(ethische vraag:) Voelt "Privacy voor iedereen" goed?

Het is natuurlijk aan de Freedom organisatie om te kunnen beantwoorden in hoeverre zij de perfecte privacy willen waarborgen. Voor mij laten de Algemene Voorwaarden (en in het bijzonder art. 3, 12-14), de Privacy Verklaring en de Corporate Charter in ieder geval weinig tot de verbeelding over ten aanzien van mogelijk misbruik van de dienstverlening.

Freedom B.V. is een bedrijf en kan technisch in staat worden geacht om het benoemde misbruik of onrechtmatig gebruik van de diensten bij aanvraag te herkennen, tijdens gebruik te signaleren en er volgens haar algemene voorwaarden naar te handelen. Het is in haar eigen belang om dit te doen en ik twijfel er niet aan dat dat ook gebeurt. Het is echter niet aan ons als klanten om daar mee bezig te zijn: eventueel misbruik of onrechtmatig gebruik is een aangelegenheid van Freedom B.V. en de Algemene Voorwaarden lijken prima om iedere afwijking te signaleren (analogie: snelheidscontrole), te waarschuwen (analogie: auto aan de kant) of uitsluiten van de dienstverlening na waarschuwing (analogie: rijbewijs innemen). Daar waar de echte uitzonderingen zijn, kan de B.V. natuurlijk kiezen voor een rechtsgang (analogie: rij-ontzegging).

Wanneer zou blijken dat Freedom mee zou werken en/of faciliteren van criminele activiteiten, dan is het aan derden (analogie: wegbeheerder of politie) om aan te tonen dat hiervan sprake is en zal uiteindelijk de Rechter bepalen.

Als klant voel ik absoluut niet dat er sprake is van een spagaat tussen perfecte privacy en mogelijke gevolgen, integendeel zelfs want ik heb meer het gevoel dat ik door de specifieke constructie van de organisatie verzekerd ben van de inspanning die zij doet voor haar klanten.

inderdaad @Michael , ook ik voel mij heerlijk thuis in deze Privacy-veilige :spraydot: -omgeving.
Privacy en Techniek, PLUS het feit dat “we” niet weer kunnen worden verkocht, dàt zijn voor mij de grote pluspunten.
Ik denk ook niet dat IK moeite zal krijgen met het streven naar privacy.
Maar ‘rotte appels’ kunnen dit ook misbruiken, hoewel …
… ik vermoed dat velen in onze community wel zullen piepen als er illegale activiteiten worden ontplooid, zodra ze dat ontdekken.

Wat ik zelf nog heel erg belangrijk vind als aanvulling is dat mijn data niet (vrijwillig) gedeeld kunnen worden met derde partijen. Dit is een zeer positieve bijkomstigheid, niet alleen vanuit de principes van Freedom maar ook vanwege de hierbovengenoemde unieke constructie van de organisatie.

Daar waar je bij andere providers ‘de kleine lettertjes’ moet lezen of third-party cookies door de strot geduwd krijgt, of opgedrongen krijgt door het inlijven/omzetten van een bedrijfsonderdeel is dat hier niet het geval. Reden te meer dat Freedom of jij als klant niet in een ‘privacy-spagaat’ kan komen.

De ethische vraag over privacy is niet beperkt tot de vraag hoe Freedom hiermee omgaat als provider. Zij kan er het maximale aan doen om je privacy te waarborgen, maar uiteindelijk zijn wij zelf als gebruikers degenen die de werkelijke sleutel in handen hebben.

Om je totale privacy tegen minimale inspanning te vergroten kun je kiezen voor privacy door gebruik te gaan maken van ethisch verantwoorde applicaties.

Zolang je de applicaties blijft gebruiken waarvan we al lang weten dat deze bij installatie en gebruik regelrecht je privacy aantasten, zal er weinig veranderen. De techreuzem gaan het in ieder geval niet voor je doen.

Bewust de applicaties vervangen is de manier om er zelf iets aan te doen. Daar is geen hogere wiskunde of technische achtergrond voor nodig, alleen gezond verstand, wilskracht en een paar muisklikken. Als iedereen dit zou doen heeft dat een domino-effect op de markt en komt een privacy-vriendelijk Internet sneller dichterbij.

Ethical.NET/resources/ geeft een mooi overzicht per soort applicatie.

Wat ik helaas mis, dat is een beoordeling van die applicaties:

• hoe veilig is-ie
  • waar “woont” de schrijversploeg (i.v.m. wetten)
  • GNU of andere licentievorm
  • enz.

