Email komt niet aan in mailbox

Liever niet. De naam is voor de naam, bijvoorbeeld als mensen dezelfde mailbox delen. Beter zo min mogelijk aan de standaard headers rommelen. Voor het bijhouden waar een mail op is binnengekomen is de X-Original-To header bedoelt. Doordat het is gebaseerd op de RCPT TO commando werkt het ook voor BCC. Zou mooi zijn als Soverin dit aanzet.

Dat maakt alias filtering een stuk eenvoudiger en de Roundcube webmail kan de header dan tonen via de show_additional_headers plugin.

BCC only mail.
Ik zie dat thunderbird het ook niet beter doet.
Bij antwoorden op de mail, krijg je ook een verkeert uitgaand email adres.

Zou een voordeel zijn,
maar ik ben nòg blijer dat :spraydot: Freedom met hun vingers van mijn mail (en de headers) afblijft …
… iets met privacy geloof ik.

1 like

Die “privacy” (voor wat het waard en door wet begrensd is) is ook elders aanwezig.

Ik hecht zelf meer waarde aan dingen (ook) zelf kunnen doen ipv dat een provider die voor mij gaat bedenken, rigide oplegt of simpelweg niet mogelijk maakt (of dat wil maken).

Het zou best nuttig kunnen zijn dat een gebruiker bv bij Freedom/Soverin, de eigen mail-headers zou kunnen bewerken en/of die met een API interfacen. Iemand kan dan zelf beslissen of en welke waarde in een ontvangen mail(veld) terechtkomt.

en wat dan als je die (gewijzigde-header-mail) beantwoordt of doorstuurt:
stuur je dan geen ‘onjuiste’ gegevens de wereld in ?

tldr; nee het zijn voor te beantwoorden mail geen (noch onjuiste) stuurgegevens.

Die reeds ontvangen headers zijn vwb mail, gewoon platte data en zijn terugsturend, mits je mail programma dat toestaat, geheel naar wens & kunde te modificeren.
Zelf zie ik geen meerwaarde om al(tijd) die “X/ARC/DKIM/Received-?” headers in een ontvangende mail te hebben of door te (kunnen) sturen.

Of die headers als tekstdata een nut heeft, is afhankelijk van het eigen doel en de mogelijkheden van te gebruiken uitleesprogramma(s).
Bedenk hier dat de mails die iemand thuis ‘ontvangt’, allang zijn ontvangen -en hier dan door Freedom in een toegankelijk postvak zijn geplaatst dat thuis met IMAP (of Webmail via RoundCube) is uit te lezen. Voor IMAP zijn die headers zelf niet nodig.

Dat postvak is basaal gezien een folder in een filesysteem met daarin mailbestanden die zijn uit te vragen met een mailprogramma.

Wellicht tegen de stroom in roeiend, zou ik de keuze willen hebben om bv geen headers (incl traceerbare id’s) in mijn ontvangen mail te hebben. Dat een provider dat als meta-data onderdeel maakt van een mail, is dan haar aangenomen “keuze” als verwachting. Ik vind dat een gebruiker daar zelf invloed op moet kunnen hebben.
De redenen daarvoor doen verder niet ter zake waar het mij gaat om vrijheid daartoe hebbend op mijn mailinhoud.
Dat ik daarmee geen verder onderzoek kan laten doen bij mogelijke “issues”, is dan weer een keuze.