Email van whitelisted domein wordt toch geweigerd

Dit is te testen door je domein in te voeren in https://internet.nl
Wanneer je daar 100% scoort kan je er vanuit gaan dat alles goed staat in gesteld is en dat je per “ongeluk” in de RBL lijst van zen.spamhaus.org staat.

Spamhaus doet het removen automatisch en snel!
Spamrats daarintegen is K*T. Je leest daar hele slechte verhalen over tot het betalen van “fines” om van de lijst te gaan. Allerbeste is natuurlijk geen RBL’s te gebruiken, maar RBL’s werken snel (via DNS) en spamassassin bijvoorbeeld heel traag (filtering dmv perlscripts)

Wat betreft whitelisten heb je gelijk.

Trouwens je mag niet meer spreken van een white- en blacklist, maar van een welcomlist.
Ik vraag mij af of je nog van greylisting mag spreken…

Dit is geen praktische oplossing.

Ik kan niet iedere dag/uur even kijken of de domeinen die mij mail sturen per ongeluk bij spamhaus of wie-weet-waar geregistreerd staan.

Frank

Daar heb je ook weer gelijk in.

Ik heb het opgelost door zelf mijn eigen mailserver te draaien op een VPS in Duitsland.
Dan ben je baas in eigen maildomein!

1 like

https://community.freedom.nl/t/uitgaande-mail-geblokkeerd-smtp-error-554-5-7-1-end-of-message-end-of-data-rejected-smtp-blocked/4729/26

Ik heb een email-only abonnement bij Freedom.

De overstap van xs4all nooit gemaakt vanwege twijfels over de televisiedienst. Als ik nu ook voor email mijn heil ergens anders moet gaan zoeken, wordt het wel een beetje een charitatieve bedoening.

Frank

In antwoord op mijn support ticket zegt Freedom dat dit zo is ingeregeld door Soverin.

Frank

Ik ben toch maar weer mijn eigen mailserver gaan draaien. Doorslaggevend is dat sommige belangrijke mails helemaal niet meer binnenkwamen in mijn Freedom mailbox, de false-positives van het Cloudmark filter toenemen terwijl je er praktisch helemaal niet mee kunt sturen of logs inzien, en de beperkte antwoorden van Freedom en Soverin op mailgebied.

Bij het uitbesteden aan Freedom was het de bedoeling om mezelf te ontzorgen van het bijhouden van filters en security. Ik heb me daarbij verkeken op de hardcore tech achtergrond van ex-XS4ALL medewerkers icm de dienstverlening van een dedicated mail provider. Dit blijkt toch niet zo doortastend uit te pakken als ik hoopte. Met alle respect voor de betreffende medewerkers. Jullie doen vast al wat mogelijk is binnen de gestelde kaders. En het is natuurlijk een stuk lastiger als je rekening moet houden met alle verschillende klanten ipv het mailverkeer van een enkel gezin. Uitbesteden geeft altijd beperkingen omdat Soverin naast de berg Freedom klanten ook nog hun eigen klanten en policies hebben. Ik meen ergens in het begin gelezen te hebben dat het uitbesteden noodzakelijk was in de startup fase, om een vliegende start te kunnen maken. Er moest snel een basispakket komen. Ik hoop dat Freedom ooit de resources heeft om de maildienst toch op eigen kracht te gaan voorzien.

Mijn mailserver draait weer als een zonnetje. Een verademing om weer logs te hebben waarmee je kan zien hoe de filters tot een besluit komen. Een paar tweakjes en weg zijn de false-positives.

Gelukkig staat Freedom het draaien van eigen servers toe en kunnen ze de reverse zone van je IPs aanpassen. Vervolgens na wat delisting acties bij de grote RBLs (met name de provider-policy lijsten met ranges die geen mail mogen sturen) heb ik helemaal geen problemen meer.

1 like