Email versturen lukt niet, soeverin heeft iets niet op orde en helpdesk natuurlijk niet bereikbaar

Als ik email probeer te versturen (ook geprobeerd van een freedom mailbox naar een andere eigen mailbox bij freedom) krijg ik opeens een delivery failure.

“TLS is required, but was not offered by host” en verwijst naar soeverin

Ik heb zelf helemaal NIETS (!!!) veranderd.

Wat is er aan de hand?

Met een email programma of webmail?
Welk programma?
Hoe heb je het ingesteld?
Waar zie je de foutmelding?

Servernaam: smtp.freedom.nl
Poort: 465
Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS

Op wifi en 4G ?

Ik kon net een mail versturen naar mijzelf met Freedom.

iphone op 5G en wifi werken gewoon hier
geen wachtwoord aangepast of zo ?

465 is zo “deprecated” als maar wat, probeer gewoon eens 587, dan kan je STARTTLS doen

% telnet smtp.freedom.nl 587
Trying 185.233.34.42...
Connected to smtp.freedom.nl.
Escape character is '^]'.
220 smtp.freedom.nl ESMTP freedom.nl
HELO me
250 smtp.freedom.nl
STARTTLS
220 2.0.0 Ready to start TLS

STARTTLS begint onbeveiligd en wordt pas beveiligd met TLS zodra beide partijen dat overeenkomen via het STARTTLS-commando. Hierdoor kan de verbinding soms onbeveiligd blijven.

SSL/TLS is direct vanaf het begin versleuteld en blijft dat ook.

Was, volgens mij is het weer in ere hersteld…

off-topic reply

Er is een RFC die dat suggereert, maar de standaard submission port is nogsteeds 587. Ik kan me goed vinden in dit document.

Volgens mij niet helemaal. Je kunt STARTTLS zoals het commando al suggereerd aanroepen vanuit een onbeveiligde verbinding, en dat is iets anders. Voordat je STARTTLS doet, kun je (als je een beetje een geconfigureerde mailserver hebt dan) geen AUTH commando doen – waarin je dan zoiets als een usernaam/wachtwoord zou neerkwakken.

TLS willen afdwingen voor data is een beetje zinloos in deze. Er is namelijk geen (verplichte) controle over certificaten (zoals het slotje in je webbrowser), en enkel het transport is versleuteld. De mailserver ontsleuteld direct, omdat die anders de vereiste headers niet kan lezen (en dankzij onze overheden opslaan voor spionagedoeleinden), waarmee je data dus inherent niet veilig is.

TLS wil je dus volgens mij voornamelijk om je authenticatie niet te laten lekken in het geval van luistervinkjes op de lijn. Als je veillig wil communiceren moet je E2E encryptie gebruiken.

Ik kan het mis hebben hoor. Maar is dat niet die vermaledijde ‘TLS VEREIST’ instelling die je in mijn.freedom.nl onder ‘Mijn mailbox’ kunt vinden? Ik kan me herinneren dat de ontvangende SMTP server TLS moet doen als dat aan staat.

Het probleem heeft zichzelf opgelost.

Emails (van Freedom mailbox naar andere Freedom mailbox) versturen met iPhone en Android werken beide weer.

Zal wel een glitch bij Soeverin zijn geweest, die blijkbaar niet is gemeld bij Freedom.