En ik zie bijvoorbeeld dat de Zwitserse zoekmachine SwissCows.com ontbreekt,… die geeft jou de gelegenheid om een website anoniem te openen, en na 10 seconden zie je boven in beeld hoeveel cookies je dan al op je apparaat zou hebben, en wèlke cookies.
Als je dat wilt, dan kun je die blokkeren in je browser (of de URL blokkeren in jouw FritzBox modem).
Dat vind ik zelf wel heel makkelijk.

1 like

Die had ik al verwacht :grinning:

Het overzicht is een momentopname en een deel van onze community zal hier zeker verbeteringen in willen zien. Zie het als een voorzetje.

Dit overzicht is in de comment opgenomen om te laten zien dat het anders kan. GNU heeft ook een overzicht, daar heb ik bewust niet naar willen verwijzen omdat gebruikers van mainstream OS’en daar een aversie tegen kunnen hebben.

Voor het samenstellen van een vergelijkbaar overzicht maar toegespitst op *onze criteria staan er denk ik genoeg mensen open. Te denken valt ondermeer te denken aan de criteria die jij stelt.

Het zou mooi zijn wanneer we tot een overzicht zouden kunnen komen waar wij en Freedom Internet zondermeer achter staat om deze vervolgens op te nemen in aanbevelingen voor leden, bijvoorbeeld in het overzicht van Jouw privacy - Jouw keuze

Ik gebruik eigenlijk altijd al applicaties die mijn privacy bevorderen. Helaas is OpenStreetMap nog niet zo goed in sommige adressen, waardoor ik google maps soms nog moet gebruiken.

De eerste ‘lichting’ Freedom klanten zoals jij zullen grotendeels bewust zijn van de mogelijkheden en hiernaar al handelen. Anderen en nieuwe klanten/leden zullen mogelijk wel een behoefte hebben aan een leidraad, vooral als zij door de mainstream OS of hun omgeving zijn ‘gebonden’ aan de meest gangbare applicaties.

Wanneer we, zoals @Drs_W aangeeft dit overzicht kunnen filteren op door ons gestelde criteria hebben we een goed onderbouwde lijst van applicaties. Door de privacybevorderende applicaties overzichtelijk en visueel onder de aandacht te brengen kunnen we alle klanten/leden stimuleren en een bijdrage leveren aan het doorbreken van de gedachte dat alleen app A of B werkt op OS X of Y.

Is dat iets waar we gezamenlijk aan kunnen werken? De basis is er al en kunnen we aan de hand van onze criteria terugbrengen (met respect voor keuzevrijheid) tot een aantal waar we als community achter kunnen staan?

Zo kunnen we beginnen met applicaties die in verhouding tot anderen in dezelfde categorie minder geschikt zijn om te adviseren, zo zou ik bijvoorbeeld Startpage.com niet meer adviseren aan anderen met de kennis van nu en inderdaad SwissCows toevoegen.

Het begin is er al! We kunnen hier onze ervaringen en gevonden onafhankelijke testen noemen.
Dan wel graag testen die zijn in te zien of te downloaden zonder je privacy te hoeven …

Ooit begon ixquick als compleet onafhankelijke zoekmachine met blik op privacy, later samengevoegd met StartPage, maar dat is nu niet meer geheel onafhankelijk te noemen. Dus is de vraag in hoeverre er niet tòch iets van jou wordt bewaard of verzameld, of in hoeverre dat in de toekomst gaat gebeuren.

Leuk extraatje:
Haal alle :spraydot: Freedom- URLs maar eens door SwissCows , en je ziet dat Freedom het qua privacy heel netjes doet :ok_hand: !
Er wordt niet stiekum geplaatst of onder je handen vandaan gehaald.

Exact de reden waarom een up-to-date overzicht met onze inzichten behulpzaam kan zijn. Je ziet toch dat bijvoorbeeld Startpage nog op menig overzicht te boek staat als privacy-vriendelijk en zichzelf ook zo presenteert. Zelfs BoF raadt deze zoekmachine actief aan.

