Email ontvangen op eigen domein werkt niet meer

Na helaas een hoop zaken gelijktijdig (settings op freedom dashboard en eigen configuratie) te hebben aangepast werkt het niet meer, en ik zie even niet wat hier mis gaat

-Op m’n thuisnetwerk kan ik intern emails versturen.
-Van buitenaf/extern (shell.xs4all.nl) kan ik met “telnet mijndomein:25” gewoon handmatig een email aanmaken die aankomt.
-maar doe ik het extern via een email client dan ontvang ik onderstaande message. Ik gebruik (linux/)sendmail,

[-- Attachment #1 --]                                                                                 
[-- Type: text/plain, Encoding: 8bit, Size: 0.5K --]                                                  
                                                                                                     
This is a message delivery failure report.                                                            
                                                                                                     
Your message, received on Thursday November 11, 2021 22:31:55 +0100 (CET) from                        
shell.xs4all.nl "xs9.xs4all.nl" [194.109.21.9] could not be delivered to one                          
or more recipients.                                                                                   
                                                                                                     
The following recipients did not receive the message:                                                 
                                                                                                     
 * xxxx@yyyy.nl                                                                                  
                                                                                                     
The message could not be delivered, the mail server at mx.soverin.net                                 
[2a01:4f8:fff0:2d:8::140] said:                                                                       
                                                                                                     
<<< 550 5.1.1 <xxxx@yyyyy.nl>: Recipient address rejected: User unknown in                         
virtual mailbox table                                                                                 
                                                                                                     
[-- Attachment #2 --]                                                                                 
[-- Type: message/delivery-status, Encoding: 8bit, Size: 0.4K --]                                     
                                                                                                     
Reporting-MTA: dns; smtp-cloud9.xs4all.net [10.48.1.12]                                               
Received-From-MTA: dns; xs9.xs4all.nl [194.109.21.9]                                                  
Arrival-Date: Thu, 11 Nov 2021 22:31:55 +0100                                                         
                                                                                                     
                                                                                                     
Final-recipient: rfc822; xxxx@yyyy.nl                                                             
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.1.1 <xxxx@yyyy.nl>: Recipient address rejected: User unknown in      
+virtual mailbox table                                                                                
                                                                                                     
Last-attempt-Date: Thu, 11 Nov 2021 22:31:56 +0100

Ik verwacht dat de fout aan mijn kant zit, maar ik vraag me af is of mijn mx record wel goed staat? Ik heb niets aangepast:
$ dig +short yyyy.nl MX
10 mx.soverin.net.

In de foutmelding wordt gesproken over de virtual mailbox table, verwijst dit naar een dashboard setting???

Alle hulp is welkom!!

Omdat je ‘dig’ goed staat op ‘mx.soverin.net’ controleer in het Dashboard of je mailadres (deel voor de @yyyy.nl) is gedefinieerd als alias of mailbox (en geen typefouten bevat).
→ Mijn Freedom → Domeinen → yyyy.nl → mailaccount of alias
De mail wordt verwerkt & staat dus dan bij soverin aka. freedom.

@anon0224: Bedankt voor het meedenken.

Ik had gisteren de hersteloptie aangevinkt bij DNS instellingen voor mijn eigen domein.
-De mx records worden dan weer standaard naar Soverin gezet en op de DNS instellingen pagina wordt de Soverin optie aangevinkt waarna TYPE MX records niet kunnen worden ge-edit.
-De mogelijkheid om TYPE MX records te deleten/creereen verschijnt pas nadat de Soverin optie wordt uitgezet.

Simpel, maar ik kon het even niet vinden.
Met dank aan de geduldige helpdesk :wink:

MX pointer staat nu naar eigen domein waar ik mijn eigen sendmail/dovecot deamons draai.

$ dig +short yyyy.nl mx
10 yyyy.nl.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.