Eigen router (TP-Link X50) gebruiken met Freedom Glasvezel

Hi guys!

Sinds gisteren maak ik gebruik van glas via Freedom. Via een Huawei SFP converter loopt er een netwerkkabel naar de Fritzbox van Freedom en daarachter heb ik mijn Deco (TP-Link) netwerk zitten. Nu wil ik eigenlijk die Fritzbox er tussenuit hebben. Als ik de specs van m’n Deco X50 check ondersteunt deze pppoe wat je naar mijn idee nodig zou moeten hebben. Is er iemand hier die ervaring heeft en mij misschien kan vertellen wat ik moet doen om het werkend te krijgen? :slight_smile:

Ik lees op een KPN Forum dat de Deco gewoon VLANs ondersteund? Dus VLAN 6, zie: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk
En daarna PPPoE aanzetten. Username mag gewoon iets van “deco-wifi-x50-fake@freedom.nl” zijn. Password maakt niet uit.
Televisie wordt wel een probleem denk ik, Deco lijkt dat (toen nog niet) te ondersteunen?



Ahh dit ziet er herkenbaar uit. Dat ga ik eens even testen, thanks!

Televisie is VLAN4 en heeft een eigen DHCP-client op dat VLAN nodig.
Je moet ervoor zorgen dat Multicast goed op deze interface ondersteund wordt.
En je hebt een Multicast tool nodig dat de forwarding ervan regelt door aan de binnen kant de aangevraagde abonnementen ook aan de buitenkant uit te dragen.
In Het DHCP pakket staan de extra routes die nodig zijn. De installingen pagina van de helpdesk heeft een beschrijving van wat er nodig is.

Er lijkt inderdaad wel iets in de Deco menu’s te zitten.
Op een speciale poort van de Hoofd-Deo op dat moment staat er in de kleine lettertjes.

Het is gelukt! Wel een gek ding… misschien dat jullie dat ook weten.
Nu ik m’n deco als modem/router gebruik is m’n upload ineens gezakt naar ~600 daar waar deze gisteren met de FritzBox nog boven de 900 uitkwam…

Ik heb trouwens geen TV, dus dat is niet relevant :slight_smile:

2 likes