Door het opstellen van een eigen lijst met als basis de hierboven genoemde applicaties door Ethical.net kan een schone leidraad vormen. Met onderbouwing waarom een applicatie wel/niet een plek verdient zoals je voorstelt lijkt mij een prima idee

Nu weet ik weinig van IT en ga ik af op wat ik uiteindelijk allemaal op internet vind.
De discussie over startpage is nog zeker niet beslecht en er is een enkel “in depth” artikel wat aangeeft dat er vooralsnog geen evidence is dat ze niet meer privacy vriendelijk zouden zijn.(ondanks dat ze zijn overgenomen door een niet bepaald privacy vriendelijk bedrijf) Maar: better safe than sorry, dus ik gebruik hem ook niet of nauwlijks. Maar in Ubuntu, linux mint, tor browser enz, staat hij nog steeds standaard geinstalleerd als keuze zoekmachine.
Verder zag ik onder het kopje: “Jouw privacy-jouw keuze” en dan onder software, een aantal voorbeelden staan met Ubuntu. Daar ben ik 2 jaar geleden ook mee begonnen, maar las steeds meer zaken over privacy en Ubuntu. Canonical, de publisher van Ubuntu installeert standaard in de firefox browser dat informatie over zoekgedrag(weet niet meer hoe het precies geformuleert staat) standaard gedeeld wordt. Het is een op-out functie, dus je kunt dat uit zetten. Maar wat je ook doet, als je een zoekterm invoert, dan staat in de zoekstring na enter standaard de naam canonical. Wat het precies voor consequenties heeft weet ik niet, maar volgens mij komt iedere zoekopdracht zo bij hun terecht. Als het niet klopt wat ik hierover zeg hoor ik het graag.
Ik weet dat ze bij linux mint al dat soort dingen eruit halen. Misschien dus beter om ipv Ubuntu, Linux mint of MX Linux neer te zetten? Werkt net zo makkelijk out of the box en heeft net als Ubuntu niet alleen open source software, maar ook een aantal propietary drivers om te zorgen dat alles meteen werkt. Als je echt alleen voor open source gaat, is het voor de gemiddelde persson als ik ingewikkelder om alles aan de praat te krijgen.
Verder is de site: distrowatch.com voor linux OS een aanrader, iets rechts naar onder op de site staat hoe vaak welke distro gedownload is, en kun je doorlinken naar de officieele sites, gebruikers ervaringen enz enz.
Als het gaat om privacy zijn verder de sites die op BOF lijken van: EFF(electronic frontier foundation) en digitalcourage.de(ook engelstalig) aardige site voor tips en artikelen over privacy.
Heb ook BOF weleens gesuggereerd om meer met buitenlandse clubs die hetzelfde doen als zij samen te werken, dan hoeft niet iedereen steeds het wiel opnieuw zelf uit te vinden.

Ik zie dat swisscows nu ook een chat app maken: TeleGuard.
Weer meer keuze.

Een zeer treffend artikel door DigitalCourage over de invloed van de digitalisering op ons recht op privacy onder de titel “Will trade civil-rights for lentil pottage”. Ietsje toegespitst op Duitsland, maar ook direct op ons van toepassing. Beschikbaar in het Engels en Duits.

ik draai al jarenlang de magere versie van Ubuntu, namelijk XUbuntu (met de lichtgewichte XFCE-desktop) om oud PC-materiaal weer tot leven te wekken.
Maar ik heb dat zoekgedrag ‘Canonical’ in vele malen slechts één keer gezien.
TIP: zet na installatie als eerste de internet-toegang uit, start de browser en regel de privacy, bijvoorbeeld

en zet hierna het netwerk weer aan.
( als je -zoals ik- meerdere PC’s moet installeren, dan kun je de firefox-instellingen gewoon in linux overnemen )

Heb al 2 jaar geen Ubuntu meer gebruikt en van xubuntu weet ik het niet, maar wat ik wel vind is het volgende op: Ubuntu Spyware: What to Do? - GNU Project - Free Software Foundation

En een conclusie aan het eind van het artikel:

“If you ever recommend or redistribute GNU/Linux, please remove Ubuntu from the distros you recommend or redistribute. If its practice of installing and recommending nonfree software didn’t convince you to stop, let this convince you. In your install fests, in your Software Freedom Day events, in your FLISOL events, don’t install or recommend Ubuntu. Instead, tell people that Ubuntu is shunned for spying.”

Onder in het artikel staat ook een link naar http://www.gnu.org/distros/common-distros.html. Daar staat dat bijna alle distributies niet open software gebruiken(gemak voor niet IT mensen zoals ik?), maar ze lijken over Ubuntu dus wel heel sterk in hun afkeuring ivm oa spyware.

@Sven,

Ubuntu wordt verspreid over de wereld ontworpen.
Het bedrijf Canonical voegt die dingen samen tot Ubuntu, een vorm van linux.
Het artikel vermeldt dat sommige zoekopdrachten naar Canonical lijken te gaan, en dat Canonical die opdrachten anoniem doorstuurt naar Amazon.

