ik weet wat het was zal ik het hier laten weten.

Bedankt allemaal!

4 likes

Fantastisch! Maar wat ben ik benieuwd!

Het probleem is wel opgelost, maar even de optie uitgevinkt tot ik het uiteindelijke antwoord van freedom heb gehad. Zou zonde zijn als het topic gesloten is voor ik die kan meegeven.

De helpdesk medewerker ging het navragen en zou me terugbellen.

2 likes

Ik heb zojuist Freedom weer aan de lijn gehad, en het probleem is niet door hen opgelost.
Mogelijk is het iets geweest wat we van het weekend gedaan hebben, maar niet direct werkte? of een verlopen lease of zo? ik heb geen enkel idee, maar het werkt feilloos sinds maandag avond.

Helaas geen helder antwoord dus, ik zal het topic bij deze als opgelost zettenā€¦

1 like

Ah dat is jammer! De volgende weet in ieder geval dat de oplossing ergens in dit topic staat :sweat_smile:

1 like

Tussen Freedom en de Eindklant zit nog een Access provider.
De vraag is hoe snel die de zaak goed heeft omgezetā€¦

1 like

Goeie iddā€¦ er is kan dan wel een (PtP) van CPE met de BRAS die dan niets vertelt over routering naar internet daarachter.

Blijft interessant :crazy_face: te achterhalen waarom iets wel of niet werkt(e).

Voor dit probleem zou dat niks uit moeten maken. IP-adressen worden tegenwoordig netjes door ons uitgedeeld en geregeld. Daar zit niemand meer tussen.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.