Als je in een standaard-geïnstalleerde Ubuntu in Firefox zoekt op de URL-adres-regel, dan zoekt-ie onder andere ook in Amazon. Bij de voorkeuren binnen Firefox heb jij zelf invloed op welke zoekmachines worden gebruikt.
Zelf gebruik ik MetaGer en SwissCows veel. Maar dat zijn “we hier met z’n allen” ook verder aan het afwegen…

Kijk maar eens naar het volgende op dit community-forum :
Zoekmachines-Ontwikkelingen

Dat doen ze niet zo zeer voor “jouw”/“ons” gemak, maar meer om het produkt goed geaccepteerd te krijgen.

De meesten gebruiken Windows en MS-Office, omdat …
… omdat de meesten dat gebruiken, en het dús heel bekend is.
De broncode van die programma’s is geheim. Dus weten wij eigenlijk niet wat er precies gebeurt.

Open-Source programma’s die draaien onder de GNU-licentie zijn helemaal openbaar: je zou dus kunnen nakijken wat er in het programma gebeurt. En ze zijn -onder voorwaarden- vrij te verspreiden.
Dus gebruik ik zoveel mogelijk van die programma’s.

Ook het onderwijs kiest snel voor ‘bekende’ programma’s los van wat er onder water gebeurt:

[Big-Tech-in-t-Onderwijs](https://community.freedom.nl/t/overheidsbeleid-big-tech-in-het-onderwijs/1664)
1 like

Ben het met @Drs_W eens.
Overigens is het artikel gedateerd en heeft Canonical door de verontwaardiging van destijds al maatregelen genomen.

Maar is Ubuntu het allerbeste beste OS? Nee.
Kan het beter in termen van privacy en veiligheid? Zeker.

Ubuntu is nu eenmaal het meest gangbare naast de mainstream, vanwege de gebruikersvriendelijkheid, support en ontwikkeling en middelen.

Het mooiste zou zijn wanneer GNU/GNOME een hogere acceptatiegraad kan krijgen en daar wordt gelukkig ontzettend hard aan gewerkt, zowel softwarematig (Libhandy), een enorme groei van nieuwe applicaties met cross-platform mogelijkheden, maar ook ontwikkeling van- en op de markt brengen van hardware. Dat geldt ook voor Manjaro, KDE, etc. De wereld wordt er in dat opzicht steeds iets beter van. Ook de onderlinge pogingen tot samenwerking binnen de Linux community nemen toe zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van een uniforme desktop versie van Signal, support voor F-Droid, etc.

Ubuntu is en blijft vooralsnog een mooie start als je ontdekt dat Linux in principe heel simpel is om op over te stappen en uiteindelijk veel meer mogelijkheden biedt dan de standaarden waar iedereen aan vast denkt te moeten houden.

Ben heel blij met linux en gebruik sinds een jaar of 3 geen ander OS meer.
Maar als canonical dingen doet zoals het gedaan heeft en een opt-out aanbied ipv opt-in, mbt doorsturen van gegevens, dan wordt ik wantrouwig, omdat ik in tegenstelling tot insiders als jullie, niet goed kan beoordelen wat er(op de achtergrond) gebeurt.

Omdat Linuxmint dat geanonimiseerde data verzamelen en doorsturen er sowieso uit heeft gehaald, vond ik dat al een betere keuze.

Manjaro liep 2 jaar terug te vaak vast en werkte voor mij in aantal opzichten minder.
MXlinux (op debian gebaseerd) vind ik beter dan Mint, omdat dit systeem bij updates en opstarten in de terminaal automatisch laat zien wat hij doet/download.
Niet dat ik daar veel van begrijp. :slightly_smiling_face:
Misschien wordt het nog en keer standaard Debian?

Qua zoekmachines gebruik ik al die tijd standaard Metager en Duckduck, en als ik andere zoekresultaten wil dan Swisscows, Qwant of startpage.
Bij Swisscows en Qwant zag ik 2 jaar geleden te vaak toch advertenties verschijnen, dat lijkt het laatste half jaar helemaal weg.

Maar dat laatste kan ook komen doordat ik beter met Ublock origin heb leren werken, wat een fantastische add-on is dat, zie gewoon nooit meer reclames en de pop ups van vaak bezochte sites. Ook geen inleidende reclames bij uitzending gemist.

Merk pas weer hoeveel popups, advertenties en reclame er op allerlei sites van kranten, youtube en de npostart.nl pagina staat, als ik op een computer van iemand anders iets opzoek.

“Terminaal” moet natuurlijk “terminal” zijn. in bovenstaande bij Mxlinux.

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: (ethische vraag:) Wanneer mag je “Nee” zeggen?